متروی مسکو شاهد نخستین رانندگان زن

قوانین روسیه، چند دهه از کار زنان در ۴۵۶ شغل مختلف ممانعت به عمل آورد

شرکت متروی مسکو سال گذشته را به آموزش زنان برای ایفای این شغل، اختصاص داد - Moscow transport department / AFP

کشور روسیه لایحه‌ای را که زنان را از انجام برخی مشاغل منع می‌کرد، لغو کرده است و حالا زنان در این کشور مجازند که راننده قطار شوند. 

مترو مسکو که تا قبل از همه‌گیری و وقوع کرونا، ۹میلیون نفر را جابه‌جا می‌کرد، حالا اولین رانندگان زن را در تاریخ اخیر خود استخدام می‌کند. این شرکت سال گذشته را به آموزش زنان برای ایفای این شغل، اختصاص داد. 

قوانین روسیه، چندین دهه از کار زنان در ۴۵۶ شغل مختلف ممانعت به عمل آورد، اما وزارت کار این کشور با صدور حکمی در سپتامبر گذشته سهم این مشاغل مردانه را به تعداد صد شغل محدود کرد. 

فرمان وزارت کار برای کاهش تعداد مشاغلی که ممنوع شده بودند، از اول ژانویه سال ۲۰۲۱ اجرا شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اتحاد جماهیر شوروی این قانون را در سال ۱۹۷۴ به اجرا درآورد و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور در سال ۲۰۰۰ آن را دوباره احیا کرد. با این قانون حضور زنان در نیروی دریایی و یا کار به عنوان راننده قطار، کامیون و اتوبوس، کارکنان خدمه کشتی، معدنچی و نیز مکانیک، ممنوع شده بود. 

این قوانین از این باور به وجود آمد که زنان نباید کارهای دشوار بدنی انجام دهند چراکه این امر به توانایی آنها در بچه‌دار شدن صدمه می‌زند. 

اداره حمل و نقل پایتخت روسیه می‌گوید کار بر روی قطارها با توجه به پیشرفت‌های فناوری دیگر نیازی به کار بدنی سخت ندارد. 

در بریتانیا مشاغلی که زنان از آن منع شوند وجود ندارد اما اختلافات جنسیتی بسیاری در مشاغل مختلف مشهود است. 

در گزارشی که «تیچ فِرست» سال گذشته منتشر کرد مشخص شد که تنها ۱۲ درصد از مهندسان و نیز ۱۳ درصد کارکنان مقام‌های ارشد در بخش علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (استم Stem) را زنان تشکیل می‌دهند. 

این بنیاد خیریه دریافت، احتمال بسیار ضعیفی وجود دارد که دختران خانواده‌های محروم، به چنین حیطه‌هایی وارد شوند و ۷ درصد هم کمتر از پسرانی که در خانواده‌های مرفه بزرگ شده‌اند، فیزیک سطح‌ اِی (A) را انتخاب می‌کنند.

© The Independent

بیشتر از زندگی