حزب‌الله لبنان مسئول قاچاق بزرگترین محموله آمفتامین جهان شناخته شد

این محموله چند ماه پیش کشف شد و مقام‌های پلیس و دادستانی به دنبال کشف پشت‌پرده‌های آن بودند

نتیجه تحقیقات گسترده پلیس ایتالیا روشن ساخت که مالک و صاحب بزرگترین محموله آمفتامین جهان نه داعش که حزب‌الله لبنان است-Mahmoud ZAYYAT / AFP

مقام‌های قضایی ایتالیا روز گذشته اعلام کردند که حزب‌الله لبنان مالک و انتقال‌دهنده ۱۵ تن آمفتامینی است که در ماه‌های گذشته در این کشور ضبط شده است.

خبرگزاری نوا ایتالیا اعلام کرد که عوامل پشت‌پرده این محموله عظیم مواد مخدر در نتیجه تحقیقات پلیس این کشور مشخص شده است.

در ابتدای تیرماه امسال و زمانی که ایتالیا هنوز با موج نخست بیماری کرونا دست‌و پنجه نرم می‌کرد، محموله عظیم ۱۵ تنی مواد روانگردان آمفتامین توسط پلیس این کشور کشف شد.

قاچاق این حجم از مواد روانگردان در یک محموله که ارزش آن حدود یک میلیارد یورو برآورد می‌شد، نگاه‌ رسانه‌های جهان و البته مقام‌های قضایی ایتالیا را به خود جلب کرد.

به نظر می‌رسد شرایط ویژه کرونا و احتمال مختل شدن روند بازرسی محموله‌های ورودی به اروپا سبب شده بود تا این حجم از آمفتامین در سه کانتینر به ایتالیا قاچاق شود.

کشف این محموله نیز جالب توجه است. این ۱۵ تن آمفتامین به صورت قرص (حدود ۸۵ میلیون) در محموله‌های کاغذ و چرخ‌دنده‌های بزرگ صنعتی به صورتی کاملا حرفه‌ای جاسازی شده بود. مقام‌های گمرک ایتالیا با اینکه کانتنرهای حاوی این بار قاچاق را با اشعه ایکس بازرسی کرده بودند ولی این مواد کشف نشده بود.

در نتیجه اجرای عملیاتی دیگر  و تعقیب سه فرد مظنون تا محل گمرک بندر سالرنو در جنوب غربی ایتالیا از طرف پلیس ایتالیا، آنها به کانتینرهایی بزرگ مشکوک شدند و بعد از آنکه گروهی از بازرسان فنی پلیس، بار کانتینرها را بررسی کردند، بزرگترین محموله آمفتامین قاچاق جهان کشف شد.

در تیرماه که این کشف صورت گرفت، ابتدا انگشت اتهام به سوی داعش نشانه گرفته شد. این فرضیه به این دلیل تقویت شد که در محل زندگی گروهی از مرتبطان داعش در اروپا که عملیات تروریستی انجام داده بودند، مشابه این قرص‌های روانگردان یافت شده بود.

دومین موضوع به مبدا این محموله قاچاق مربوط بود. کانتینرها همه در بندر لاذقیه سوریه بارگیری شده بودند.

این دو سرنخ سبب شد پلیس ایتالیا در نخستین بیانیه مطبوعاتی خود پس از کشف مواد مخدر این احتمال را مطرح کند که آمفتامین‌ها متعلق به داعش و بخشی از شیوه رایج تامین مالی این گروه تروریستی است.

در سال ۲۰۱۹ و ژوئیه و فوریه ۲۰۲۰ هم سه محمول آمفتامین دیگر در دبی، یونان و عربستان کشف شد که مبدا آن‌ها نیز بندر لاذقیه بود.

حجم مواد مخدر  کشف‌شده در یک سال گذشته آنقدر زیاد بود که تولید آن از سوی داعش که اکنون تنها در مناطق محدود بیابانی حضور دارد را با تردید مواجه کرد.

نهایتا نتیجه تحقیقات گسترده پلیس ایتالیا روشن ساخت که مالک و صاحب بزرگترین محموله آمفتامین جهان نه داعش که حزب‌الله لبنان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین مشخص شده است که انجام عملیات قاچاق مواد مخدر کار مشترک رژیم سوریه و حزب‌الله است و از امکانات دولتی برای اجرای آن استفاده شده است.

در سال‌های گذشته، حزب‌الله لبنان بارها به قاچاق بین‌المللی مواد مخدر متهم شده است. از جمله در تحقیقاتی که سال ۲۰۰۸ از سوی اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا انجام شد، دست داشتن این گروه در شبکه بزرگ پولشویی و قاچاق مواد مخدر در شمال آفریقا، اروپا و آمریکای لاتین روشن شد. 

حزب‌الله لبنان همواره دست داشتن خود در قاچاق مواد مخدر را تکذیب کرده است ولی دولت آمریکا تخمین می‌زند که این گروه هر سال تا یک‌میلیارد دلار از مجموعه فعالیت‌های انتقال مواد مخدر و پولشویی درآمد داشته است.