شیوع گونه جدید کرونا: اروپا درهایش را به روی بریتانیا بست

نخست وزیر بریتانیا، دوباره محدودیت‌های شدیدی را در جنوب شرقی آن کشور و لندن اعلام کرد

اتریش آخرین کشوری است که سفر از بریتانیا را ممنوع کرده است - ARMANDO BABANI / AFP

کشورهای عضو اتحادیه اروپا از بیم شیوع گونه جدید ویروس کرونا، سفر همه مسافران بریتانیایی را به حال تعلیق درآوردند.

در پی کشف گونه جدیدی از ویروس کرونا که تا هفتاد درصد بیش از گونه اولیه قابلیت واگیری دارد، چهار کشور تا کنون ورود مسافر از بریتانیا را ممنوع کرده‌اند.

اتریش آخرین کشوری است که سفر از بریتانیا را ممنوع کرده است. پیش از آن، ایتالیا، هلند و بلژیک تصمیم مشابهی گرفته بودند. به نظر می‌رسد که کشورهای دیگر، از جمله فرانسه و آلمان هم از این تصمیم پیروی کنند.

روز یکشنبه لوئیجی دیمایو، وزیر خارجه ایتالیا، گفت: «ما در دولت وظیفه داریم از ایتالیایی‌ها محافظت کنیم. به همین دلیل [...] موقتا پروازهای مسافرتی از بریتانیای کبیر را متوقف می‌کنیم. اولویت ما محافظت از ایتالیا و هموطنانمان است.»

اوایل بامداد یکشنبه، وزارت بهداشت هلند هم در بیانیه‌ای گفت که ویروسی با مشخصات گونه جدیدی که در بریتانیا گزارش شده، اوایل دسامبر در هلند هم دیده شده‌ است.

این وزارتخانه گفت که تا تکمیل تحقیقات، با کنترل سفرها از بریتانیا «تا جای ممکن» از ورود این گونه ویروس جلوگیری خواهد کرد، و از روز یکم ژانویه، پروازهای مسافرتی (بریتانیا) را منع می‌کند.

الکساندر دکرو، نخست وزیر بلژیک، هم روز یکشنبه با صدور فرمانی ورود مسافران از بریتانیا را «از روی احتیاط» به مدت بیست و چهار ساعت منع کرد تا روز سه‌شنبه وضع روشن‌تر شود.

گفته می‌شود که آلمان هم محدود کردن سفر از بریتانیا را در دست بررسی دارد. یک مقام بلندپایه دولت آلمان به خبرگزاری د‌پ‌آ گفت که محدودیت پرواز از بریتانیا «گزینه‌ای جدی» است.

وزیر بهداشت ایرلند گفت که روز یکشنبه درباره محدودیت احتمالی سفرهای هوایی و دریایی از بریتانیا اطلاعیه خواهد داد، و فرانسه هم ظاهرا در پی اقدامی مشابه است.

بنا به گزارش‌ها، دولت فرانسه جلسه‌ای اضطراری با شورای دفاع بهداشت تشکیل داده است تا منع سفر از بریتانیا را بررسی کند.

در پی تصمیم کشورهای اروپایی، آرانخا گونزالس، وزیر خارجه اسپانیا، از اتحادیه اروپا خواست تا واکنشی هماهنگ به وضع جاری نشان دهند. او در توییتی نوشت: «دولت اسپانیا منتظر پاسخی سریع از سوی نهادهای اروپایی است، اما اگر این اتفاق نیفتد، اسپانیا در دفاع از منافع خود و حقوق شهروندان اسپانیایی رسما اقدام خواهد کرد.»

روز شنبه و پیشاپیش جشن‌های کریسمس، بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا، دوباره محدودیت‌های شدیدی را در جنوب شرقی آن کشور و لندن اعلام کرد.

دولت بریتانیا نخست قصد داشت محدودیت‌ها را در فاصله بیست و سوم تا بیست و هفتم دسامبر کاهش دهد، اما با پیدایش گونه جدید ویروس که تا هفتاد درصد واگیردارتر است، ناچار به اعمال مقررات جدید شد.

© The Independent

بیشتر از جهان