کابل به شهروندانی مسئول و کنشگر نیاز دارد

معاون اول رئیس‌جمهور افغانستان گفت که مسئولیت‌پذیری شهروندان، کابل را به شهری رشک برانگیز بدل خواهد کرد

امرالله صالح معاون اول رئیس جمهوری افغانستان - WAKIL KOHSAR / AFP

امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به انتقاد شماری از شهروندان کابل نسبت به افزایش ناامنی‌ها و بی‌نظمی‌های اخیر این استان گفت مردم می‌خواهند که شهر کابل مانند شهرهای اروپا پاک و منظم باشد، بدانند که پاکی و نظم این استان، شهروند مسئول و کنشگر می‌خواهد که باید همه متوجه آن باشند و خود را مسؤول بدانند تا به رویایی که دارند دست یابند.»

آقای صالح، نوشت: «مردم آرزو دارند شهر کابل مانند شهرهای اروپا پاک و منظم باشد. ما از این رویای اروپایی مردم قدردانی می‌کنیم، اما کابل هنگامی مانند شهرهای اروپا خواهد شد که ما نظافت و اخلاق شهری را مانند اروپایی‌ها رعایت کنیم.»

 امرالله صالح گفت: «اکنون بیشتر مردم کابل کوچه‌ها و محله‌هایی را که زندگی می‌کنند از آن خود نمی‌دانند و حس مالکیت آنان در منازل‌شان پایان می‌یابد و منحصر به همان محوطه کوچک می‌شود که باید این وضعیت تغییر کند.»

معاون اول ریاست جمهوری افغانستان تاکید کرد: «هر وقت فرهنگ بی‌تفاوتی را از خود دور کردیم و اخلاق شهری را مانند اروپایی‌ها رعایت کردیم، کابل بهتر از شهرهای دیگر منطقه خواهد شد و این را نیز همه بدانند که مساله پاکی و نظم تنها به شهرداری محدود و منحصر نمی‌شود، بلکه کابل بهتر، شهروند کنشگر می‌خواهد.»

شمار زیادی از ساکنان کابل نیز انتقاد امرالله صالح، را دقیق و به جا می‌دانند و تاکید دارند که باید حکومت به ویژه شهرداری کابل برای برون‌رفت از این وضعیت برنامه‌ها‌ی خوب و عملی را اجرایی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

صفی‌الله بشار، ساکن کابل گفت: «حرف‌ها و سخنان آقای صالح دقیق و بجا است، از طرفی دولت و نهادهای امنیتی برای آوردن نظم مسئولند و شهرداری برای پاکی و صفا مسئول است اما ما نیز مسؤولیت داریم و باید دست به کار شویم تا به شهری که آرزو داریم برسیم. تنها به انتقاد‌ها و شکایت‌ها شهر ما پاک و منظم نمی‌شود و دولت و نهادهای مسئول نیز نمی‌توانند به تنهایی کاری کنند. ما باید خود را شهروند مسئول بدانیم و شهر خود را از خانه‌هایمان جدا ندانیم.»

محمد عمر نور، ساکن کابل می‌گوید: «در هیچ کشوری تنها حکومت و نهادهای مسئول آن نتوانسته‌اند که تمام کارها را به تنهایی انجام دهد و کشور خود را پاک و منظم کنند. مردم نسبت به نهادهای دولتی در پاکاری، صفایی و آوردن نظم و امنیت در کشور خویش مسئولیت دارند و تا خود صادقانه اقدام و توجه نکنند به آرزویی که دارند نمی‌رسند. متاسفانه در کشور ما بیشتر مردم به ویژه ساکنان کابل در زمینه‌ صفا، پاکی و آوردن نظم بی‌توجه هستند و اگر توجهی هم دارند به خود و مناطق شخصی خویش است. ما تا زمانی که برای شهر و مردم خویش دل نسوزانیم و مسئولیت نپذیریم این انتقادها و برنامه‌هایی که حکومت و شهرداری در دست دارند، نتیجه نمی‌دهد.»

در ماه‌های اخیر وضعیت کابل از نگاه امنیتی (قتل، ترور، آدم‌ربایی، دزدی، رهزنی، انفجار و موشک‌پراکنی) و از نظر بی‌نظمی داخل شهر و ناپاکی و آلودگی هوا وخیم شده است. این وضعیت باعث شده است که ساکنان کابل از دولت افغانستان و به ویژه نهادهای مسؤول این شهر انتقاد کنند.

انتقاد ساکنان کابل باعث شد که امرالله صالح، معاون اول ریاست جمهوری این کشور واکنش نشان داده و مردم را نیز مقصر بدانند و از آنان بخواهد در برای رسیدن به یک شهر پاک و منظم خودشان نیز همکاری و تلاش کنند.