تلاش ائتلاف جدید سناتورهای جمهوری‌خواه برای عدم تایید پیروزی بایدن

تد کروز سناتور جمهوری‌خواه حامی ترامپ گفته، روز ششم ژانویه با تایید نتیجه اعلام شده توسط کنگره مخالفت خواهد کرد

جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا- Angela Weiss / AFP

گروهی از نمایندگان جمهوری‌خواه سنای آمریکا قصد دارند روز ششم ژانویه در نشست مشترک دو مجلس کنگره برای تایید گزارش رسمی کالج‌های انتخاباتی یا مجمع گزینندگان ایالت‌های مختلف در مورد نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر، به آن اعتراض کنند و خواستار تشکیل کمیته‌ای برای بررسی مجدد آن شوند.

رسانه‌های عمده آمریکا چند روز پس از انتخابات اعلام کردند که طبق برآوردهای آنها، جو بایدن، رقیب دموکرات دونالد ترامپ، رئیس جمهوری کنونی و نامزد حزب جمهوری‌خواه، از مرز ۲۷۰ رأی الکترال لازم برای راهیابی به کاخ سفید عبور کرده است؛ نتیجه‌ای که کالج‌های انتخاباتی در نیمه دسامبر آن را رسما اعلام کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دونالد ترامپ با طرح این ادعا که در روند رأی‌گیری – که بیشتر آن به دلیل همه‌گیری کرونا از طریق پست انجام شد –  تقلب‌هایی صورت گرفته، و با وجود آن که شکایات تیم حقوقی و برخی حامیان او در دادگاه‌های مختلف و همچنین دیوان عالی آمریکا رد شده است، همچنان شکست را نپذیرفته است و می‌گوید مبارزه ادامه دارد.

شبکه خبری فاکس روز شنبه گزارش داد، گروهی از نمایندگان جموری‌خواه و اعضای تازه انتخاب شده سنا اعلام کرده‌اند که قصد دارند در نشست مشترک چهارشنبه آینده در کنگره به نتیجه اعلام شده اعتراض کنند و خواستار تشکیل یک «کمیته الکترال» برای حسابرسی نتایج، در یک دوره اضطراری ۱۰ روزه شوند.

آنها در بیانیه‌ای گفته‌اند که اعتراض به نتایج انتخابات قبلا هم سابقه داشته و دموکرات‌ها در سال‌های ۱۹۶۹، ۲۰۰۱، ۲۰۰۵ و ۲۰۱۹ این کار را کرده‌اند و در سال‌های ۱۹۶۹ و ۲۰۰۵ یک سناتور دموکرات به همراه یک عضو دموکرات مجلس نمایندگان تلاش کردند تا برای تایید نتیجه انتخابات در کنگره رأی‌گیری انجام شود.

به نوشته فاکس نیوز، این تلاش ائتلاف جدید سناتورهای جمهوری‌خواه حامی ترامپ، به رهبری تد کروز، نماینده ایالت تگزاس در سنا، جدا از تلاشی است که جاش هاولی، نماینده جموری‌خواه ایالت میسوری در سنا، اعلام کرده است. او گفته است که روز ششم ژانویه، با تایید نتیجه اعلام شده توسط کنگره مخالفت خواهد کرد.

اسامی سناتورهایی که در این ائتلاف شرکت کرده‌اند، عبارتند از: تد کروز، ران جانسون، جیمز لنکفورد، استیو دینز، جان کندی، مارشا بلکبرن، مایک براون. اسامی نمایندگانی که در انتخابات سوم نوامبر کنگره به سنا راه یافته‌اند و به این ائتلاف پیوسته‌اند، عبارتند از: سینتیا لومیز، راجر مارشال، بیل هگرتی و تامی تابرویل.

معلوم نیست که آنان قادر باشند که در چند روز باقی‌مانده تا برگزاری نشست کنگره، نمایندگان جمهوری‌خواه بیشتری را به خود جذب کنند. اکثریت اعضای کنگره از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات گفته‌اند که نتیجه رسمی ارسالی از سوی کالج‌های انتخاباتی (یا همان مجمع گزینندگان) را تایید خواهند داد.