قطب شمال دو تا سه برابر سریع‌تر از سایر نقاط جهان گرم می‌شود

شمالی‌ترین ساکنان جهان نیز از موج گرما در امان نیستند

pexels.com

همانطور که بخش‌هایی از قطب شمال داغ‌ترین تابستان خود را تحمل می‌کند، افراد ساکن در شمالی‌ترین نقطه‌ی کره زمین در قلب موج گرمای بی سابقه‌ای گرفتار آمده‌اند.

آژانس آب وهوای کانادا روز سه‌شنبه اعلام کرد که درجه حرارت در الرت، نونوووت، در آخر هفته به ۲۱ درجه سانتیگراد رسید، به مراتب بالاتر از میانگین ماه ژوئیه که در حدود ۵ درجه سانتیگراد است.

دمای شبانه یکشنبه شب بالاتر از ۱۵ درجه سانتیگراد باقی ماند؛ در حالی که در سراسر منطقه‌ی ساکنان شمالی که ۹۰۰ کیلومتر تا قطب شمال فاصله دارد، همیشه دمای شبانه پایین و حول نقطه انجماد شناور بوده است.

رکورد قبلی دما در شهر، ۲۰ درجه سانتیگراد، در سال ۱۹۵۶ ثبت شده است.

زنگ هشدار بیشتر برای منطقه، بالارفتن خط جیوه از ۲۰ درجه سانتیگراد برای دومین روز، در روز دوشنبه است. این اولین بار است که ایستگاه آب وهوایی اَلِرت در طول تاریخ خود برای دو روز پیاپی دمای بالای ۲۰ درجه سانتیگراد را ثبت می‌کند.

اَلِرت شمالی‌ترین منطقه سکونتگاه دائمی در جهان با جمعیتی کمتر از ۱۰۰ نفر به مدار قطب شمال بسیار دور است.

دیوید فیلیپس، اقلیم شناس ارشد محیط زیست کانادا، گفت که آب وهوا در شمال کانادا کاملا غیرعادی و بی‌سابقه است.

او به رادیوـ تلویزیون کانادا (سی بی سی) گفت: «این چیزی نیست که شما تا به حال دیده باشید.»

آرمل کستلان، هواشناس شاغل در وزارت محیط زیست کانادا، به خبرگزاری فرانسه گفت این یک رکورد مطلق است، ما هرگز چنین چیزی ندیده بودیم. این هوای غیرعادی کاملا یک پدیده است.

به طور غیرمعمول، ساکنان ویکتوریا، در ۴۰۰۰ کیلومتری جنوب اَلِرت، دارند از دمای خنک تر ۲۰.۶ درجه سانتیگراد لذت می‌برند، در حالی که ساکنان قطب شمال دارند می‌پزند.

تیلر همیلتون، هواشناسِ شبکه آب وهوا گفت: «این دو منطقه تعداد زیادی خطوط عرضی بین خود دارند، شهر ویکتوریا در مدار ۴۸ درجه شمالی قرار دارد، در حالی که الرت در مدار ۸۲ درجه شمالی واقع شده است. در واقع این اولین بار است که دمای شمال در مدار ۸۰ درجه کره‌ زمین، گرم‌تر از ۲۰ درجه سانتیگراد اندازه‌گیری شده است.»

موج گرمای الرت بعد از آلاسکا می‌آید که اوایل ماه جاری رکورد دمای بالای خود را ثبت کرد.

آنکوریج، بزرگترین شهر ایالت آلاسکا، روز ۴ ژوئیه به ۳۲ درجه سانتیگراد رسید در حالی که درجه حرارت معمول این فصل حدود ۲۴ درجه سانتیگراد است.

این رکورد گرما در سراسر جنوب آلاسکا بعد از پنج هفته ثبت دمای بالاتر از دمای معمول در مناطق دورافتاده آمریکا اتفاق افتاده است.

ریک تومن، متخصص آب وهوا در دانشگاه آلاسکا، گفت، از زمانی که یخ‌های دریا را از دست دادیم و اقیانوس منجمد شمالی رو به گرم شدن گذاشت، گرم شدن غیرمعمول هوا هم بیشتر اتفاق افتاد.  

او گفت:«با گرمایش جهان، وقوع چنین رویدادهای شدید آب وهوایی بسیار بیشتر می‌شود».

«درجه حرارت سطح زمین در همه اطراف آلاسکا ـ کل خلیج آلاسکا، در دریای برینگ، در دریای چوکچی در جنوب لبه یخ، آب‌های غیرمعمول گرم، ثبت گرم‌ترین‌ها و البته ثبت تداوم پایین بودن یخ دریا برای این وقت از سال در سواحل شمالی و شمال غربی استان ـ بالاتر از حد طبیعی است.»

یافته‌های تحقیقات منتشر شده در آغاز سال، احتمال گرم‌تر شدن تابستان‌های قطب شمال را می‌دهد؛ تغییری که در ۱۱۵۰۰۰ سال گذشته هیچگاه رخ نداده بود.

شواهدی وجود دارد که این قرن گرم‌ترین قرنی است که منطقه در طول یک هزاره با آن مواجه بوده و این گرما از جمع آوری گیاهان نواحی دور بیابانی جزیره بافین آمده است.

همانطور که یخچال‌های طبیعی در قطب شمال کانادا ذوب می‌شود، مناظری در حال ظهور است که بیش از ۴۰ هزار سال است بدون یخ دیده نشده‌اند.

سیمون پندلتون، دانشجوی دکترا در دانشگاه کلورادو در بولدر، که این پژوهش را رهبری کرد، گفت: «قطب شمال در حال حاضر دو تا سه برابر سریع‌تر از سایر نقاط جهان گرم می‌شود».

© The Independent

بیشتر از جهان