افزایش میلیونی تعداد نیازمندان در افغانستان

سازمان ملل می‌گوید در سال پیش رو پنج میلیون نیازمند بر تعداد ۱۱ میلیون نیازمند کمک‌های بشردوستانه در این کشور افزوده خواهد شد

گزارش سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که  تقریبا نیمی از کودکان زیر پنج سال در افغانستان غذای کافی دریافت نمی‌کنند - خبرگزاری تسنیم

سازمان ملل متحد گفت که تعداد نیازمندان به کمک‌های بشردوستانه در افغانستان در سال ۲۰۲۱ پنج میلیون افزایش خواهد یافت. علت این افزایش آسیب‌‌های به جامانده از شیوع بیماری کووید-۱۹ و خشونت‌های روزافزون در افغانستان گفته شده‌است.

رامیش راجاسینگم، معاون هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد که از سفرش به افغانستان تازه برگشته است در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی روز سه‌شنبه گفت که برای کمک به آسیب‌دیدگان در افغانستان به وجه فوری نیاز است.

او گفت: «در پی بدتر شدن اوضاع در افغانستان به بودجه بیشتری نیاز داریم.»  

آقای راجاسینگم همچنان افزود: «ما از مرحله کمک برای ۱۱میلیون نیازمند در سال ۲۰۲۰ گذشته‌ایم و این رقم به ۱۶ میلیون در سال ۲۰۲۱ افزایش خواهد یافت.»

سازمان ملل متحد در سال گذشته ۱۱ میلیون نفر را نیازمند برای کمک‌های بشردوستانه در افغانستان تخمین زده بود و حالا می‌گوید شمار نیازمندان در سال پیش ‌رو بیشتر خواهد شد و باید به ۱۶ میلیون نفر رسیدگی کنند.

وضعیت امور بشردوستانه در افغانستان همواره شکننده بوده است ولی شیوع بیماری کووید-۱۹ به شدت این شکنندگی  افزوده است. طبق آمار منتشر شده در افغانستان هم‌اکنون ۵۰ هزار نفر به بیماری کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند. اما به نظر می‌آید که آمار واقعی به مراتب بیشتر از این رقم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 افزایش خشونت‌ها و بی‌خانمانی به دلیل جنگ به تعداد نیازمندان کمک‌های بشردوستانه اضافه کرده‌است. براساس آمار بانک جهانی ۹۳ درصد شهروندان این کشور کمتر از ۲ دلار در روز درآمد دارند و ۹۱ درصد مردم زیر خط فقر قرار دارند.

گزارش سازمان ملل متحد هم نشان می‌دهد که  تقریبا نیمی از کودکان زیر پنج سال در افغانستان غذای کافی دریافت نمی‌کنند.

جامعه جهانی برای چهار سال آینده افغانستان، حدود ۱۳ میلیارد دلار تعهد مالی سپرد که دولت افغانستان را به سمت خودکفایی سوق دهد تا سطح فقر در این کشور پایین بیاید. اما با ادامه ناامنی در افغانستان ممکن است انتظارات جامعه جهانی برآورده نشود.

بیشتر از سه ماه پس از آغاز مذاکرات صلح افغانستان، به تازگی دو طرف هیات مذاکره‌کننده روی دستور کار مذاکرت توافق کردند و پیشنهادات‌شان را به یکدیگر سپردند تا رای‌زنی کنند و در گفت‌و‌گوهای بعدی که قرار است ۵ ژانویه سال آینده از سر گرفته شود به توافق نهایی برسند.

با این حال اگر گفت‌وگوهای صلح به نتیجه نرسد، وضعیت کمک‌های بشری بدتر می‌شود و بحران انسانی به وجود خواهد آمد.

چندی پیش وزارت امور مهاجران و عودت‌کنند‌گان افغانستان اعلام کرده بود که قادر نیستند کمک‌های بشری را به مناطق تحت کنترل طالبان برسانند.

فلیپ گراند، کمیساری عالی سازمان ملل متحد برای مهاجران که ماه پیش به افغانستان سفر کرده بود نیز هشدار داده بود که زمستان سرد، گسترش ناامنی و شیوع بیماری کووید-۱۹ نگران‌کننده است و اگر بر خشونت‌های افغانستان نقطه پایان گذاشته نشود، این کشور با فاجعه انسانی روبه‌رو خواهد شد.