اعدام یک کودک-مجرم در رشت

محمدحسن رضایی که به مدت ۱۲ سال در نوبت اعدام بود صبح پنجشنبه در زندان لاکان رشت اعدام شد

او در زمان اعدام ۳۰ سال داشت ولی هنگام ارتکاب جرم زیر سن قانونی بود و کودک محسوب می‌شد- عکس از شبکه‌های اجتماعی

سازمان عفو بین‌الملل از اعدام یک کودک-مجرم که به جرم قتل‌عمد در ۱۶ سالگی مقصر شناخته شده بود، خبر داد.

محمدحسن رضایی که به مدت ۱۲ سال در نوبت اعدام بود، صبح روز پنجشنبه، یازدهم دی‌ماه در زندان لاکان رشت اعدام شده است. او در زمان اعدام ۳۰ سال داشت ولی هنگام ارتکاب جرم زیر سن قانونی بود و کودک محسوب می‌شد.

به گزارش سازمان حقوق‌بشری عفو بین‌الملل، محمدحسن رضایی در۱۶ سالگی در پی شرکت در یک دعوای گروهی، به اتهام قتل یک شهروند با چاقو به اعدام محکوم شده بود. او پس از تحمل ۱۲ سال حبس، در زندان مرکزی رشت اعدام شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیساریای عالی حقوق‌بشر سازمان ملل متحد همواره نسبت به متوقف نشدن روند اعدام کودک-مجرم‌ها در ایران اعتراض داشته است. این نهاد بین‌المللی همواره از ایران خواسته است تا نسبت به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشد و احکام اعدام محکومانی را که در زمان ارتکاب جرم زیر سن قانونی بوده‌اند و کودک-مجرم محسوب می‌شوند، لغو کند.

ایران همچنان بعد از چین بالاترین تعداد اعدام‌ها را دارد و شمار بسیاری از اعدام‌ها به دلیل مخفیانه بودن، در آمارهای رسمی کشور لحاظ نمی‌شود. به گزارش پایگاه خبری حقوق بشری هرانا و به نقل از مرکز آمار، نشر و آثار مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در دوره یک‌ ساله (اول ژانویه ۲۰۲۰ تا ۲۰ دسامبر ۲۰۲۰) دستکم ۲۳۶ شهروند این کشور اعدام شده و ۹۵ تن دیگر هم به اعدام محکوم‌ شده‌اند. در میان اعدام‌شدگان این سال، نام دو کودک-مجرم به نام‌های شایان سعیدپور و مجیداسماعیل‌زاده هم به چشم می‌خورد.