طرحی برای اعطای گذرنامه سیاسی به «بهترین شهروند»

معاون رییس‌جمهور افغانستان می‌گوید این طرح برای تشویق شهروندان به قانون‌پذیری تنظیم می‌شود

دولت افغانستان روی طرح تازه‌ای کار می‌کند تا به بهترین شهروند، «گذرنامه سیاسی» و به خانواده او، «گذرنامه خدمت» بدهد- LIU JIN / AFP

امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان، با هدف ایجاد تغییر مثبت در وضعیت کنونی این کشور و تشویق شهروندان به قانون‌پذیری و نه قانون‌گریزی، در فیس‌بوک خود چنین نوشته است: «دولت افغانستان روی طرح تازه‌ای کار می‌کند تا به بهترین شهروند، گذرنامه سیاسی و به خانواده وی، گذرنامه خدمت بدهد.»

امرالله صالح ضمن آنکه از مردم افغانستان خواسته است که در مورد این طرح نظریات خود را به اشتراک بگذارند، نوشته است: «قبلا به رئیس‌جمهوری افغانستان پیشنهاد دادم که به بهترین شهروند کشور، گذرنامه سیاسی و به خانواده‌اش پاسپورت خدمت داده شود و اکنون روی این طرح کار می‌کنیم. سهیم شوید و افتخار بهترین شهروندی را از آن خود کنید؛ البته بهترین شهروند الزاما یک نفر نیست. ما این ارزش‌ها را با نظر به معیارهای تعریف شده در سطح محله، گذر، ناحیه و شهر منطبق خواهیم کرد.»

آقای صالح، که برای شناخت بهترین شهروند این کشور طرح و معیاری در دست دارد،‌ توضیح داد: «قرار است به‌تدریج طرحی را به‌خاطر شناسایی بهترین‌های شهر تنظیم کنیم و باید برای آن معیاری مشخص شود که از دید معنوی هم امتیاز زیادی داشته باشند. در حال کار روی این طرح هستیم. میثاق امنیتی به همسویی شهروندان با دولت بستگی دارد؛ پس نیاز است که با هر دو لایه، رفتار همسان داشته باشیم.»

وی افزود: «مقوله‌ نظم به گونه‌ای است که در انگلیسی در مورد آن چنین گفته می‌شود: خواب دیدم زندگی زیبا است. بیدار که شدم، اندیشیدم که زندگی وظیفه است، نه زیبایی. وظیفه‌ام را انجام دادم؛ دریافتم که واقعا زندگی زیبا است وقتی وظیفه‌ات را درست انجام دهی.»

معاون اول ریاست‌جمهوری افغانستان از زمانی که محمد اشرف غنی، رییس‌‌جمهور این کشور مسئولیت امنیت کابل و شماری از استان‌ها دیگر را به او سپرده است، تلاش دارد از هر راه ممکن قانونی، اوضاع را در شهرهای این کشور به‌ویژه کابل، تغییر دهد. او از چندی پیش به این سو، با جمعی از مسئولان نهادهای امنیتی کابل، جلساتی با نام «شش‌نیم صبح» برگزار می‌کنند و تلاش دارد از این طریق به نارسایی‌ها در کابل و سایر استان‌های افغانستان رسیدگی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صالح چند روز پیش نیز در پاسخ به این انتقاد شهروندان کابل که چرا وضعیت امنیتی شهر رو به وخامت رفته است و نظم تامین نمی‌شود، واکنش نشان داد و گفت: «مردم می‌خواهند که شهری مانند شهرهای اروپایی داشته باشند؛ نظم و پاکی بیاید. بدانند داشتن این نوع شهر، شهروند مسئول و کنشگر می‌خواهد؛ باید همه ما متوجه آن باشیم و خود را مسئول بدانیم تا به رویایی که داریم برسیم.»

شهروندان افغانستان از این طرح امرالله صالح، حمایت کرده‌اند و می‌گویند از هر طرح و برنامه‌ای که برای پیشرفت، بازسازی، نوسازی، پایان جنگ و آمدن صلح باشد پشتیبانی می‌کنند و با آن همگام و هم‌صدا می‌شوند، اما گفته‌ها و طرح‌های حکومت نباید فقط روی کاغذ و در حد یک شعار باقی بماند، چون مردم برای عملی شدن این طرح‌ها، شب‌ها و روزها انتظار کشیده‌اند و برای آن لحظه‌شماری می‌کنند.

یاسمین فرهمند، ساکن کابل و دانشجو است. او با حمایت از این طرح حکومت می‌گوید: «طرحی که امرالله صالح به رییس‌‌جمهور فرستاده تا به بهترین شهروند گذرنامه سیاسی و به خانواده او گذرنامه خدمت بدهد، طرحی عالی و تشویق‌کننده برای قانون‌پذیری شهروندان است. اگر این طرح و سایر طرح‌های دیگر حکومت که جنبه تشویقی دارند بیشتر شوند و به آنها عمل شود، بدون شک ما شاهد تغییرات زیادی در سراسر کشور خواهیم بود. در کنار آن، اگر مجازات نیز عادلانه و برای همه مردم چه دارا و ندار یکسان شود و هیچ قانون‌گریزی  نتواند آزادانه گشت‌وگذار کند، همه‌چیز بهتر خواهد شد و مردم نیز از برنامه‌های حکومت برای ریشه‌کن کردن این وضعیت بد حمایت خواهند کرد.»

صبور ناصری که استاد دانشگاه است می‌گوید: «خوشبختانه از ۲۵سال به این‌سو ما ارائه بهترین طرح‌ها، برنامه‌ها و قوانین مصوب از سوی دولت را شاهد بوده‌ایم اما متاسفانه هیچ‌یک آن‌طور که باید، عملی  نشده است. طرح تازه‌ حکومت برای تشویق شهروندان کشور به قانون پذیری و احترام به قانون، بهترین طرح است و باید عملی شود. اما تاکید می‌کنم تا زمانی که طرح‌ها و برنامه‌ها به صورت عملی اجرا نشود و نتیجه نداشته باشد، فایده‌ای نخواهد داشت.»  

بیشتر از جهان