کرونا؛ چین برای اولین بار از به صفر رسیدن موارد ابتلا خبر داد

مقامات چینی می‌گویند پایان اپیدمی ویروس کرونا آغاز شده است

نیروی کمکی پزشکی اعزامی به ووهان (چپ) پس از به اتمام رسیدن ماموریتش در ووهان، با کادر پزشکی این شهر خداحافظی می‌کند، ۲۹ اسفند- STR / AFP

پس از آن که چین از به صفر رسیدن موارد ابتلا به ویروس کرونا از زمان آغاز شیوع بیماری خبر داد، مسئولان این کشور گفته‌اند که شاهد «سپیده‌دم» پایان اپیدمی ویروس کرونا هستند. 

آمار روز چهارشنبه حاکی است که هیچ مورد جدیدی از ابتلا به ویروس در ووهان یا در استان هوبی مشاهده نشده است. ووهان محل شروع همه‌گیری کووید۱۹ و سرایت ویروس آن به انسان به شمار می‌رود. 

مقامات چینی هشدار داده‌اند که خطر هنوز رفع نشده است، هرچند ۳۴ مورد ابتلا، که همگی از خارج به چین رفته‌اند، در استان‌های دیگر این کشور گزارش شده‌اند. از جمله ۲۱ مورد در پکن، و ۹ مورد در گوانگ‌دانگ در جنوب کشور.

کمیسیون بهداشت ملی چین از هشت مورد مرگ نیز در روز چهارشنبه خبر داد. ویروس کرونا در چین تاکنون سه هزار و ۲۴۵ نفر را کشته و ۸۰ هزارو ۹۲۸ نفر را مبتلا کرده است. 

به صفر رسیدن موارد سرایت و ابتلا در هوبی، نقطه عطفی در مبارزه جهانی برای مهار بیماری تلقی می‌شود. 

جیائو یاهویی، بازرس ارشد کمیسیون ملی بهداشت چین گفت: «امروز پس از روزهای بیشمار تلاش و زحمت، شاهد طلوع بوده‌ایم.» 

لی یان، از مرکز کنترل و پیشگیری از بیماریهای هوبی، در یک کنفرانس خبری گفت که تهدید کووید۱۹ از بین نرفته و خطر عفونت چه در جامعه و چه در بیمارستان‌ها وجود دارد. 

ووهان از ماه ژانویه تحت تدابیر سخت و تعطیلی بوده است و این تدابیر به قوت خود باقی هستند و تنها کسانی که مجوز ویژه دارند می‌توانند به آن وارد یا از آنجا خارج شوند. 

مسئولان در حال بررسی کاهش محدودیت‌ها، در داخل استان هوبی هستند و قرار است اغلب ایستگاه‌های بازرسی در این استان برداشته شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تعطیلی و قوانین منع عبور و مرور در ووهان فقط به شرطی لغو می‌شود که هیچ مورد رسمی از ابتلا برای دو هفته گزارش نشود. لی لانجوآن، از اعضای آکادمی مهندسی چین، به رسانه‌های محلی گفت که این اتفاق ممکن است ماه آینده رخ دهد. 

اما در چین و دیگر کشورهای آسیایی، توجه‌ها از توقف انتشار ویروس در سطح محلی، به پیشگیری از ورود مبتلایان از خارج منتقل شده است. چین حتی در مهار انتشار ویروس کرونا به کشورهای اروپایی کمک می‌کند و به عنوان مثال در تلافی کمک چند هفته پیش پاریس، تجهیزاتی را به فرانسه ارسال کرده است. 

با ۲۱ مورد جدید افراد مبتلا که از خارج به پکن رسیدند، مسئولان نقل و انتقال هوایی چین هشدار دادند که ۱۲ شرکت فرودگاهی را مسئول بازگرداندن مسافران بین‌المللی و ممانعت از ورود آنان به پایتخت کرده‌اند. 

یک رسانه دولتی در چین ضمن اعلام این خبر به جزئیات بیشتری درباره این که مسافران به کدام شهرها منتقل می‌شوند ارائه نداد اما گفت این تدابیر برای کمک به غربالگری مسافران و جدا کردن مسافران مبتلا از افراد سالم اندیشیده شده است. 

در ژاپن در روز چهارشنبه تنها چهار مورد جدید ابتلا شناسایی شد و فرماندار هوکایدو، استانی که بیشترین آسیب را از ویروس کرونا دید، از پایان وضعیت اضطراری خبر داد. نائومیچی سوزوکی به خبرنگاران گفت: «از بیستم مارس، به مرحله جدیدی برای غلبه بر بحران وارد می‌شویم.» 

با آن که گردهمایی‌های بزرگ کماکان ممنوع هستند، اما پیش‌بینی می‌شود که یک هیات کارشناسی درباره انتشار ویروس، از بازگشایی مدارس و ازسرگیری رویدادهای ورزشی خبر دهد. 

کوجی وادا، عضو این پنل به خبرگزاری رویترز گفت «برخی مناطق هستند که در آنها کلیه بیماران طی دو هفته گذشته شناسایی شده‌اند.» به گفته او «مدارس این مناطق، حتی الان هم می‌تواند بازگشایی شود.»

سنگاپور روز چهارشنبه از ۴۷ مورد جدید ابتلا خبر داد اما ۳۳ نفر از آنان از خارج آمده بودند که از این میان سی نفر ساکن سنگاپور بودند. به این ترتیب شمار مبتلایان در این کشور به ۳۱۳ نفر رسید. 

 این مسافران از کشورهای اروپایی مانند بریتانیا، فرانسه، آلمان، اتریش، کرواسی، سوئیس و همچنین ترکیه، هند، اندونزی، فیلیپین و ایالات متحده بازمی‌گشتند. 

کره جنوبی که عملکردش در مهار ویروس از طریق انجام آزمایش‌های گسترده مورد ستایش جهان قرار گرفته، نرخ موارد جدید ابتلا را در روزهای اخیر به دو رقم کاهش داده است. روز چهارشنبه شمار موارد جدید ابتلا در کره جنوبی به ۱۵۲ افزایش یافت. در اوج شیوع بیماری، روزانه ۸۵۰ مورد جدید در این کشور گزارش می‌شد. 

© The Independent