افزایش شمار شرکت‌های لبنانی تحریم شده توسط آمریکا

به گفته منابع آگاه این شرکت‌ها به دلیل ارتباط با حزب‌الله تحریم شده‌اند

AFP

در پی افزایش تنش‌ها در خاورمیانه و اتهام سازمان حزب‌الله به حمایت از فعالیت‌های تروریستی در منطقه، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده تعداد دیگری از شرکت‌های لبنانی وابسته به حزب‌الله را در فهرست شرکت‌های تحریم‌شده قرار داد. 

بیشتر این شرکت‌ها، در زمینه‌های ساختمانی فعالیت دارند و پروژه‌های ساخت و ساز دولتی زیادی به آنها داده می‌شود، از این رو قرار گرفتن شرکت‌های یاد شده در لیست تحریم‌ها، دولت لبنان را دچار آشفتگی می‌کند.

منابع آمریکایی به ایندیپندنت عربی گفتند: «شرکت‌های لبنانی تازه تحریم شده، با سازمان حزب‌الله ارتباط دارند که از سوی ایالات متحده به عنوان یک گروه تروریستی معرفی شده است».

در فهرست شرکت‌های تجاری تازه تحریم شده در لبنان، شرکت‌های اُرش و معمار هستند که به تازگی قراردادهای را به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار به دست آوردند. 

شرکت‌های دیگری که لیست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند عبارتند از: گلوبال وود، الفصول، الهرمل، الرائد، المائده، نیو ترمینال، دارالمنار و شرکت سیف نت که اخیرا قراردادهایی را از سوی سازمان‌های دولتی لبنان به ارزش ده‌ها میلیون دلار به دست آورده است. 

منابع آمریکایی گفته‌اند که قرار است شرکت‌های لبنانی دیگری نیز در لیست تحریم‌ها افزوده شود. بویژه برخی شرکت‌های لبنانی که در خارج از لبنان مانند آفریقا، عراق و ایران فعالیت می‌کنند و با حزب‌الله ارتباط دارند.

به گفته این منابع «ادامه اعمال تحریم‌ها علیه ایران منجر به کاهش میزان بودجه دریافتی سازمان حزب‌الله از ایران شد، مسئله‌ای که حزب‌الله را دچار مشکلات شدید مالی کرد. برای خروج از بن‌بست مالی و دور زدن تحریم‌ها، حزب‌الله در صدد انتقال پول از طریق شرکت‌های تجاری که فعالیت‌های غیر نظامی دارند و می‌توانند حزب‌الله را حمایت مالی کنند، برآمده بود».

آن‌گونه که این منابع اظهار می‌کنند تعدادی از شرکت‌های تازه تحریم شده، به وضوح به سازمان حزب‌الله مربوطند و برخی دیگر به نام تاجران مسیحی ثبت شده‌اند تا ایجاد شک و سوء‌ظن نکنند.

© IndependentArabia