ترامپ، دعوت هواداران به تظاهرات، بررسی دخالت ارتش

گروهی از نظامیان بازنشسته از ترامپ خواسته‌اند برای تغییر نتیجه انتخابات، حکومت نظامی اعلام کند

ترامپ اصرار دارد که  پیروزی و انتخابات سوم نوامبر، از او «دزدیده» شده است - Official White House Photo by Shealah Craighead

بنا به گزارش‌ها، دونالد ترامپ روز جمعه استفاده از ارتش برای لغو شکستش در انتخابات در مقابل جو بایدن، رییس جمهور منتخب، در ایالت‌های مورد مناقشه را مورد ملاحظه قرار داده است.  

برخی افراد داخلی کاخ سفید گفتند که آقای ترامپ در اقدامی با هدف لغو نتایج انتخابات ۲۰۲۰، درباره اعمال قانون حکومت نظامی مذاکره کرده است.  

گفته می‌شود که این خبر پس از آن مطرح شد که مایکل فلین، اولین مشاور امنیت ملی رییس جمهور، این ایده را هفته گذشته در مصاحبه با نیوزمکس، رسانه خبری راست‌گرا مطرح کرد.  

فلین که اخیرا به دنبال محکومیت تحقیقات مربوط به روسیه و آقای ترامپ، از سوی رییس‌جمهور عفو شد، ضمن توجیه نظر خود درباره فرایند دموکراتیک مداخله نظامی، به نیوزمکس گفت که حکومت نظامی «بی‌سابقه» نیست.  

به گفته منابع مطلع به نیویورک‌تایمز، در جلسه روز جمعه کاخ سفید که فلین نیز در آن حاضر بود، آقای ترامپ از دستیارانش درباره نحوه عملکرد حکومت نظامی سؤال کرد.  

به گزارش نیویورک‌تایمز، آقای ترامپ همچنین سیدنی پاول، وکیل و متحدی را که بر ادعاهای اشتباه او درباره انتخابات تاکید می‌کرد، به عنوان مشاور ویژه در بررسی تقلب انتخاباتی اعلام کرد.  

به نوشته نیویورک تایمز، پت سیپولون، مشاور کاخ سفید و مارک میدوز، رییس کارکنان کاخ سفید و دیگر مشاوران ارشد، با پیش بردن این ایده در جلسه مخالفت کردند و گفتند که قانون اساسی از این ایده‌ها حمایت نمی‌کند.  

رایان مک‌کارتی، وزیر ارتش آمریکا و ژنرال جیمز مک‌کانویل، رییس کارکنان ارتش، در واکنش به خواسته‌های فلین مبنی بر برقراری حکومت نظامی، در بیانیه‌ای مشترک گفتند: «هیچ نقشی برای ارتش آمریکا در تعیین نتیجه انتخابات ایالات متحده، تعیین نشده است.» 

مشخص نشد که آیا رییس‌جمهور قصد دارد با انتصاب خانم پاول به عنوان مشاور ویژه، به فشارهای خود ادامه دهد یا نه.  

آقای ترامپ صبح یکشنبه به ادعاهای مبنی بر برقراری حکومت نظامی پاسخ داد و در توییتر آن را به عنوان «اخبار جعلی» توصیف کرد. او افزود: «یک نمونه آشنای دیگر از گزارشگری بد!» 

علی‌رغم نشست کالج انتخاباتی هفته گذشته برای تایید پیروزی آقای بایدن در انتخابات، آقای ترامپ اصرار دارد که  پیروزی و انتخابات سوم نوامبر از او «دزدیده» شده است.  

رییس‌جمهور و تیم حقوقی او بدون مدارک و شواهد به اتهام‌زنی مبنی بر وقوع تقلب گسترده انتخاباتی در ایالت‌های مردد در سراسر کشور ادامه می‌دهند.  

هزاران نفر از حامیان آقای ترامپ هفته گذشته و در نمایش حمایت از این ادعاهای بی‌اساس به خیابان‌ها ریختند و درگیری‌های خشونت‌آمیزی در مراکز ایالت‌های سراسر کشور گزارش شد.  

یک تظاهرات دیگر نیز روز ششم ژانویه برنامه‌ریزی شده است، روزی که کنگره برای به رسمیت شناختن ریاست جمهوری جو بایدن به دنبال رای ۱۴ دسامبر کالج‌های انتخاباتی، تشکیل جلسه می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با تداوم مناقشه در بخش‌های وسیعی از کشور، دونالد ترامپ از حامیان وفادار خود خواست تا در پایتخت کشور حاضر شوند و به تظاهرات بپیوندند.

 او روز شنبه در توییتی نوشت: «تظاهرات بزرگ در واشینگتن دی‌سی در روز ششم ژانویه. شرکت کنید، هیجان‌انگیز خواهد بود!»  

کارزار آقای ترامپ و متحدانش تاکنون حدود ۵۰ شکایت را درباره وقوع تقلب گسترده انتخاباتی اقامه کرده است و تقریبا تمام آن‌ها رد یا منتفی اعلام شده‌اند.  

تیم آقای ترامپ در مقابل قضاتی از هر دو حزب سیاسی شکست خورده که برخی‌شان از طرف خود او منصوب شده بودند و برخی از شدیدترین انتقادها از سوی جمهوری‌خواهان محافظه‌کار صادر شد.  

دیوان عالی نیز از رسیدگی به دو پرونده امتناع کرد، تصمیمی که مورد تقبیح رییس‌جمهور قرار گرفت.  

آقای ترامپ بدون دعوای قابل قبول حقوقی، خشمگین شده است و هم‌زمان با امتناع از پذیرش شکست، در حال آماده کردن متحدانش برای گزینه‌های دیگر است.  

از جمله وکیل شخصی‌اش، رودی جولیانی که در جلسه روز جمعه رییس‌جمهور را به توقیف دستگاه‌های رای‌شمار به عنوان مدرک تقلب ترغیب کرد.  

با این حال، وزارت امنیت کشور تصریح کرد که اختیار انجام چنین اقدامی را ندارد. همچنین مشخص نیست که این اقدام چه نتیجه‌ای در بر خواهد داشت.  

ویلیام بار، دادستان کل آمریکا که پیش‌تر و در ماه جاری برکنار شد، گفت که وزارت دادگستری و امنیت کشور، ادعاها مبنی بر این که دستگاه‌ها «برای تغییر نتیجه انتخابات دستکاری و برنامه‌ریزی شده بودند را بررسی کرده… و تاکنون، هیچ موردی که آن را ثابت کند مشاهده نکرده است.»  

آرای کاغذی نیز طبق قانون فدرال نگهداری و برای تایید نتایج استفاده شده است، از جمله در ایالت جورجیا که دو بار با استفاده از آرای کاغذی مورد بازبینی قرار گرفتند.  

خانم پاول در ابتدا عضوی از کارزار حقوقی رییس‌جمهور بود اما به دنبال شرکت در یک کنفرانس خبری مشترک با جولیانی و اعلام ادعاهای عجیب درباره تقلب انتخاباتی برکنار شد، از جمله این که نرم‌افزار کامپیوتری در ونزوئلا و «با دستور هوگو چاوز ساخته شده»، رییس‌جمهور ونزوئلا که در سال ۲۰۱۳ درگذشت.  

خانم پاول در این مصاحبه‌های خود به صدور بیانات گمراه‌کننده درباره روند رای‌گیری، بیان نظریه‌های توطئه بی‌اساس و پیچیده درباره مشارکت حکومت‌های کمونیستی ادامه داد و وعده داد جورجیا را با دعواهای دادگاهی «انجیلی» منفجر خواهد کرد.  

تیم ترامپ خیلی زود از قطع روابط خود با خانم پاول خبر داد. جولیانی و جینا الیس، وکیل دیگر ترامپ در بیانیه‌ای گفتند: «او عضو تیم حقوقی ترامپ نیست. او وکیل شخصی ترامپ نیز نیست.»  

سیستم شمارش آرا با دستگاه‌های موسوم به دومینیون، که هدف اصلی خانم پاول بود، نیز خواستار آن شد که خانم پاول ادعاهای «خام» و «آگاهانه بی‌اساس» خود را درباره این شرکت ماشین‌های شمارش آرا پس بگیرد و تهدید کرد که علیه او به اتهام افترا شکایت می‌کند.  

پاول از زمان جدا شدن از کارزار و در همکاری با ال. لین وود، وکیل محافظه‌کار در جورجیا، همچنان به نمایندگی از سوی ترامپ به طرح دعوی ادامه می‌دهد.  

خانم پاول و کاخ سفید به درخواست‌ها برای اظهار نظر در روز یکشنبه پاسخی ندادند.  

گزارش‌های بیشتر از سوی اسوشیتدپرس 

© The Independent