اردوغان آمریکا را به تلاش برای ممانعت از پیشرفت صنایع دفاعی ترکیه متهم کرد

اردوغان: تحریم‌ها عزم دولت را برای ساخت صنایع دفاعی قدرتمندتر در ترکیه قوی‌تر خواهد کرد

رزمایش نیروهای نظامی ترکیه در جنوب شرق این کشور- سپتامبر ۲۰۱۷- ILYAS AKENGIN / AFP

رییس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه ادعا کرد هدف ایالات متحده از تحریم کشورش، که به دلیل خرید سامانه موشکی ساخت روسیه اخیرا اعمال شده، در واقع تلاشی برای ایجاد مانع در مسیر رشد صنایع دفاعی ترکیه است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، رجب طیب اردوغان در سخنانی در مراسم افتتاح بزرگراهی در مرکز ترکیه گفت، تحریم‌ها عزم دولت او را برای ساخت صنایع دفاعی قدرتمندتر و مستقل‌تر در ترکیه قوی‌تر خواهد کرد.

اردوغان گفت، «هدف واقعی (تحریم‌ها) مسدود کردن پیشرفتی است که ما اخیرا در صنایع دفاعی داشتیم و دوباره وابسته کردن شدید ما (به ایالات متحده) ... اگر مساله اس۴۰۰ نبود، از یک موضوع دیگر استفاده می کردند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت آمریکا پس از ماه‌ها مخالفت با تصمیم ترکیه، یک عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، برای خرید سامانه پیشرفته موشکی اس۴۰۰ ساخت روسیه، دو روز پیش رسما اعلام کرد آن کشور را تحت تحریم قرار داده است.

آمریکا و دیگر متحدان غربی عضو ناتو پیشتر از ترکیه خواسته بودند از خرید سامانه اس۴۰۰ خودداری کند؛ اما آنکارا با این استدلال که واشنگتن از فروش سامانه‌های پاتریوت به آن خودداری کرده، این درخواست را رد کرد.

وضع محدودیت‌های شدید مالی و ممنوعیت صادرات هرگونه کالا یا فناوری به موسسه اصلی تدارکات نظامی ترکیه و تحریم رییس آن، اسماعیل دمیر، و همچنین سه مقام رسمی دیگر، از جمله تحریم‌های اخیر آمریکا است.

وزیر خارجه ترکیه روز دوشنبه با بیان این که تحریم‌های آمریکا تاثیر منفی بر روابط دو کشور خواهد گذاشت، ابراز امیدواری کرد واشنگتن در تصمیم خود تجدیدنظر کند و گفت آنکارا برای حل کردن مشکل آمادگی دارد.