دسامبر مرگبارترین ماه ابتلا به کووید-۱۹ در آمریکا

ابتلا به کرونا، در مجموع بیش از ۶۳ هزار نفر را در این کشور، به کام مرگ کشیده است

دکتر آنتونی فاوچی، بلندپایه‌ترین کارشناس بیماری‌های عفونی آمریکا - Samuel Corum/Getty Images/AFP

دکتر آنتونی فاوچی هشدار داده است که به اعتقاد او، وخیم‌ترین وضعیت در ارتباط با همه‌گیری کرونا «هنوز در راه است» و ماه دسامبر مرگبارترین ماه در اثر ابتلا به کووید-۱۹ در آمریکا خواهد بود.

دکتر فاوچی، بلندپایه‌ترین کارشناس بیماری‌های عفونی آمریکا و عضو تیم ضربتی کاخ سفید برای مبارزه با ویروس کرونا، روز یکشنبه در گفتگو با دانا بَش، مجری برنامه «استِیت آو د یونیون» شبکه سی‌ان‌ان، به شهروندان آمریکا هشدار داد در سال نو، خود را برای افزایش چشمگیر موارد ابتلا به کرونا آماده کنند.

آقای فاوچی روز یکشنبه گفت: «احتمال زیادی دارد که با توجه به (جشن‌های) کریسمس و سال نو، شاهد افزایشی که گفتم، یا موج دیگری از شیوع کرونا علاوه بر موج فعلی، باشیم.»

روز شنبه، شلوغ‌ترین روز سفرهای هوایی از ماه مارس تاکنون بود. در این روز، بیش از یک میلیون نفر در فرودگاه‌های آمریکا تحت آزمایش کرونا قرار گرفتند. با افزایش تعداد مسافران از چند روز پیش از آغاز تعطیلات، در روز کریسمس ۶۱۶ هزار نفر تحت آزمایش قرار گرفتند.

مقامات درمانی ایالات متحده، از جمله دکتر فاوچی، به مردم آمریکا توصیه کردند در طول تعطیلات، از سفر و برگزاری دورهمی در خانه‌ها، خودداری کنند. دکتر فاوچی، که اکنون ۸۰ ساله است، روز یکشنبه گفت در سال جدید، اینگونه اجتماع‌ها می‌تواند به افزایش ناگهانی موارد آلودگی به ویروس کرونا منجر شود.

دکتر فاوچی در پاسخ به پرسش خانم بش که پرسید آیا به اعتقاد او «اوضاع از این هم بدتر خواهد شد» گفت: «بله، اینطور فکر می‌کنم.»

او افزود: «اگر به منحنی (شاخص‌ها) نگاه کنید، شیبی که در اواخر فصل پائیز و به‌زودی اوایل زمستان شاهدیم، واقعا نگران کننده است.»

موارد ابتلا و تلفات ناشی ازکووید-۱۹ در دو ماه گذشته در آمریکا، به گونه‌ای چشمگیر افزایش داشته است. روز شنبه ایالات متحده با ۱۱۷ و ۳۰۰ بیمار بستری در بیمارستان‌های کشور، پنجمین آمار بالای بیشترین مورد ابتلا به بیماری را پشت سر گذاشت.

دکتر فاوچی هشدار داد که بیمارستان‌ها هم‌اکنون نیز برای درمان بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در تنگنا قرار گرفته‌اند. او افزود: «ما حقیقتا لحظه‌های پرخطری را پشت سر می‌گذاریم و در هفته‌های آینده ممکن است اوضاع از این هم بدتر شود.»

دسامبر، مرگبارترین ماه از زمان آغاز شیوع همه‌گیری در ایالات متحده بوده است. ابتلا به کرونا، در مجموع بیش از ۶۳ هزار نفر را در این کشور، به کام مرگ کشیده است.

روز شنبه ۲۲۵ هزار و ۸۱۸ مورد جدید ابتلا و ۱۶۴۵ مورد مرگ ناشی از کووید-۱۹ گزارش شد. احتمال دارد مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری که در ماه نوامبر بیش بر ۳۶ هزار و ۹۶۴ نفر بود، تا پایان ماه دسامبر دو برابر شود.

دکتر فاوچی، در عین حال، در برنامه سی‌ان‌ان، از روند واکسیناسیون در ایالات متحده اظهار خوشبینی کرد و گفت کشور به رغم آنکه در ماه دسامبر از اهداف این برنامه عقب افتاد، تا آوریل ۲۰۲۱ واکسیناسیون افراد سالم را آغاز خواهد کرد.

به دنبال صدور مجوز از سوی اداره نظارت بر غذا و دارو (اف‌دی‌اِی)، هدفِ برنامه واکسیناسیون ایالات متحده، تزریق ۲۰ میلیون دوز به شهروندان آمریکا تا پایان ماه جاری بود. تاکنون اما، تنها ۱.۹ میلیون دوز به شهروندانی که در اولویت دریافت واکسن قرار داشته‌اند، تزریق شده است.

دکتر فاوچی روز یکشنبه به خانم بش گفت: «هر زمان یک برنامه واکسیناسیون فراگیر مثل این را پیاده کنید، نخست کُند پیش می‌رود و سپس سرعت می‌گیرد.»

دکتر فاوچی گفت به اعتقاد او روند تزریق سرعت خواهد گرفت و «ما به پیش‌بینی (روند تزریق واکسن) تا آوریل، اواسط یا اواخر اوریل، خواهیم رسید. واکسن باید نخست به افرادی که الویت دارند تزریق شود که هم‌اکنون آنها را در نظر گرفته‌ایم و پس از آن هر کسی می‌تواند واکسینه شود.» 

به گزارش دانشگاه جانز هاپکینز، تاکنون آزمایش کرونای بیش از ۱۹ میلیون نفر در ایالات متحده مثبت بوده است که ۳۳۲ هزار و ۱۴۵ نفر بر اثر آن جان سپرده‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان