۱۲ سناتور جمهوری‌خواه خواستار «حسابرسی فوری» به نتیجه انتخابات

تد کروز و یارانش می‌گویند انتخابات با «ادعاهای بی‌سابقه‌ای در مورد تقلب و قانون‌شکنی در آرا» همراه بوده

جو بایدن (چپ) در انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ با کسب ۳۰۶ رای کالج الکترال در مقابل ۲۳۲ رای دونالد ترامپ برنده این دوره از انتخابات آمریکا شد- MANDEL NGAN, ANGELA WEISS / AFP

تد کروز قرار است سرگروه ۱۲ سناتور جمهوری‌خواهی باشد که خواستار «رسیدگی فوری» به نتایج انتخابات در جلسه مشترک کنگره شده‌اند.

این گروه از جمهوری‌خواهان می‌گویند که از تایید پیروزی جو بایدن در روز ششم ژانویه جلوگیری خواهند کرد، مگر آن که کارگروهی برای رسیدگی فوری ۱۰ روزه‌ به نتیجه انتخابات تشکیل شود.

سناتورهای منتخب، ران جانسون، جیمز لنکفورد، استیو دینس، جان کندی، مارشا بلک‌برن، مایک براون و نیز سینتیا لومیس، راجر مارشال، بیل هگرتی و تامی توبرویل، آقای کروز را همراهی می‌کنند. این ۱۱سناتور می‌گویند که انتخابات با «ادعاهای بی‌سابقه‌ای در مورد تقلب و قانون‌شکنی در آرا» همراه بوده است. جاش هاولی، سناتور جمهوری‌خواه دیگر، نیز می‌خواهد جداگانه مبارزه کند.

این سیاستمداران در بیانیه‌ای گفته‌اند: «تقلب در انتخابات همواره چالش‌برانگیز بوده است. البته گستره و دامنه آن محل اختلاف است، اما با هر معیاری می‌توان گفت ادعای تقلب و قانون‌شکنی در انتخابات ۲۰۲۰ از هر زمان دیگری در عمر ما، بیشتر بوده است.»

به‌رغم ادعاهای بی‌پروایانه دونالد ترامپ در مورد تقلب در انتخابات، تیم حقوقی وی که شهردار سابق نیویورک، رودی جولیانی، نیز جزو آن است، هیچ مدرک معتبری در پرونده‌های قضایی که به‌شدت توسط قضات رد شد، ارائه نکرده‌اند. نتایج انتخابات در تک‌تک ایالت‌ها تایید شده است و رئیس سابق واحد امنیت سایبری دولت فدرال گفته است که این انتخابات، «امن‌ترین» انتخابات تاریخ ایالات‌متحده بوده است. رئیس‌جمهوری نیز که به‌زودی دوره زمامداری‌ او به پایان می‌رسد، تاکنون نتوانسته است هیچ‌یک از پرونده‌ها را در شورای عالی قضایی پیروز شود. شورای عالی قضایی به بازی آقای ترامپ در تلاش برای ماندن در راس قدرت وارد نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این اقدام، جدا از فعالیت‌های آقای هاولی انجام شده است که می‌گوید به ادعاهای برخی از ایالت‌هایی که از قوانین انتخاباتی خود تخطی کرده‌اند، اعتراض خواهد کرد.

آقای ترامپ به‌رغم شکست در اکثر دادگاه‌های ایالت‌های حساس سراسر آمریکا، همچنان از قبول شکست در برابر آقای بایدن خودداری می کند.

آقای بایدن با برگرداندن ورق در ایالت‌های آریزونا و جورجیا، ۲۷۰ امتیاز آرای انجمن برگزینندگان را که برای رسیدن به کاخ سفید لازم داشت، به دست آورد و در انتخابات عمومی هم به‌راحتی آقای ترامپ را شکست داد.

این سناتورهای در حال کار و سناتورهای منتخب، مدعی شده‌اند که بنا بر سابقه تاریخی موجود در کنگره، هنگام تشکیک در نتایج انتخابات می‌توان کارگروه انتخابات تشکیل داد تا به نتایج رسیدگی کند. آنان رقابت سال ۱۸۷۷ میان سموئل هایز و رادرفورد هایز را مثال می‌آورند که در چندین ایالت شائبه تقلب مطرح شد. آنان گفته‌اند: «در سال ۱۸۷۷ کنگره به این ادعاها توجه کرد و رسانه‌ها هم به‌سادگی از کنار آن‌ها رد نشدند و نگفتند این‌ها افراطی‌هایی هستند که می‌خواهند دمکراسی را خدشه‌دار کنند. کنگره به جای این حرف‌ها، کارگروه انتخاباتی متشکل از پنج سناتور، پنج عضو مجلس نمایندگان و پنج قاضی دادگاه عالی تشکیل داد تا موارد مورد مناقشه را بررسی و حل‌وفصل کنند.»

آقای کروز و گروه او پس از آن دست به این حرکت زدند که پیش‌بینی شد تا ۱۴۰ عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان ممکن است به شمارش آرای انجمن برگزینندگان، رای مخالف بدهند.

بخت تغییر نتایج انتخابات برای حامیان آقای ترامپ عملا وجود ندارد، اما ممکن است بتوانند صدور گواهی پیروزی آقای بایدن را ساعت‌ها به تاخیر بیندازند. میچ مک‌کانل، رهبر حزب اکثریت مجلس سنا، در گفت‌وگوهای خصوصی از جمهوری‌خواهان خواسته است به شمارش آرا اعتراض نکنند.

© The Independent