واکسن کرونا تا پشت مرزها؛ ایران هنوز محروم است

عراق، کویت، امارات، بحرین، قطر، ترکیه و بسیاری از کشورهای منطقه واکسن را خریداری یا دریافت کرده‌اند

کشورهای همسایه ایران در مراحل دریافت و توزیع واکسن‌های کرونای خریداری شده هستند - Lindsey Parnaby / AFP

در حالی که کشورهای همسایه ایران در مراحل دریافت و توزیع واکسن‌های کرونای خریداری شده هستند، کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران با هشتگ «واکسن بخرید»، خواستار تامین واکسن مورد نیاز برای کشور هستند.

همسایه غربی ایران، عراق، امروز دوم دی‌ماه اعلام کرد که با شرکت فایزر برای واردات یک میلیون و پانصد هزار دوز واکسن کرونا قرارداد امضا کرده و اوایل سال آینده میلادی آنها را دریافت می‌کند.

در امارات متحده عربی، واکسن چینی سینوفارم به صورت رایگان در اختیار همه شهروندان این کشور قرار می‌گیرد. این واکسن پیش از آغاز سال نوی میلادی در کلینیک‌های دولتی و خصوصی و بیمارستان‌های هفت امارت این کشور توزیع می‌شود. تعداد واکسن‌هایی که این کشور خریداری کرده  مشخص نیست.

در عربستان سعودی واکسیناسیون عمومی علیه ویروس کرونا ۲۷ آذرماه آغاز شد. وزیر بهداشت این کشور از اولین کسانی بود که واکسن دریافت کرد.

عربستان سعودی چهار محموله از اولین مرحله واکسن‌های سفارش داده‌شده را دریافت کرده و اولین کشور در خاورمیانه است که واکسن تولیدشده توسط شرکت دارویی فایزر و شریک آلمانی‌اش بیون‌تک را تهیه کرد.

به گزارش عرب‌نیوز، در این کشور بیش از ۴۴۰ هزار نفر از طریق برنامک مرتبط با واکسیناسیون به نام Sehaty درخواست واکسن داده‌اند.

در آسیا اما سنگاپور نخستین کشوری بود که محموله واکسن کووید-۱۹ خود را از شرکت فایزر-بیون‌تک دریافت کرد. این کشور هفته گذشته نخستین محموله واکسن را دریافت کرد.

بحرین در تاریخ ۱۴ آذرماه به عنوان دومین کشور پس از بریتانیا، مجوز ضروری واکسن را برای واکسن فایزر-بیون‌تک صادر کرد. به نوشته میدل‌ایست‌آی، این کشور درباره تعداد دوزهایی که خریداری کرده یا زمان شروع واکسیناسیون اطلاعاتی منتشر نکرده است.

اسرائیل شش میلیون دوز واکسن شرکت مدرنا را سفارش داده است. این رقم برای واکسینه‌کردن یک سوم جمعیت این کشور کافی است.

در اردن نخستین دوزهای واکسن فایزر اواخر ماه ژانویه ارایه می‌شود. اما دولت این کشور درباره تعداد واکسن‌هایی که سفارش داده، اطلاع‌رسانی نکرده است.

کویت با شرکت فایزر برای خرید یک میلیون دوز واکسن قرارداد بسته، ۱.۷ میلیون دوز از شرکت مدرنا خریداری می‌کند و سه میلیون دوز دیگر از آکسفورد-آسترازنکا می‎خرد.

با توجه به این که هر فرد باید دو دوز واکسن تزریق کند، این میزان واکسن، ۲.۵ میلیون نفر، یا ۶۰ درصد از جمعیت این کشور را پوشش می‌دهد.

پادشاهی عمان هم یک میلیون دوز واکسن از کواکس سفارش دهده است. این میزان واکسن برای ۲۰ درصد از جمعیت پنج میلیون نفری این کشور کافی است.

محمد السعیدی، وزیر بهداشت عمان گفته که کشورش برای سفارش ۳۷۰ هزار دوز واکسن دیگر با فایزر تماس گرفته است.

قطر در ماه اکتبر با شرکت مدرنا قرارداد خرید واکسن در نخستین زمان ممکن را امضا کرد اما تعداد واکسن‌های خریداری شده از سوی این کشور مشخص نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترکیه که وطن اگور شاهین، مدیر اجرایی آزمایشگاه بیون‌تک آلمان است، در سه ماهه نخست سال آینده میلادی محموله‌هایی را از این شرکت آلمانی دریافت می‌کند.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت ترکیه، این کشور در تاریخ ۲۵ نوامبر برای خرید ۵۰ میلیون دوز واکسن از شرکت چینی سیواک بیوتک امضا کرده است.

ایران اما، به دلیل قرار داشتن در فهرست سیاه اف‌ای‌تی‌اف نتوانسته ۵۰ میلیون دلار مبلغ سهمیه واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت میلیون ایرانی را انتقال دهد. علی مطهری، نماینده سابق مجلس، ضمن اعلام این خبر اعلام کرد که ایران این سهمیه را از دست داده است.

ایران واکسن ساخت خود را به مرحله آزمایش انسانی رسانده و وعده داده که واکسن ایرانی کرونا در مهرماه ۱۴۰۰ ارایه می‌شود.