درآمد یک ثانیه رئیس آمازون معادل هشت هفته کار یک کارگر این شرکت است

ثروت خالص آقای بزوس امسال از ۲۰۰ میلیارد دلار فراتر رفت

جف بزوس رییس آمازون- Emma McIntyre/Getty Images/AFP 

یک اتحادیه کارگری ادعا کرده است که برای کارگر انبار آمازون هشت هفته، یا ۲۹۳ ساعت، طول می‌کشد تا همان پولی را به دست آورد که جف بزوس، رئیس آمازون، در عرض یک ثانیه به دست می‌آورد. 

کنگره اتحادیه تاجران (موسوم به تاک)  با بررسی درآمدهای ثروتمندترین مرد جهان حساب کرد که مدت زمانی که کارگر انبار آمازون باید کار کند تا همان پولی را به دست آورد که آقای بزوس در عرض یک ثانیه کسب می‌کند، از پنج هفته در سال گذشته به هشت هفته در سال جاری افزایش یافته است. 

این امر نشانه سود هنگفتی است که آمازون در طول همه‌گیری کرونا در سال جاری به دست آورده است، ولی اتحادیه مزبور به گزارش‌هایی از سوی کارگران آمازون اشاره کرد که شرایط کاری خود را «فرساینده» توصیف کردند. 

ثروت خالص آقای بزوس امسال از ۲۰۰ میلیارد دلار (۱۴۸ میلیارد پوند) فراتر رفت و مجله فوربس نام او را به عنوان ثروتمندترین فردی که تاکنون وجود داشته ثبت کرده است. براساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول، ثروت خالص بنیان‌گذار آمازون بیشتر از تولید ناخالص ملی مجارستان یا اوکراین است. 

ارزش بازار این شرکت در سال ۲۰۲۰ با ثبت ۹۶ میلیارد دلار (۷۲ میلیارد پوند) درآمد در سه ماهه سوم سال، رشدی فضایی داشته است. ولی آمازون پس از ادعاهایی که امسال از شرایط کاری خطرناک آن و انتقام‌گیری آن از تشکیل اتحادیه کارگران مطرح شد، به دلیل اقداماتش ضد خدمه، مورد انتقاد قرار گرفته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاک خواستار آن شده است که دولت لایحه قانون کار جدید خود را به حرکت درآورد. این لایحه قول داد پس از ترک بریتانیا از اتحادیه اروپا در اول ژانویه، حقوق کارگران را حفاظت و بهتر کند. 

نخست وزیر بوریس جانسون یکی از وعده‌های انتخاباتی خویش را ارتقاء قانون کار موجود تعیین کرد و قول داد قانون جدید «بزرگ‌ترین پیشرفت در حقوق کارگران یک نسل» خواهد بود. 

این وعده اولین بار در سخنرانی ملکه در ۱۹ دسامبر ۲۰۱۹ اعلام شد ولی هیچ تاریخی برای بازنگری آن تعیین نشده است. 

فرانس اوگرادی، معاون کل اتحادیه، اشاره کرد که کارکنان آمازون «نقشی کلیدی در این دوره همه‌گیری ایفاء کردند» چرا که مردم برای جلوگیری از ترک خانه‌های خود به خرید از این فروشگاه عظیم اینترنتی روی آوردند. 

وی در بیانیه‌ای گفت: «اگر دولت در خصوص بالا کشاندن سطح مردم جدی است، باید از بالا بردن دستمزد و شرایط کاری آن‌ها شروع کند. 

وزیران باید با جلو انداختن لایحه قانون کار به اقدامات سودجویانه کارگری نظیر قراردادهای صفر ساعتی پایان دهند و حقوق و دستمزد را بالا ببرند.» 

تاک همچنین خواستار اجازه ورود اتحادیه‌ها به تمام کارگاه‌ها، ممنوعیت قراردادهای صفر ساعتی، تحکیم قانون تعهد مشترک برای حمایت از حقوق کارگران تولیدکنندگان زنجیره‌ای و «پایان دادن به وضعیت تقلبی خویش‌فرمایی» شدند. 

یک سخنگوی وزارت بازرگانی، نیرو و راهبرد صنعتی در اظهاراتی گفت: «این دولت متعهد است بریتانیا را به بهترین مکان برای کار در جهان تبدیل کند. به همین دلیل است که ما متعهد شده‌ایم با ایجاد یک نهاد قانونی منفرد برای حقوق استخدامی، مسیر روشن‌تری برای شکایت کارگران و حمایت آن‌ها فراهم کنیم و برای تثبیت آن گام‌های ثابت برداریم. 

ما همچنین درصدد اقدام جهت تضمین دستمزد شایسته برای کارگران هستیم و جدیدترین افزایش حداقل دستمزد ملی از آوریل سال آینده ۳۴۵ پوند بیشتر به جیب کارگران با کمترین دستمزد اضافه خواهد کرد.» 

پیش‌تر در ماه جاری، ۴۰۰ حقوق‌دان از سراسر جهان از آمازون خواستند که برای حمایت بهتر از کارکنان و محیط کاری آن‌ها سیاست‌های شرکت را تغییر دهد. 

امضاءکنندگان، که رهبر پیشین حزب کارگر جرمی کوربین، دیان ابوت، جان مک‌دانل، نادیا ویتوم و زهرا سلطانا از جمله آن‌ها بودند، در نامه‌ای به بزوس به او گفتند دستمزد کارگران در تمام انبارهای آمازون را متناسب با افزایش درآمد شرکت بالا ببرد. 

ایندیپندنت برای توضیح با آمازون تماس گرفته است.

© The Independent

بیشتر از جهان