رقیب بیت‌کوین سقوط کرد

ارز دیجیتالی ریپل پس از درگیری در یک شکایت حقوقی، طی ۲۴ ساعت حدود یک‌چهارم ارزش خود را از دست داد

کمیسیون ارز و اوراق بهادار امریکا ریپل را یک ارز دیجیتالی به شمار نمی‌آورد-  INA FASSBENDER / AFP

ارزش ریپل (XRP) که سومین پول دیجیتال رمزنگاری‌شده در جهان است، پس از شکایت مقامات نظارتی در ایالات متحده از سازندگان آن، به طرز چشمگیری سقوط کرده است.

ریپل که رقیب بیت‌کوین است، طی ۲۴ ساعت گذشته حدود یک‌چهارم ارزش خود و در طی هفت روز گذشته حدود نیمی از ارزش خود را از دست داده است. اینک ارزش کل ریپل‌های موجود در بازار به زیر ۱۲ میلیارد دلار سقوط کرده است.

این سقوط ارزش پس از آن رخ داد که کمیسیون ارز و اوراق بهادار در امریکا با نام مخفف اس‌ای‌سی (SEC)، اعلام کرد که ریپل یک دارایی قابل معامله است و به عنوان اوراق بهادار تلقی می‌شود، نه یک ارز دیجیتال.

مارک برگر، معاون واحد اجرای قوانین اس‌ای‌سی، پس از ثبت شکایت این سازمان در روز دوشنبه گذشته، اعلام کرد: «ما ادعا می‌کنیم که ریپل و مدیران آن طی چند سال گذشته با ارائه ندادن اطلاعات مهم به سرمایه‌گذاران، از اجرای مقررات حمایت از سرمایه‌گذاران سرپیچی کرده‌اند.»

هیچ اقدام حقوقی مشابهی علیه بیت‌کوین انجام نشده است. تفاوت بیت‌کوین با ریپل این است که بیت‌کوین یک ارز رمز‌نگاری‌شده غیرمتمرکز است و توسط یک شرکت یا دولت صادر نمی‌شود. نهادهای نظارتی ایالات متحده قبلا گفته بودند که با بیت‌کوین باید به عنوان یک کالا مانند ارز، طلا یا نفت رفتار شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدیرعامل شرکت ریپل، بردلی گارلینگ‌هاوس، در اوایل هفته جاری به کارمندان خود گفت که این دادخواست «کاملاً غیرمنطقی» است و این شرکت «همیشه سعی کرده است که حتی بیش از حد لازم اطلاعات منتشر کند و تا حد ممکن، با ادارات نظارتی شفاف باشد.»

وی ادعا کرد که این اقدام حقوقی اساساً مبتنی است بر درک نشدن ریپل به عنوان یک ارز دیجیتال، و تصور اشتباه آن در قالب سهام یک شرکت.

مدیرعامل ریپل در یک ایمیل به کارکنان این شرکت که در وبلاگ این شرکت نیز منتشر شده است، می‌گوید: «به صراحت بگویم،  همه این داستان مبتنی است بر ادعای غیرمنطقی آنها که ریپل در ذهن آنها از نظر عملکرد، معادل سهام یک شرکت است.»

«ما با تمام توان در این پرونده خواهیم جنگید و ادعای خود را ثابت خواهیم کرد. نتیجه این پرونده شفاف‌شدن مقررات برای کل  این صنعت در ایالات متحده خواهد بود. ما نه تنها در سمت درست قانون هستیم، بلکه در سمت درست تاریخ خواهیم بود.»

آقای گارلینگ‌هاوس همچنین بر اقدام نکردن اس‌ای‌سی علیه ارزهای دیجیتال دیگر، از جمله بیت‌کوین و اتریوم (اتر)، انگشت گذاشت. او ادعا كرد كه «این دو ارز مجازی تحت كنترل چین» هستند و اقدام اخیر اس‌ای‌سی باعث انتقال نوآوری در صنعت ارزهای دیجیتال به چین‌ می‌شود.

ویتالیک بوترین، بنیان‌گذار اتریوم، با ارسال صورتک‌های خندان به پست وبلاگی ریپل در توییتر واکنش نشان داد. او افزود: «به نظر می‌رسد که تیم ریپل در حال سقوط به قعر عمیق‌تری از عجیب‌و‌غریب بودن است.»

دیگر فعالان این صنعت نیز به واکنش ریپل به اتهامات وارده انتقاد کرده‌اند.

آنتونی ترنچف، یکی از بنیانگذاران شرکت ارز دیجیتال نکسو، گفت: «نمی‌توانید انتظار داشته باشید كه در صنعتی با ارزش یک تریلیون دلار شركت كنيد و تحت نظارت نباشید.»

«مهم است كه كارها درست انجام شود. برای در امان بودن از مشکلات نظارتی، راه‌حل ثبت‌نام در اسی‌ای‌سی و تلاش برای رعایت مقررات است.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد