انقلاب زمستانی۲۰۲۰ : هم‌زمانی بارش شهابی دُبّی با ستاره کریسمس

همدمی یا مقارنه مشتری و زحل تقریبا هر بیست سال یک بار اتفاق می‌افتد

مقارنه سیاره زحل و مشتری نزدیک‌ترین مقارنه از سال ۱۶۲۳ تاکنون به شمار می‌رود- عکس از ویکی پدیا

انقلاب زمستانی ۲۰۲۰ با اوج یک بارش شهابی و یک رخداد همدمی (مقارنه) بسیار نادر بین زحل و مشتری هم‌زمان شده است.

اگر وضعیت هوا مناسب باشد وقوع این دو رخداد نجومی در طولانی‌ترین شب سال، یک فرصت استثنایی را در اختیار رصدگران نجومی قرار می‌دهد. در بیست و یکم دسامبر، بارش شهابی دُبّی با نرخ حدود ۱۰ درخشش شهاب در ساعت در سمت شمالی آسمان جایی که ستاره شمالی ظاهر می‌شود قابل رویت است. این آخرین بارش شهابی سال ۲۰۲۰ خواهد بود. در بخش دیگر آسمان شب، مشتری و زحل در فاصله ۰.۱ درجه از یکدیگر ظاهر می‌شوند. تقریبا برابر با یک پنجم قطر زاویه‌ای ماه. نزدیکی دو غول گازی که به عنوان مقارنه بزرگ (همدمی بزرگ: Great Conjunction) شناخته می‌شود نزدیک‌ترین مقارنه این دو سیاره از سال ۱۶۲۳ تاکنون به شمار می‌رود. هر دو سیاره با چشم غیرمسلح به شکل یک روشنایی واحد قابل رویت هستند. موضوعی که با توجه به هم‌زمانی آن با کریسمس باعث شده برخی از آن به عنوان «ستاره کریسمس» یاد کنند. 

همدمی یا مقارنه مشتری و زحل تقریبا هر بیست سال یک بار اتفاق می‌افتد اما این که دقیقا در چنین تاریخی رخ دهد یک رخداد کاملا تصادفی است. هنری تروپ ستاره‌شناس در بخش علوم سیاره‌ای ناسا می‌گوید: «مقارنه‌هایی از این دست، هر زمانی از سال می‌توانند رخ دهند. این بستگی به این دارد که سیارات در مسیر مداری خود کجا واقع شده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زمان یک همدمی (مقارنه) با موقعیت‌های مکانی مشتری، زحل و زمین در مسیر خود به دور خورشید تعیین می‌شود. در حالی که تاریخ وقوع انقلاب زمستانی با کجی محور زمین تعیین می‌شود. انقلاب زمستانی طولانی‌ترین شب سال است. از این رو هم‌زمانی بسیار نادر به مردم این شانس بزرگ را می‌دهد که بیرون بروند و منظومه شمسی را تماشا کنند.»

این دو سیاره دقیقا بالای افق در جنوب غربی، کمی پس از غروب آفتاب قابل مشاهده است. کمی پس از آن هر دو از دید خارج می‌شوند. پیش‌بینی‌های هواشناسی کنونی سازمان هواشناسی انگلستان می‌گوید که این دو رخداد نجومی ممکن است به دلیل پوشش ابر برای بسیاری قابل رویت نباشد. 

براساس پیش‌بینی هواشناسی برای پنج روز آینده «اوایل روز شنبه بارش باران در مناطق شرقی شروع شده است و منجر به وزش باد و بارش شدید در آخر هفته خواهد شد، مناطق غربی مرطوب‌تر خواهند بود. یکشنبه‌شب نیز پیش از رسیدن ابر و باران روز دوشنبه، سرد خواهد بود.»

© The Independent

بیشتر از زندگی