انقراض نسل فیل در آفریقا بحران اقلیمی را عمیق‌تر می‌کند

نابودی فیل‌ها، هفت درصد گاز گلخانه‌ای بیشتر روانه جو زمین می‌کند

SIMON MAINA / AFP

دانشمندان می‌گویند نابودی تمام فیل‌های آفریقا بحران تغییرات جوی در جهان را از طریق رها کردن هفت درصد بیشتر گازهای گلخانه‌ای در جو، تشدید خواهد کرد.

پژوهشگران پی بردند که حفظ فیل‌های جنگلی ممکن است این روند  را تغییر دهد، و به اندازه ۴۳ میلیارد دلار(۳۴/۳ میلیارد پاوند) اشتغال زایی در گردآوری کربن فراهم آورد.

این پژوهش، که در نشریه Nature Geoscience منتشر شده است، نشان می‌دهد حضور حیوانات به افزایش شمار درختان بزرگ که گاز گلخانه‌ای را بهتر جمع می‌کنند منجر می‌شود، اما بدون فیل‌ها، درختان کوچک‌تر کمتر قادرند کربن اضافی را جذب کنند.

انقراض فیل‌های جنگلی می‌تواند به ۷ درصد کاهش «توده بالای زمین» - وزن درختان شامل شاخه‌ها و برگ‌ها- در جنگل‌های گرمسیری غرب و مرکز آفریقا منجر شود.

فابیو برزاقی، پژوهشگر ارشد، به ایندیپندنت گفت معنای آن این است که ۳ میلیارد تن کربن زیان‌بار بیشتر وارد جو خواهد شد. مشهور است که گیاهخواران بزرگ در پراکندن بذر نقشی حیاتی دارند، اما تا حالا شیوه‌های تاثیرگذاری فیل‌ها بر جنگل‌های استوائی معلوم نبود.

اما در جریان مطالعه معلوم شد حیوانات در کنگو و نقاط دیگر در حال چریدن، سبزی‌های کوچکتر را می‌چینند، این سبزی‌ها در گذر زمان به درختان چوبی سخت‌تر و بزرگ‌تر تبدیل می‌شوند که عمر طولانی‌تری دارند و بیشتر از درختان چوبی نرم کربن را حبس می‌کنند.

پیشتر، در اوایل ژوئیه، دانشمندان سویسی گزارش دادند که کاشتن میلیاردها هکتار درخت در منطقه‌ای به وسعت آمریکا می‌تواند «موثرترین راه حل برای معضل تغییرات اقلیمی تا امروز» باشد.

دانشمندان فعال در آزمایشگاه علوم اقلیمی و زیست محیطی در فرانسه گفتند وجود هر حیوان در هر کیلومتر مربع توده‌های زیستی جنگلی را به میزان ۶۰ تن در هر هکتار افزایش می‌دهد.

آقای برزاقی و همکارانش دریافتند که وقتی فیل‌ها جنگل‌ها را زیرپا می‌گذارند، گیاهانی را که کمتر از ۳۰ سانتیمتر پهنا دارند می‌خورند. رقابت در میان نباتات برای نور، آب و فضا کمتر است، که اجازه می‌دهد درختان کمتر و بزرگتری – با تراکم بیشتر چوب- شکل بگیرند و میزان کربن انبار شده بیشتر شود.

مجموع ناحیه برگی – یا پوشش چتری- در مناطق حضور فیل‌ها حدود ۷۰ درصد از نواحی بدون فیل بیشتر بود، بنابراین فقط حدود نیمی از نور طبیعی به زمین می‌رسید و مانع از رشد درختان کوچک می‌شد.

پژوهش حاکی است فیل‌ها نقش مهمی در شکل دادن به ساختار جنگل‌های آفریقا دارند.

پژوهشگران گفتند «گمان داریم  که حضور فیل‌های جنگلی ممکن است ساختار جنگل‌های حاره‌ای آفریقا را شکل داده باشد، که احتمالا نقش مهمی در متفاوت ساختن آنها از جنگل‌های حاره‌ای آمازون بازی می‌کند.»

کاهش پیش‌بینی شده حدود ۷ درصد از انباشته‌های کربن،«به دلیل ناپیدید شدن درختان بزرگ دانه دار و پراکنده کننده‌های آنها، از کاهش تخمینی در مناطق حاره‌ای آمریکا و آفریقا بیشتر است».

گزارش اضافه می‌کند:«حفظ فیل‌ها ممکن است این جریان را تغییر دهد، که معرف یک سرویس انبار کربن به ارزش ۴۳ میلیارد دلار آمریکائی خواهد بود.

«ارزش خدمات اکوسیستمی که توسط فیل‌های جنگلی و دیگر گیاهخواران بزرگ فراهم می‌آید باید در ارتباط با سیاست ذخیره کربن، مدیریت و حفظ جنگل بازنگری شود».

© The Independent

بیشتر از جهان