واکنش مردم به بی‌تفاوتی مسئولان؛ واکسن بخرید

کاربران ایرانی فضای مجازی نسبت به بی‌تفاوتی مسئولان کشور برای خرید واکسن کرونا، اعتراض کردند

ایرانی‌ها با برپایی یک توفان توییتری، نسبت به عدم خرید واکسن کرونا اعتراض کردند - Menahem KAHANA / AFP

در پی آغاز خرید و توزیع واکسن کرونا از سوی بسیاری از کشورهای جهان و امتناع حکومت ایران از خرید آن، کاربران ایرانی در فضای مجازی با استفاده از هشتگ واکسن بخرید، سعی کردند تا صدای اعتراض و نگرانی از سلامت خود را به گوش مسئولان برسانند.

اخیراً برخی از اعضای ستاد مبارزه با کرونا اعلام کردند که ایران برنامه‌ای برای خرید واکسن کرونا ندارد. چندی پیش و در همین رابطه مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد مقابله با کرونا اعلام کرد که ایران هواپیما و امکانات لازم برای حمل‌ونقل واکسن آمریکایی فایزر را ندارد و به همین دلیل به کووکس، برنامه بین‌المللی طراحی شده به‌منظور توزیع واکسن کرونا بین کشورهای جهان اعلام کرده که این واکسن را نمی‌خواهد.

از سوی دیگر مینو محرز، عضو دیگر ستاد مبارزه با کرونا در مصاحبه‌ای گفت که در حال طراحی و تولید واکسن کرونا با همکاری یک شرکت خارجی هستیم. اما او تأکید کرد که واکسن‌های چینی و روسی که مدنظر ایران هستند، از کیفیت لازم برخوردار نیستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همچنین، عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی جمهوری اسلامی نیز مدعی شد که به دلیل تحریم‌ها امکان خرید واکسن کرونا وجود ندارد. این در حالی است که ایالات متحده بارها اعلام کرده مسئله دارو و غذا شامل تحریم‌ها نمی‌شود و شرایط برای خرید ایران فراهم است.

اما خبر امیدوارکننده آن است که روز گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد که ایران در کووکس ثبت‌نام کرده است. این برنامه که به طور مشترک از سوی Gavi اتحادیه واکسن هدایت می‌شود، می‌گوید که دفتر کنترل امور دارایی‌های خارجی وزارت امور خارجه امریکا برای ایران به‌منظور شرکت در این برنامه مجوز صادر کرده است.

این خبرگزاری در ادامه اضافه کرد که با وجود برخی مشکلات همچنان راه‌هایی برای تهران وجود دارد که از طریق آن می‌تواند واکسن کرونا را خریداری کند. ایران در بین کشورهای خاورمیانه بدترین وضعیت شیوع کرونا را دارد. تعداد مبتلایان یک میلیون و یکصد هزار نفر و تعداد جان‌باختگان بیش از پنجاه و دو هزار نفر اعلام شده است.

بر اساس قوانین ایران می‌تواند برای پنجاه‌درصد جمعیت هشتاد و دومیلیون‌نفری خود، واکسن سفارش دهد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل و مایک پنس، معاون دونالد ترامپ، جزء نخستین رهبران سیاسی در جهان بودند که در برابر دوربین‌های تلویزیونی و به‌منظور ایجاد اعتماد عمومی، واکسن کرونا تزریق کردند. بسیاری از کشورهای دیگر نیز این واکسن را خریداری کردند و برنامه‌ریزی مدونی برای تزریق مرحله‌ای آن دارند.

در خاورمیانه، عربستان سعودی نخستین کشوری است که خرید و تزریق واکسن را به طور رایگان آغاز کرده است.

بااین‌حال، بی‌تفاوتی مسئولان در مورد خرید واکسن کرونا و نادیده‌گرفتن مسئله سلامت و جان مردم که می‌بایست اولویت اصلی حکومت باشد، نگرانی وسیعی را در میان افکارعمومی ایجاد کرده است. به‌طوری‌که در آخرین اقدام کاربران سعی کردند با هشتگ واکسن بخرید، به جز مسئولان جمهوری اسلامی، مردم سایر نقاط جهان را نیز از این موضوع با خبر کنند.