«ویروس جهش‌یافته جدید کرونا تا ۷۰ درصد مسری‌تر است»

این گونه جدید ویروس کرونا موجب بیماری حادتر نمی‌شود و بعید است بر کارایی واکسن‌ها تاثیری بگذارد

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا در کنار سرپاتریک والانس، مشاور ارشد دولت در امور علمی و پروفسور کریس ویتی، مامور ارشد امور پزشکی دولت،در یکی از نشست‌های خبری روزانه برای اطلاع‌رسانی آخرین وضعیت کووید-۱۹ در کشور- Jack Hill / POOL / AFP

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، می‌گوید نسخه جهش‌یافته جدید ویروس کرونا که در انگلستان پدیدار شده، تا ۷۰درصد از گونه اصلی مسری‌تر است. همزمان، دولت بریتانیا برای مهار شیوع سریع این ویروس جهش‌یافته، محدودیت‌های بیشتری اعمال کرده است.

محققان اعلام کرده‌اند این نوع جدید از ویروس نسبت به نوع اصلی قبلی، سریع‌تر در میان مردم منتشر می‌شود و همین مسأله موجب نگرانی سازمان خدمات بهداشتی ملی شده است، از پرشدن ظرفیت بیمارستان‌ها در تعطیلات کریسمس درصورت کم نشدن سرعت انتقال ویروس.

تحلیل‌های دولت نشان می‌دهد که بیش از ۶۰ درصد مبتلایان جدید در لندن به نوع جدید این ویروس مبتلا شده‌اند. ۵۹ درصد مبتلایان در شرق و ۴۸ درصد آنان در جنوب‌ شرقی انگلستان هم به این نوع جدید مبتلا هستند.

پروفسور کریس ویتی، مامور ارشد امور پزشکی دولت، در نشست خبری روز شنبه گفت: «این موضوع اخیرا منجر به افزایش چشمگیر تعداد بستری‌شدگان در هر سه ناحیه کشور شده است. اگر این گونه جدید ویروس را به حال خود رها کنیم، ممکن است نرخ سرایت بیماری را که هم‌اکنون در کشور بین ۱/۱ تا ۱/۲ برآورد می‌شود، ۰/۴ درصد افزایش دهد.»

سر پاتریک والانس، مشاور ارشد دولت در امور علمی، هم گفت: «این ویروس قدرت گرفته است، به‌سرعت منتشر می‌شود و بی‌تردید به افزایش شدید شمار افراد بستری منجر می‌شود.»

دولت همچنان مدعی است که این نسخه جدید ویروس باعث ایجاد بیماری حادتری نمی‌شود و احتمالا اثری بر اجرای طرح ملی تزریق واکسن کووید-۱۹ ندارد.

آقای جانسون روز شنبه گفت که اجرای محدودیت‌های رده سوم که بر زندگی ۳۸میلیون نفر در این کشور تاثیر داشته است، برای مهار شیوع ویروس جهش‌یافته جدید کافی نیست. در واکنش به این ویروس جدید، اقدامات رده چهارم شامل صدور فرمان «خانه‌نشینی» باید از روز یکشنبه در سراسر پایتخت و بخش‌های وسیعی از نوار جنوب شرقی انگلستان اجرا شود. به مردم توصیه خواهد شد وارد مناطق رده چهارم نشوند و ساکنان این مناطق نیز نباید شب جایی غیر از خانه‌های خود بمانند؛ مردم این مناطق البته همچنان در صورت لزوم می‌توانند سر کار بروند.

در این محدودیت‌های سختگیرانه‌تر، دستور تعطیلی باشگاه‌های ورزشی، آرایشگاه‌ها و فروشگاه‌های اقلام غیرضروری از چند روز پیش از کریسمس صادر خواهد شد.

مشابه قرنطینه‌‌های قبلی،‌ این مقررات شامل حال همخانه‌ها و کسانی نمی‌شود که برای تحصیل، امور بچه‌داری و ورزش بدون محدودیت مجبورند جابه‌جا شوند. در مناطق رده چهارم افراد می‌توانند در مکان‌های عمومی روباز با یک نفر دیگر ملاقات کنند.

در جاهایی از کشور که محدودیت‌های جدید برقرار نشده است، برنامه‌ قبلی برای لغو مقررات از ۲۳ تا ۲۷ دسامبر برداشته می‌شود، ولی در عوض مردم می‌توانند فقط در روز کریسمس با افراد نزدیک خانواده و دوستان در گروه‌های کوچک دور هم جمع شوند.

