«برگزیت تبادل اطلاعات امنیتی را کندتر خواهد کرد»

هشدار مشاور سابق امنیت ملی بریتانیا:‌ دیگر به بانک اطلاعاتی «شنگن نسل دوم» دسترسی نخواهیم داشت

ساختمان مرکزی دستگاه اطلاعاتی بریتانیا در لندن - BERTRAND LANGLOIS / AFP

یک مشاور سابق امنیت ملی بریتانیا هشدار داده است که به اشتراک گذاشتن داده‌های اطلاعات امنیتی، تحت معامله برگزیت بوریس جانسون، «کندتر و نامنظم‌تر»‌ خواهد بود.

نسخه کامل این سند می‌گوید که اگر بریتانیا از کنوانسیون حقوق بشر اتحادیه اروپا خارج شود، همین توافق محدود با اتحادیه اروپا نیز لغو خواهد شد.

پیتر ریکت، مدیر دستگاه امنیتی دولت دیوید کمرون، گفت که توافق با اجازه دادن به تداوم تبادل اطلاعات در خصوص اثر انگشت، دی‌ان‌ای و نیز اطلاعات مربوط ثبت اتومبیل‌ها، «از آنچه که نگرانش بود، بهتر است» اما او هشدار داد که «همکاری‌ها، کندتر و نامنظم‌تر از این خواهد شد»‌ و درباره نبود دسترسی همزمان به سیستم آرشیو اطلاعات کیفری اروپا هشدار داد.

بریتانیا همچنین دیگر به پایگاه اطلاعات موسوم به «سیستم اطلاعات شنگن نسل دوم» دسترسی نخواهد داشت و این امر زنگ خطری درباره مظنونان به تروریسم و مجرمان سازمان‌یافته است. در این راستا بریتانیا ناچار است به تبادل کندتر اطلاعات بر اساس ارسال درخواست‌های موردی خود، اتکا کند. بریتانیا توانایی ابتکار عمل در ایجاد تحقیقات مشترک از طریق «یوروپل» و «یوروجاست» را هم از دست خواهد داد و نقش بریتانیا در این دو نهاد که زمانی بسیاری راهبردی بود، محدود خواهد شد.

با از بین رفتن توافق «حکم بازداشت اروپایی»، کشورهای عضو اتحادیه اروپا دیگر مجبور به تحویل اتباع خود به بریتانیا نخواهند بود، هرچند همچنان موظف خواهند بود درباره مظنونان در داخل کشور خود تحقیق کنند.

لرد ریکتس، رئیس کمیته لردها، که درباره از دست دادن قدرت اجرایی و قابلیت امنیتی تحقیق کرده است، گفت:‌ «همه‌چیز بستگی به این دارد که کمیسیون ظرف چهار ماه بتواند مجموعه کافی داده‌های فردی را جمع‌آوری کند.» او گفت:‌ «و اگر بریتانیا از رعایت حقوق بنیادینی که در کنوانسیون حقوق بشر اروپا آمده است باز بماند، تمامی این عملیات می‌تواند معلق شود.»

کنوانسیون حقوق بشر اروپا، که توسط ماده حقوق بشر ۱۹۹۸ کارگر در قانون بریتانیا گنجانده شده، برای مدتی مدید هدف  بسیاری از محافظه‌کاران بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این ماه، وزیران از طرح‌هایی برای «خروج»‌ بخش‌هایی از آن به‌منظور تسریع اخراج پناهجویان و حفاظت از سربازان بریتانیایی در خارج از کشور در مقابل اقدام قانونی، خبر دادند و ادعاهای حقوق بشری که در آن‌ها گفته می‌شود قضات از اختیارات خود «بیش از حد استفاده کرده‌اند» مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت. 

سند یک هزار و ۲۵۵ صفحه‌ای توافقنامه برگزیت، که روز شنبه منتشر شد، می‌گوید که جوانب امنیتی آن «به دلیل آن که بریتانیا یا یک کشور عضو کنوانسیون حقوق بشر اروپا را نکوهش کرده، متوقف می‌شود.»

علی‌رغم هشدارهای لرد ریکتس، پریتی پاتل، وزیر کشور بریتانیا گفت که «بریتانیا همچنان یکی از امن‌ترین کشورها در جهان باقی خواهد ماند.» او گفت:‌ «به بسته جامع قابلیت‌هایی که در موردشان با اتحادیه اروپا توافق کردیم، افتخار می‌کنم.»

وی افزود:‌ «این بسته به این معنی است که هر دو طرف برای رسیدگی به جرایم جدی و تروریسم، حفاظت از مردم و نشاندن مجرمان در پیشگاه عدالت، ابزار موثری در اختیار دارند ولی ما از این فرصت تاریخی نیز برای ایمن‌تر و تامین امنیت بیشتر بریتانیا از طریق کنترل دقیق‌تر و منصفانه‌تر مرزها استفاده خواهیم کرد.»

بیشتر بخوانید:‌

Full Brexit trade agreement text published – follow live

Johnson woos Brexit hardliners in race to get deal approved

Businesses welcome Brexit deal but deep uncertainty remains

The devil is in the detail when it comes to the Brexit trade deal

Johnson’s Brexit deal will give the PM nothing but a short-term boost

© The Independent

بیشتر از جهان