تحریم شرکت چینی سازنده پهپاد به اتهام نقض حقوق بشر

شرکت «دجی» متهم است که محصولاتش در فعالیت‌های معطوف به  نقض حقوق بشر به کار می‌رود

این شرکت، پهپادهای معروفی مانند مجموعه «ماویک» را می‌سازد -  JOE RAEDLE / Getty Images via AFP

شرکت پهپادسازی «دجی» چین اعلام کرد با آنکه از سوی دولت ترامپ در فهرست تحریم تجاری قرار گرفته است، همچنان به فروش محصولات خود در ایالات متحده ادامه می‌دهد.

این شرکت که پهپادهای معروفی مثل پهپادهای مجموعه «میوک» را می‌سازد، یکی از ۷۷ شرکت چینی است که کاخ سفید در «فهرست نهادها» قرار داده است.

شرکت دجی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «از تصمیم وزارت بازرگانی ایالات متحده ناراحت هستیم. اما مشتریان در آمریکا می‌توانند همچنان طبق معمول، محصولات دجی را خریداری و استفاده کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته مقامات دولت ایالات متحده، این شرکت در فهرست تحریم قرار گرفته است چون متهم است که محصولاتش در فعالیت‌های معطوف به  نقض حقوق بشر به کار می‌رود.

قرارگیری «دجی» در این فهرست به معنای آن نیست که آمریکایی‌ها حق خرید آن را نداشته باشند، بلکه این شرکت حق نخواهد داشت از فناوری‌های ایالات متحده استفاده کند.

تجارت بین ایالات متحده و چین که دو اقتصاد برتر جهان هستند، در سراسر دوران ریاست جمهوری ترامپ دچار تنش بود.

«شرکت نیمه‌‌رساناسازی داخلی» نیز که بزرگ‌ترین ریزتراشه‌ساز داخل چین است، در این فهرست قرار گرفته است.

کاخ سفید همچنین با طرح این اتهام که برنامه رسانه اجتماعی «تیک‌تاک» تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا است در پی ممنوع‌سازی آن بود.

اما با توجه به آنکه مالکان این برنامه، در پیِ نهایی‌سازی فروش شاخه متعلق به ایالات متحده هستند، و اینگونه رضایت دولت را به دست خواهند آورد، قاضی فدرال جلوی ممنوعیت آن را گرفت.

بایت‌دنس پذیرفته است که این معامله را با اوراکل و وال‌مارت انجام دهد ولی این موضوع هنوز نهایی نشده است.

© The Independent