آقای جانسون گفت: «می‌دانم این خبر چقدر ناامیدکننده است اما قرار ما از اول این همه‌گیری بر این بوده است که علم را چراغ راه خود قرار دهیم و همین کار را هم خواهیم کرد. وقتی ویروس طور دیگری حمله می‌کند، ما هم باید طور دیگری از خود دفاع کنیم. چاره دیگری نیست.»

سر پاتریک والانس گفت تحلیل‌ها نشان می‌دهد که این نسخه جدید ویروس کرونا نسبت به نسخه اصلی ۲۳ تغییر ژنتیکی مختلف دارد که بسیاری از آن‌ها به پروتئین «خوشه‌ای» مربوط می‌شود؛ یعنی همان بخشی از ویروس که باعث چسبیدن آن به یاخته‌های انسان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محققان گمان می‌کنند این تغییرات باعث شده است که حالا ویروس راحت‌تر در میان انسان‌ها منتشر شود. والانس گفت «نگران» این بودیم که این نوع جدید ویروس چگونه چیزی است. حدسمان این است که این نوع جدید اولین‌بار حدود ماه سپتامبر در لندن یا کنت ظاهر شده است. البته او گفت مدرکی دال بر این وجود ندارد که این ویروس جدید «مشکلات بیشتری ایجاد کند» و بیماری ناشی از آن حادتر باشد.

سر پاتریک والانس افزود «از لحاظ نظری» عللی وجود دارد که نشان‌ می‌دهد ممکن است این نوع جدید، واکنش ایمنی بدن را تغییر دهد، اما عملا مدرکی دال بر این موضوع وجود ندارد. او در نشست خبری دولت گفت: «فرضیه‌ای که تمام محققان بر آن توافق دارند، این است که واکنش ایمنی به واکسن برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس کافی است. باید در این مورد هشیار باشیم.»

دولت اعلام کرده است که این ویروس جهش‌یافته احتمالا در کشورهای دیگری جز انگلستان هم وجود دارد. مشاور ارشد دولت در امور علمی در این‌باره گفت: «به نظر ما این ویروس در کشورهای دیگر هم وجود دارد. شاید اینجا پدید آمده باشد، ولی از این موضوع مطمئن نیستیم.»

پروفسور ویتی نیز در سخنانی جداگانه گفت که ساکنان مناطق رده چهارم که قصد خروج از این مناطق را داشتند، حالا باید چمدا‌ن‌ها را باز کنند و در خانه بمانند. او گفت: «پاسخ کوتاه من به آنان این است که لطفا در این مرحله چمدان‌هایتان را باز کنید. اگر قرار باشد ناخواسته بیماری را با خود به جاهایی ببرند که هنوز این ویروس زیاد نشده است و آن را در مناطقی خارج از جاهای به‌شدت ویروس‌زده پخش کنند، با این کار آن مناطق را در معرض خطر شدیدی قرار می‌دهند. به همین علت است که مصرانه از مردم می‌خواهیم از این مناطق خارج نشوند.»

او گفت بررسی‌ها نشان داده است که اعمال محدودیت‌های رده دوم و سوم اثری بر مهار نسخه جدید ویروس نداشته است.

محققان از «ضرورت» انجام اقدامات جدید برای مبارزه با این نسخه «بسیار نگران‌کننده» گفته‌اند.

راویندرا گوپتا، استاد میکروب‌شناسی بالینی دانشگاه کمبریج گفت: «این نوع جدید چندین‌بار جهش یافته است. پس همچنان که بررسی بیشتر اثرات این جهش‌ها بر رفتار ویروس را پی‌گیری می‌کنیم، باید با اعمال محدودیت‌های اجتماعی جلوی پخش آن را بگیریم.»

او خواستار اولویت‌دهی به اجرای طرح تزریق واکسن در مناطق خاص برای کمک به مهار شیوع این ویروس شد.

دکتر جفری برت، مدیر طرح ابتکاری ژن‌شناسی کووید در موسسه ولکام سنگِر گفت که این نوع جدید، هیچ شباهتی به هیچ‌کدام از انواعی ندارد که تابه‌حال در این همه‌گیری دیده‌ایم. او افزود: «محدودیت‌های جدیدی که خبرش امروز اعلام شد، واکنشی کاملا منطقی به شیوع سریع این ویروس است.»

 دانیل آلتمان، استاد ایمنی‌شناسی ایمپریال‌کالج لندن، نیز گفته است: «جهش‌های ویروس اثری برواکنش ایمنی ناشی از تزریق واکسن کووید-۱۹ نخواهد داشت و واکسن همچنان کارایی خود را دارد.»

بریتانیا سازمان جهانی بهداشت را در جریان پدیدار شدن نوع جدید ویروس کرونا گذاشته است و محققان همچنان به بررسی این جهش جدید مشغول‌اند.

© The Independent

بیشتر از جهان