مخالفت نخست‌وزیر ژاپن با اعلام وضعیت اضطراری برای مقابله با کرونا

نخست‌وزیر تازه انتخاب شده ژاپن مخالف قرنطینه کامل است

ژاپن موفق شد تا ماه مه بدون وضع محدودیت‌های شدید برای آمد و شد شهروندان و تعطیلی مشاغل، آلودگی‌ها را کنترل کند- PHILIP FONG / AFP

با وجود افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا در ژاپن و فشار روزافزون به بیمارستان‌ها و کادر درمانی در این کشور، نخست وزیر یوشیهیده سوگا می‌گوید که نیازی به اعلام وضعیت اضطرار ملی نیست.

آقای سوگا دوشنبه گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی از پیش ضبط شده با برنامه «اخبار ۲۳» از شبکه خبرپراکنی توکیو، اظهار داشت که رئیس هیئت متخصصان کرونا در دولت به او گفته است، «ما هنوز به آنجا نرسیده‌ایم» که نیاز به برقراری وضعیت اضطراری باشد.

وی همچنین گفت که دولت ممکن است از رستوران‌ها و میخانه‌ها بخواهد تا برای کاهش شیوع این ویروس ساعات کاری خود را کم کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست وزیر تازه انتخاب شده ژاپن مخالف قرنطینه کامل است. سلف او، شینزو آبه، در آوریل گذشته پس از اوج گرفتن شیوع کرونا دستور به اجرای قرنطینه داده بود. این کشور موفق شد تا ماه مه بدون وضع محدودیت‌های شدید برای آمد و شد شهروندان و تعطیلی مشاغل، آلودگی‌ها را کنترل کند.

با این حال، ژاپن از ماه ژوئیه به این سو، به ویژه در هفته‌های اخیر، شاهد جهش در نرخ شیوع کرونا بوده است. به گزارش خبرگزاری ملی ژاپن، در ۱۷ دسامبر ژاپن با بیش از ۳ هزار مورد روزانه ابتلا به کرونا و ۲۱۵۴ مورد بستری در بیمارستان، شاهد اوج شیوع این بیماری بوده است.

گروهی از انجمن‌های ملی پزشکان، دوشنبه گذشته با اضطراری خواندن وضعیت بیمارستان‌ها، نسبت به فشار کرونا بر منابع بیمارستانی هشدار دادند.

آقای سوگا به جای وضع محدودیت‌های جدید، از ضرورت ایجاد تعادل بین مبارزه با همه‌گیری و شروع مجدد فعالیت‌های اقتصادی سخن گفته است.

وضعیت او در افکار عمومی ژاپن متزلزل بوده است. مطابق نظرسنجی‌ها، مردم از نحوه برخورد دولت با این بیماری همه‌گیر ناراضی هستند. یک نظرسنجی که در اوایل ماه جاری توسط کیودو نیوز انجام شد، نشان داد که میزان رضایت از دولت آقای سوگا از ۶۳ درصد در ماه نوامبر، به ۵۰.۳ درصد سقوط کرده است. آقای سوگا می‌گوید که دولت او برای کسب حمایت عمومی باید با موفقیت جلو ویروس کرونا را بگیرد.

«ما باید نتایج اقدامات خود برای مقابله با ویروس کرونا را به مردم نشان دهیم. من رهبری اقدامات دولت را با این ذهنیت هدایت می‌کنم که هر کاری که باید انجام شود، باید انجام شود.»

آقای سوگا همچنین در مورد برنامه واکسیناسیون در ژاپن سخن گفته است. به گفته وی، دولت سخت در تلاش است تا برای «محافظت از زندگی و معیشت مردم» واکسن‌ را در دسترس همه ژاپنی‌ها قرار دهد.

او قول داد: «در هدایت تلاش‌های دولت نیت من این است که هر کاری که در توانم باشد، انجام دهم.»

او گفته است که ژاپن تا نیمه اول سال ۲۰۲۱ دُزهای کافی واکسن کرونا را تهیه خواهد کرد.

© The Independent

بیشتر از جهان