رئيس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان کشته شد

در سه ماه اخیر بیش از ۵۰۰ غیرنظامی کشته و بیش از هزار نفر دیگر مجروح شدند

یوسف رشید در حمله افراد مسلح ناشناس در کابل کشته شد - شبکه‌های اجتماعی

یوسف رشید، رئیس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا)، از سوی افراد مسلح ناشناس به‌قتل رسید.

 آقای رشید در حوزه هفتم امنیتی شهر کابل پایتخت افغانستان، در حالی که صبح امروز از خانه خارج می‌شد، مورد حمله قرار گرفت.

تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسئولیت این ترور را به‌عهده نگرفته است.‌ شخصی نیز به اتهام دست‌داشتن در این تیراندازی بازداشت نشده ‌است.

برادر آقای رشید تایید کرد که او پس از جراحت‌های ناشی از تیراندازی جان داده ‌است. راننده آقای رشید نیز در این تیراندازی مجروح شده‌است. 

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری کشور در توییتی می‌گوید:‌ «حکومت افغانستان حمله تروریستی به يوسف رشيد، رئيس اجرايی فيفا را به‌شدت محكوم می‌كند. حمله بر فعالان مدنی، انتخاباتی و رسانه‌ای، حمله بر آزادی و جامعه مردم‌سالار در افغانستان است. دشمنان مردم افغانستان با چنين اعمالی نمی‌توانند افغانستان را به دو دهه پيش برگردانند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا)، نهاد مستقل و بی‌طرفی است که در سال ۲۰۰۴میلادی به‌وسیله تعدادی از نهادهای جامعه مدنی ایجاد و ثبت وزارت اقتصاد شد. هدف این سازمان این است که همه شهروندانی که واجد شرایط رای‌دهی در انتخابات هستند، از فرصت‌های یکسان در روند انتخابات برخوردار باشند تا انتخابات در افغانستان به شکل دموکراتیک، آزاد و شفاف برگزار شود.

فیفا که یک نهاد فراگیر ملی با دفاتر ولایتی‌است، همواره بر بی‌طرفی و مستقل بودن خود تاکید کرده است. این نهاد در گذشته بارها از تخطی‌ها و تقلب‌های انتخاباتی انتقاد کرده ‌است.

قتل‌های هدفمند روشنفکران، روزنامه‌نگاران و روحانیون منتقد طالبان در هفته‌های اخیر، به شدت افزایش یافته ‌است.

طارق آرین، سخنگوی وزارت کشور در این مورد می‌گوید‌: «اینچنین حملات تروریستی‌ای، دوام جنایات تروریست‌ها را علیه مردم نشان می‌دهد. تروریست‌ها رویکرد ویرانگری و کشتار دارند. آنان هر بار، در میدان جنگ با شکست مواجه شدند و قطعاً به اهداف خود دست نیافتند. نیروهای امنیتی و دفاعی کشور در جریان ماه‌های اخیر و با تشدید حملات تروریستی، تمامی تحرکات و دسیسه‌های شوم دشمن را پاسخ دادند.»

به گفته سخنگوی وزارت کشور، دشمنان مردم افغانستان در سه ماه اخیر، مرتکب ۳۷ حمله انتحاری و ۵۱۰ مورد انفجار مین شدند. در نتیجه آن نزدیک به ۵۰۰ غیرنظامی کشته و بیش از ۱۰۵۰ تن دیگر مجروح شدند. او می‌گوید این شیوه از حمله‌های تروریستی در تمامی قوانین، جزو جنایات جنگی محسوب می‌شود.