شهروندان در تماس‌های تلفنی درباره انفجار نشویل چه گفتند؟

پیش از انفجار، چندین تماس‌گیرنده گفته‌اند که در نزدیکی خودرو صدای تیر شنیده‌اند

تصویر برگرفته از ویدیوی ضبط‌شده دوربین‌های امنیتی در محل انفجار روز کریسمس که پلیس نشویل منتشر کرده است- Metro Nashville PD / ESN / AFP

تماس‌های تلفنی ساکنان نشویل با پلیس و اورژانس این شهر در صبح کریسمس پیش از انفجار بمب کارگذاری‌شده در خودرو کاروان، آکنده از ترس و سردرگمی و استیصال بوده است.

کمی پس از ساعت شش بامداد، تماس‌های تلفنی از سراسر منطقه نشویل سرازیر شدند. اولین تماس‌ها از شنیده شدن صدای چندین گلوله در منطقه حکایت داشت. نیم ساعت پس از آن‌که پلیس خودرو را در محلی که صدای تیر شنیده شده بود پیدا کرد، خودرو کاروان منفجر شد و محله توریستی شهر را لرزاند.

پلیس آنتونی کوئین وارنر ۶۳ساله را به‌عنوان سازنده بمب شناسایی کرده است. مسئولان بر این باورند که او در انفجار کشته شده است.

درست از پیش از انفجار، خودور هشدار ترسناکی پخش کرد که می‌گفت هرکس آن را می‌شنود، محل را تخلیه کند.

یکی از تماس‌گیرندگان زنی است که خانه‌اش درپی انفجار فروریخته است و التماس می‌کند به او کمک کنند. این زن می‌گفت: «کل ساختمان ما فروریخت و دارد ویران می‌شود. من در [این آدرس] زندگی می‌کنم. لطفا بیایید!لطفا بیایید!»

در حالی که تلفنچی می‌کوشد مشخصات زن را بگیرد، صدای زن شنیده می‌شود که درحال جمع کردن وسایلش است تا بگریزد. او در این تماس می‌گوید: «سقف دارد می‌ریزد. خدای من! خدای من! نمی‌دانم چه خبر است. باید برویم بیرون. نمی‌توانیم اینجا بمانیم. خدایا! به نظرم انفجار بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چندین تماس هم به پیام نگران‌کننده‌ هشدار تخلیه که لحظاتی پیش از انفجار از خودرو پخش شد اشاره داشتند. زنی تلفن کرد تا بپرسد آیا این پلیس است که پیام تخلیه را پخش کرده، یا نه؟ او پرسیده است: «یک نوار دارد پخش می‌شود که می‌گوید وقت کمی برای تخلیه این محله در خیابان دوم شمالی در مرکز نشویل هست. شماهایید؟» این زن می‌گوید که دارد وحشت می‌کند، چون هشدار را می‌شنود، ولی مطمئن نیست که واقعی باشد. او در این تماس می‌گوید: « یک نوار دارد پخش می‌شود که می‌گوید وقت کمی برای تخلیه این محله باقی مانده. یک بمب بزرگ توی این خودروست. می‌شود لطفا پلیس را بفرستید اینجا؟ حالا من دارم لباس می‌پوشم. می‌شود لطفا یک پلیس بفرستید اینجا؟ ببخشید، وحشت کرده‌ام.»

تلفنچی به او پاسخ داده است که فقط تماس‌هایی درباره صدای تیر دریافت کرده ‌است و خبری از هشدار تخلیه ندارد.

پیش از انفجار، چندین تماس‌گیرنده هم گفته‌اند که در نزدیکی خودرو صدای تیر شنیده‌اند. مردی به تلفنچی می‌گوید: «داخل ساختمان سه تیر شلیک شد. اول حدود هفت یا هشت دقیقه پیش، بعد هم حدود پنج دقیقه پیش.» تلفنچی از مرد می‌پرسد که آیا حاضر است به مامورانی که به محل می‌روند در این مورد شهادت بدهد، اما مرد نمی‌پذیرد، چون وحشت کرده است.

در روزهای پس از انفجار، پلیس اطلاعات بیشتری درباره بمب‌گذار به‌دست آورده است. همسایه وارنر به مسئولان گفته است که این مرد ۶۳ساله در روزهای پیش از انفجار می‌گفت: «دنیا هیچ وقت فراموشم نمی‌کند.»

روزنامه «تنسین» گزارش داد که دوست‌دختر آقای وارنر یک سال پیش به پلیس اطلاع داده بود که او بمب می‌سازد. اداره تحقیقات تنسی گفته است که آقای وارنر «در مرکز توجه ما نبود».

© The Independent

بیشتر از جهان