استقبال مایک پنس از تلاش سناتورها برای ابطال پیروزی بایدن

کروز به‌رغم درگیری‌های علنی با ترامپ در سال ۲۰۱۶، به حامی پرشور او بدل شده است

مایک پنس (چپ) معاون رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا - Official White House Photo by Joyce N. Boghosian

مایک پنس گفته است که از تلاش سناتورهای جمهوری‌خواه برای معکوس کردن نتایج انتخابات آمریکا استقبال می‌کند.

تد کروز و یازده سناتور دیگر می‌گویند برای خدشه در نتایج انتخابات در نشست مشترک ششم ژانویه کنگره آماده می‌شوند.

کروز رهبر گروهی است که می‌گوید نتایج انتخابات را تایید نخواهد کرد، مگر آن که نتایج آن مورد «حسابرسی ده روزه» قرار گیرد. در تلاشی جداگانه برای پیروز کردن دونالد ترامپ، جاش هاولی، سناتور ایالت میسوری، نیز به نتیجه رای‌گیری اعتراض خواهد کرد.

آقای ترامپ از پذیرش نتیجه خودداری کرده است و انبوهی از ادعاهای کذب و باطل شده درباره تقلب در ایالت‌های مورد مناقشه ارائه کرده‌ است.

قضات سراسر آمریکا این ادعاهای کذب را رد کرده‌اند. آقای ترامپ و حامیانش هیچ مدرکی برای دعاوی حقوقی بی‌اعتبار خود عرضه نکرده‌اند. تک تک ایالت‌ها نتایج انتخابات را تایید کرده‌اند و رئیس پیشین سازمان امنیت سایبری دولت آمریکا گفته است که انتخابات اخیر در تاریخ آمریکا «امن‌ترین» بوده‌است.

ساعتی پس از آن که گروه آقای کروز قصد خود را اعلام کرد، مارک شورت، رئیس دفتر آقای پنس، در بیانیه‌ای گفت: «معاون رئیس جمهوری، پنس، در نگرانی میلیون‌ها آمریکایی در باره تقلب در رای‌گیری و اختلال در انتخابات اخیر سهیم است.»

«معاون رئیس جمهوری از تلاش اعضای مجلس نمایندگان و سنا برای استفاده از اختیارات قانونی خود در اعتراض و ارائه شواهد به پیشگاه کنگره و مردم آمریکا در ششم ژانویه استقبال می‌کند.»

سناتورهای منتخب، ران جانسون، جیمز لنکفورد، استیو دینس، جان کندی، مارشا بلک‌برن، مایک براون، و نیز سینتیا لومیس، راجر مارشال، بیل هگرتی و تامی توبرویل، آقای کروز را همراهی می‌کنند. این ۱۱سناتور می‌گویند که انتخابات با «ادعاهای بی‌سابقه‌ای در مورد تقلب و قانون‌شکنی در آرا» همراه بوده است. جاش هاولی، سناتور جمهوری‌خواه دیگر، نیز می‌خواهد جداگانه مبارزه کند.

این سیاستمداران در بیانیه‌ای گفته‌اند: «تقلب در انتخابات همواره چالش‌برانگیز بوده است. البته گستره و دامنه آن محل اختلاف است، اما با هر معیاری می‌توان گفت ادعای تقلب و قانون‌شکنی در انتخابات ۲۰۲۰ از هر زمان دیگری در عمر ما، بیشتر بوده است.»

اعضای مجلس نمایندگان و سنای آمریکا، ششم ژانویه در نشست مشترکی در محل مجلس نمایندگان شرکت می‌کنند.

آقای پنس در مقام رئیس سنا ریاست جلسه را بر عهده خواهد داشت و رهبران هر دو حزب، نمایندگانی از هر دو مجلس را به عنوان «شمارشگر» تعیین خواهند کرد.

آقای پنس تاییدیه‌های آرای الکترال هر ایالت را باز خواهد کرد و به شمارشگران تحویل خواهد داد.

هر اعتراضی به آرا باید کتبی باشد و دست‌کم یک عضو مجلس نمایندگان و سنا تاییدش کرده باشد.

حداکثر زمان بحث در باره هر اعتراضی دو ساعت است و برای ابقای اعتراض و حذف آرای یک ایالت خاص، اکثریت آرای هر یک از دو مجلس لازم است.

اگر اکثریت حاصل نشود، اعتراض منتفی است و آرای الکترال تایید می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای کروز به‌رغم درگیری‌های علنی با آقای ترامپ در سال ۲۰۱۶، به حامی آتشین او بدل شده است. در آن سال، آقای ترامپ در توییتر زیبایی هایدی، همسر آقای کروز، را مورد سئوال قرار داد و حتا پرسید که آیا پدر سناتور کروز در ترور کندی دست داشته است یا نه.

انتظار می‌رود حداکثر ۱۴۰ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان هم به نتایج انتخابات اعتراض کنند. بعید است این اعتراض‌ها تفاوتی در نتیجه ایجاد کند، زیرا تقریبا حتمی است که پیروزی بایدن مورد تایید اکثریت دموکرات مجلس نمایندگان و اکثریت جمهوری‌خواه سنا قرار گیرد.

به گفته ناظران، این اقدامات، تلاش‌های اولیه نامزدهای احتمالی حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ و کسب حمایت آقای ترامپ است؛ البته به شرطی که خودش دوباره نخواهد در انتخابات شرکت کند.

پت تومی، سناتور جمهوری‌خواه پنسیلوانیا، از هم‌حزبی‌های خود انتقاد کرد و گفت: «توجیه سناتورها در اقدام خود این است که اتهام تقلب انتخاباتی فراوان بوده است. اما اتهام تقلب از سوی طرف بازنده نمی‌تواند توجیهی (برای تلاش) در جهت معکوس کردن نتیجه انتخابات باشد.»

سناتور میت رامنی هم ناخشنودی خود را در بیانیه‌ای اعلام کرد: «توطئه مفتضحانه رد کردن آرای الکترال شاید اهداف سیاسی برخی را تقویت کند، اما تهدید خطرناکی برای جمهوری دموکراتیک ماست.»

«قدرت کنگره برای رد آرای الکترال تنها برای شرایط حاد و بی‌نهایت نامعمول محفوظ است. الان اصلا در چنین شرایطی نیستیم. شمار رای‌دهندگان آمریکایی از هر زمان دیگری بیشتر بوده و انتخابشان را هم اعلام کرده‌اند.»

«وکلای پرزیدنت ترامپ دعاوی خود را در دادگاه‌های متعددی مطرح کرده‌اند و در تک تک موارد شکست خورده‌اند. وزارت دادگستری هیچ مدرکی مبنی بر خلل کافی برای تغییر نتیجه انتخابات نیافته است.»

«کمیسیون تقلب انتخاباتی ریاست جمهوری بدون یافتن هیچ مدرکی در این زمینه، منحل شده است.»

سناتور لیسا مرکوفسکی از ایالت آلاسکان هم گفت که رای او در تایید نتایج انتخابات خواهد بود. او افزود: «دادگاه‌ها و مجلس‌های ایالتی همه به وظیفه خود مبنی بر استماع اتهامات عمل کرده‌اند و هیچ مدرکی برای تغییر نتیجه نیافته‌اند.»

«از همکارانم در هر دو حزب می‌خواهم که این امر را به رسمیت بشناسند و در حفظ اعتبار کالج الکترال و انتخابات‌مان به من بپیوندند.»

© The Independent

بیشتر از جهان