انتقاد ترامپ از «بی‌کفایتی» دیوان عالی در انتخابات آبان

دولت جدید آمریکا بیستم ژانویه آینده آغاز به کار خواهد کرد

دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا- Andrew CABALLERO-REYNOLDS / AFP

با گذشت هفت هفته از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و تایید رسمی پیروزی جو بایدن نامزد حزب دموکرات در حدود دو هفته پیش، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ناکام در این انتخابات، همچنان به نتیجه معترض است.

ترامپ که موفق نشد برای بار دوم در این مقام باقی بماند، در جدیدترین توییت اعتراضی خود دیوان عالی ایالات متحده را به «بی‌کفایتی» و ضعف کامل در رسیدگی به تخلفات و تقلب‌های گسترده‌ای که او ادعای آن را دارد، متهم کرد.

نامزد ناکام حزب جمهوری‌خواه در انتخابات سوم نوامبر (سیزدهم آبان)، در توییتر نوشت: «دیوان عالی ایالات متحده در مورد تقلب گسترده‌ای که در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ رخ داد، به طور کامل بی‌کفایت و ضعیف بوده است.»

وی در ادامه، با بیان این که مدارک قطعی برای اثبات این ادعا در اختیار دارد اما اعضای دیوان عالی نمی‌خواهند آن را ببینند و می‌گویند معتبر نیست، نوشت: «اگر ما انتخابات فاسد داشته باشیم، آنگاه کشوری نخواهیم داشت!»

پس از رد ادعاهای تیم انتخاباتی و وکلای دونالد ترامپ مبنی بر بروز تقلب در رأی‌گیری از سوی نهادهای مسئول یا دادگاه‌های مختلف، دیوان عالی آمریکا نیز دو هفته پیش با رد درخواست جمهوری‌خواهان به این کشمکش پایان داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

قضات دیوان عالی، با سرعتی نامعمول، درخواست دادستان کل ایالت تگزاس را برای ابطال میلیون‌ها رای در ایالت‌های مورد مناقشه رد کرد و بدین ترتیب، ترامپ عملا بختی برای تغییر نتیجه انتخابات را در دادگاه ندارد.

عصر دوشنبه ۱۴ دسامبر به وقت شرق آمریکا، بامداد سه‌شنبه ۲۵ آذر، مجمع گزینندگان یا کالج الکترال ایالات متحده، جو بایدن را با کسب ۳۰۶ رای الکترال رسما به عنوان چهل و ششمین رئیس جمهوری آمریکا به رسمیت شناخت.

دولت جدید آمریکا بیستم ژانویه آینده (اول بهمن) آغاز به کار خواهد کرد.

انتقاد ترامپ از دیوان عالی در حالی است که او در چند سال اخیر تلاش زیادی برای ورود قضات مورد نظر خود به دیوان کرده بود و در آخرین مورد، قاضی مورد نظر او اوایل آبان و به رغم مخالفت شدید دموکرات‌ها، در سنا تایید شد.

امی کنی برت، سومین قاضی پیشنهادی دونالد ترامپ برای عضویت در این بالاترین مرجع قضایی ایالات متحده بود که با ۵۲ رای موافق در برابر ۴۸ رای مخالف سنا، جانشین قاضی روت بیدر گینزبرگ، که در مهر ماه درگذشت، شد.

دموکرات‌ها می‌گفتند معرفی عضو جدید دیوان عالی باید پس از انتخابات و توسط رئیس جمهوری منتخب انجام شود.