افزایش قیمت بیت کوین در ایام کریسمس

هنوز قیمت کنونی این ارز بسیار پایین‌تر از قیمت 13000 دلار در فصل تابستان است

رابطه مستقیمی بین قیمت بیت کوین و میزان جستجوی ارزهای دیجیتال در گوگل وجود دارد- JACK GUEZ / AFP

در 24 ساعت گذشته قیمت بیتکوین به شدت افزایش یافته است و این تکرار بازتاب روند افزایش بهای این ارزها در آستانه تعطیلات عمده در سال‌های اخیر است.

رونق بازار باعث شد ارزش این ارزهای دیجیتال، از ابتدای ماه دسامبر تا کنون برای اولین بار از 7500 دلار بیشتر شود، که در نتیجه 7 میلیارد دلار به ارزش کلی بازار آن افزوده است.

هنوز قیمت کنونی این ارز بسیار پایین‌تر از قیمت 13000 دلار در فصل تابستان و رکورد قیمت 20000 دلار در سال 2017 است - اما نسبت به ابتدای سال - که قیمت آن کمتر از 4000 دلار بود، بهبود چشمگیری داشته است.

این افزایش فصلی اوایل ماه جاری، پس از آن پیش‌بینی شد که تحقیقات بورس ارزهای دیجیتال (SFOX)، نشان داد که در آستانه تعطیلات آمریکا تغییرات مثبتی در بازار بیتکوین ایجاد شده است.

در ماه‌های پیشین سال جاری، در آستانه تعطیلات چهارم ژوئیه، روز کارگر در ماه سپتامبر، و همینطور روز شکرگزاری در ماه نوامبر نیز قیمت این ارز افزایش یافت.

در تحقیقات مذکور به مطالعات پیشین تکیه شده، که نشان داده‌اند رابطه مستقیمی بین قیمت بیت کوین و میزان جستجوی ارزهای دیجیتال در گوگل وجود دارد.

در جزئیات این تحقیق که در وبلاگ SFOX منتشر شده، آمده است: «فرض ما بر این بود که از لحاظ تئوری تعطیلات می‌تواند باعث رونق بازار بیتکوین شود؛ چون خانواده‌ها دور هم جمع می‌شوند، وضعیت ترس از دست دادن خوشی‌ها را تجربه می‌کنند و در نهایت تحقیق می‌کنند و بیتکوین می‌خرند. اما نتایج بررسی‌های اخیر ما نشان می‌دهد بیشترین جستجوی بیتکوین در گوگل، قبل از تعطیلات اتفاق می‌افتد نه بعد از آن. صرف‌نظر از اینکه واقعا چه عواملی در ایام تعطیلات باعث افزایش قیمت بیتکوین می‌شوند، به نظر می‌رسد که فعلا بازار بیتکوین به تعطیلات عمده آمریکا واکنش نشان می‌دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در روزهای پایانی هفته گذشته، ارزش ارزهای دیجیتال دیگر نیز افزایش یافت، از جمله اتر (اتریم)، ایکس.آر.پی (ریپل) و بیتکوین کش. احتمال افزایش شدید قیمت این ارزهای جایگزین، حتی بیشتر از بیتکوین است که به خاطر نوسان شدید قیمت بدنام شده است.

مارکوس سوانپول، مدیر اجرایی شرکت ارز دیجیتال لونو، واقع در لندن در گفتگو با ایندیپندنت گفت: «از لحاظ تاریخی، در این مواقع معامله‌کنندگان به دنبال ارزهای جایگزین بوده‌اند و در نتیجه ممکن است نوسان و ناپایداری افزایش یابد.»

تحلیل افزایش اخیر قیمت‌ها باعث شد که برخی از تحلیل‌گران ارزهای دیجیتال افزایش بیشتر در روزهای آینده را پیش‌بینی کنند.

یکی از تحلیل‌گران ادعا کرد که تحرکات کنونی در بازار نشان می‌دهد قیمت بیتکوین احتمالا تا اوایل هفته آینده به 8000 دلار خواهد رسید؛ اگرچه هفته گذشته پیش‌بینی‌ها حاکی از این بود که در آستانه آغاز سال 2020، قیمت این ارز دیجیتال دوباره کاهش خواهد یافت.

© The Independent

بیشتر از اقتصاد