کابل؛ شهر ترور و انفجار

یک ماه گذشته خونین‌ترین ماه در کابل بوده است

تقریبا تمامی مین‌های مغناطیسی اهداف دولتی را دنباله می‌کند-Zakeria HASHIMI / AFP

فردوس کاوش از روزنامه‌نگاران شناخته‌شده افغانستانی، روز سه‌شنبه در توییترش نوشت: «روز خوش کابل بمب مغناطیسی است.»   

مفهوم این سخن آقای کاوش این است که حوادث تروریستی چنان در کابل افزایش یافته است که خوش‌ترین روز مردم این شهر، انفجار مین مغناطیسی است که ابعاد تخریب کمتری دارد.

روزانه بین دو تا سه حادثه تروریستی مربوط به نصب مین‌های مغناطیسی یا ترور افراد، در شهر کابل رخ می‌دهد.  همین روز چهارشنبه، سحرگاه یک خودروی نظامی پلیس کابل هدف یک بمب مغناطیسی قرار گرفت و در نتیجه یک سرباز پلیس جان باخت و دو تن دیگر نیز زخمی شدند.  ساعتی پس از حادثه انفجار مین مغناطیسی در کابل، یوسف رشید، رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه (فیفا) در ناحیه هفتم کابل، هدف حمله افراد مسلح ناشناس قرار گرفت و جان باخت. یوسف رشید از چهره‌های مطرح جامعه مدنی افغانستان بود. او تجربه درازمدت در انتخابات مختلف افغانستان داشت و یکی از فعالین مدنی منتقد دولت نیز بود. 

قتل آقای رشید یک‌بار دیگر نگرانی از افزایش قتل‌ها و انفجار‌ها را در کابل جدی‌تر ساخته است. براساس آمار منتشر شده در یک ماه گذشته ۳۳ نفر در کابل قربانی ترور و انفجار مین‌های مغناطیسی شده‌اند.

همچنین ۱۳۰ تن نیز در این حوادث زخم برداشته‌اند. این حوادث در حالی صورت می‌گیرد که میثاق امنیتی به سرعت در حال گسترش است. این برنامه که با مدیریت امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور غنی، به پیش برده می‌شود، تاحال صد‌ها تن از جنایت‌کاران را که تنها در کابل زندگی می‌کردند، بازداشت کرده است. با این حال حوادث تروریستی همچنان بیداد می‌کند و روزانه چندین حادثه تروریستی در قلب شهر کابل رخ می‌دهد.

کارمندان دولت اهداف مین‌های مغناطیسی 

تقریبا تمامی مین‌های مغناطیسی اهداف دولتی را دنباله می‌کند. درصدر اهداف برای تروریست‌ها، خودرو‌های نظامی پلیس و نیروهای ارتش قرار دارند. خودرو‌های نظامی که در افغانستان به نام (رنجر) شناخته می‌شوند، ساخت شرکت خودروسازی (فورد) آمریکا است که حاصل کمک‌های این کشور به افغانستان است. این خودرو‌ها مشخصه خاص نظامی ندارند و نوع غیرنظامی آن هم در شهر‌های کابل وجود دارد. مقاومت این خودرو‌ها در مقابل مین‌های مغناطیسی که اتفاقا از مواد منفجره بسیار قدرتمند ساخته شده، بسیار کم است. به همین دلیل هر مینی که بر بدنه یک خودروی نظامی نصب می‌شود حتما با خود هلاکت به همراه دارد.

خودرو‌های مقام‌های دولتی نیز هدف بعدی تروریست‌ها هستند. تمامی خودرو‌های دولتی دارای شماره پلاک متفاوت از خودرو‌های غیر دولتی‌اند. رنگ پلاک خودرو‌های شخصی سفید و دولتی سیاه است. به همین دلیل از دور قابل شناسایی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز سه‌شنبه یک خودروی دولتی در داخل شهر کابل آماج حمله مین مغناطیسی قرار گرفت و چهار تن که شامل سه زن بودند جان باختند. هرچهار تن افراد یک خانواده و همه هم دکتر بودند. چنین حملاتی چنان روحیه کارمندان دولت را ضعیف می‌کند که حالا به جای استفاده از خودروی دولتی، یا از ماشین شخصی خودشان و یا از سیستم حمل و نقل شهری استفاده می‌کنند. حتی خودرو‌های ضدگلوله مقام‌ها نیز از مین‌های مغناطیسی درامان نمانده است. چند روز قبل خودروی زرهی معاون استانداری کابل هدف یک مین مغناطیسی قرار گرفت و باعث جان باختن معاون استانداری کابل و همکارش شد. 

چه کسانی پشت این حملات هدفمندانه قرار دارند؟ 

وزارت داخله (کشور) افغانستان گفت که بخش عمده‌ای از این حملات تروریستی، کار طالبان است که شیوه جنگ خود را تغییر داده‌اند. مقام‌های این وزارت به رسانه‌ها گفته‌اند که طالبان با تغییر راهبردی جنگ، هسته‌های کوچک حمله به اهداف مشخص را تشکیل داده‌اند. امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور، غنی در گزارش جلسات شش ونیم خود که هر روز در فیس‌بوک او به نشر می‌رسد، نوشت که طالبان با تغییر راهبرد خود در پی رخنه بر شهرها هستند. 

او نوشت که حالا هسته‌های سه نفره و پنج نفره طالبان، در حال پیشبرد اهداف تروریستی‌اند و در صورتی که این گروه‌های سه یا پنج نفره بازداشت یا متلاشی شوند، یک هسته دیگر جای آن‌ها را می‌گیرد. به باور آقای صالح، طرح جدید طالبان، ناامن و ناآرام‌سازی شهر‌های بزرگ است. او همچنین نوشت که پس از توافق صلح طالبان با آمریکا، ۵۰۰ جنگجوی طالب برای جنگ‌های این چنینی آموزش دیده‌اند و در گروه‌های کوچک سه یا پنج نفری، برای ناامن‌سازی شهر‌های بزرگ افغانستان وارد این شهر‌ها شده‌اند. 

با این حال به نظر نمی‌رسد طالبان تنها عامل انجام این ترور‌ها و انفجار‌ها باشد. البته در این تردیدی نیست که راهبرد طالبان برای ایجاد رعب و وحشت، استفاده از این گونه شیوه‌ها است. اما در کنار آن نباید از برنامه‌های تروریستی سازمان‌های استخباراتی منطقه در افغانستان چشم پوشید. سازمان‌های استخباراتی سالیان درازی است که به صورت بسیار پیچیده و مرموز، زنجیره‌ای را از قتل‌ها و ترور‌ها در افغانستان بع راه انداخته‌اند. بدون آن که فهمیده شود پشت این ترور‌ها چه هدفی نهفته است.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه