وزیر دفاع ترکیه تحریم‌های آمریکا را لرزه بر ارزش‌های هم‌پیمانی توصیف کرد

ترکیه امیدوار است که واشنگتن در تصمیم خود تجدیدنظر کند

حلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه- ADEM ALTAN / POOL / AFP

وزیر دفاع ترکیه روز ‌سه‌شنبه در واکنش به تحریم‌های آمریکا علیه آنکارا به دلیل خرید سامانه موشکی پیشرفته ساخت روسیه گفت، این تحریم‌ها تمامی ارزش‌های هم‌پیمانی را به لرزه در آورده است و خواستار تجدیدنظر در نحوه همکاری‌های بین این دو متحد عضو ناتو شد.

دولت آمریکا روز دوشنبه از وضع تحریم‌هایی علیه ترکیه خبر داد؛ وضع محدودیت‌های شدید مالی و ممنوعیت صادرات هر گونه کالا یا فناوری به موسسه اصلی تدارکات نظامی ترکیه و تحریم رییس آن، اسماعیل دمیر، و همچنین سه مقام رسمی دیگر، از جمله آنها است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش خبرگزاری رویترز، حلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه گفت این تحریم‌ها تمامی ارزش‌های موجود در کشورهایمان را به لرزه در آورده است، تاکید کرد که «بازگشت به همکاری و همبستگی با ایالات متحده ... کمک بزرگی برای صلح و ثبات منطقه و جهان خواهد کرد.»

ایالات متحده و دیگران متحدان غربی عضو ناتو پیشتر از ترکیه خواسته بودند از خرید سامانه پیشرفته دفاع موشکی اس۴۰۰ روسیه خودداری کند، اما آنکارا با این استدلال که واشنگتن از فروش سامانه‌های پاتریوت به آن خودداری کرده، به این درخواست‌ها پاسخ مثبت نداد.

وزیر خارجه ترکیه روز دوشنبه با بیان این که تحریم‌های آمریکا تاثیر منفی بر روابط دو کشور خواهد گذاشت، ابراز امیدواری کرد که واشنگتن در تصمیم خود تجدیدنظر کند و گفت آنکارا «برای حل کردن این مشکل از طریق گفت‌وگو، دیپلماسی و با حفظ روحیه همبستگی و مشارکت، آمادگی دارد.»

ترکیه از سال ۲۰۱۷ که دولت رییس جمهور سابق ایالات متحده، باراک اوباما از فروش سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت به آنکارا امتناع کرد، برای خرید سامانه سیار اس۴۰۰ دست به کار شد. واشینگتن بعدها مسیر خود را تغییر داد، اما ترکیه شروع به گسترش روابط جغرافیایی سیاسی با مسکو کرد.

اسماعیل دمیر رئیس دفتر صنایع دفاعی ریاست جمهوری ترکیه نیز که یکی از تحریم‌شدگان است روز سه‌شنبه پیش‌بینی کرد که تحریم‌های آمریکا تاثیر زیادی بر روابط دو کشور نخواهد گذاشت و گفت «ما متحدان ناتو هستیم. همانطور که خود آنها گفته‌اند، زمینه‌های بسیاری برای همکاری با ترکیه وجود دارد. ما و آنها انتظار داریم که این (همکاری‌ها) ادامه یابد.»