آیا ویروس کرونا در افغانستان فاجعه خواهد آفرید؟

سازمان بهداشت جهانی نگران شیوع این بیماری در کشور‌های توسعه‌نیافته است

کرونا حالا کم کم در حال نزدیک شدن به دروازه‌های افغانستان است - WAKIL KOHSAR / AFP

روز یکشنبه، فیروزالدین فیروز، وزیر بهداشت افغانستان، در یک نشست خبری درباره برنامه‌ها و آمادگی این وزارت در صورت وقوع موارد از ویروس کرونا در افغانستان خبر داد. وزیر بهداشت افغانستان گفت که در حال حاضر یک مورد از این ویروس در افغانستان گزارش نشده است. او گفت، پیش از این در حدود 200 نفر از چین به افغانستان سفر کردند و یک نفر نیز از شهر ووهان به افغانستان آمده است. وزارت بهداشت با این افراد در ارتباط است و با گذشت یک ماه از سفر این افراد، هیچ گونه علایمی از ابتلا به این بیماری در آن‌ها وجود ندارد.

وزیر بهداشت افغانستان همچنین گفت که دولت افغانستان آمادگی دارد 62 افغان را که در شهر ووهان ساکن بوده‌اند، به کشور انتقال دهد و حتی هواپیمایی هم برای انتقال این افراد آماده شده است. اما بهتر است که در این رابطه احساساتی و به سرعت تصمیم گرفته نشود. به گفته وزیر بهداشت افغانستان، در حال حاضر امکان تشخیص ویروس کرونا در افغانستان وجود ندارد و در صورت گمان به ابتلا تشخیص ان به کمک کشور هند، در این کشور صورت خواهد گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این که وزارت بهداشت افغانستان از آمادگی‌های لازم برای کنترل و مهار ویروس کرونا خبر داده است، دغدغه عمومی در حال حاضر این است که آیا در کشوری مثل افغانستان شیوع ویروس کرونا فاجعه‌بار نخواهد بود؟

واقعیت این است که افغانستان از نگاه بهداشت جزو کشور‌های به شدت فقیر در جهان محسوب می‌شود. در تازه‌ترین گزارش وزارت بهداشت افغانستان، در حدود 90 درصد مردم در افغانستان به خدمات بهداشت اولیه دسترسی دارند، اما واقعیت این است که امکانات بهداشتی برای افغان‌ها به شدت کم است. به‌خصوص در بخش کنترل و مهار بیماری‌های واگیردار افغانستان دچار کمبود امکانات است.

از سوی دیگر به دلیل نبود کنترل درست و دقیق و فساد و اختلاس دولتی کیفیت دارو در افغانستان پایین است. به همین دلیل بخشی از بیماری‌ها - به‌خصوص بیماری‌های ویروسی، امکان گسترش بیشتری پیدا می‌کنند و مهار آن به سختی صورت می‌گیرد. این‌ دلایل کافی است تا نگرانی عمومی در مورد شیوع ویروس کرونا در افغانستان به وجود بیاید.

کرونا حالا کم کم در حال نزدیک شدن به دروازه‌های افغانستان است. هرچند هنوز گزارشی از مورد ورود کرونا به کشور‌های همسایه افغانستان داده نشده (مرز مشترک افغانستان و چین قابل عبور و مرور نیست و ارتباط زمینی در حال حاضر با چین وجود ندارد)، در امارات متحده عربی که افغان‌های زیادی به آن کشور رفت و آمد دارند، دو مورد ابتلا به کرونا به ثبت رسیده. یعنی احتمال این هست که در چند روز آینده این ویروس به افغانستان هم برسد.

در صورت ورود این ویروس و ابتلا به آن، دولت افغانستان چه امکاناتی برای مهار آن دارد؟ در خوشبینانه‌ترین حالت، در افغانستان بستر برای قرنطینه 100 بیمار مبتلا به ویروس کرونا امکانات وجود دارد، در حالی که مشخص شده سرعت انتقال این ویروس بسیار بالاست. در حال حاضر در هر بیمارستان، فقط چند تخت محدود برای مبتلایان احتمالی به این ویروس در نظر گرفته شده است. اما امکاناتی که برای کنترل و مهار ویروس نیاز است، (و وزارت بهداشت افغانستان به آن مجهز نیست) بسیار بیشتر از داشته‌هاست. در حال حاضر هیچ‌گونه امکاناتی برای تشخیص ویروس کرونا در افغانستان وجود ندارد.

همان‌طور که وزیر بهداشت افغانستان گفته است، برای تشخیص ویروس کرونا باید در خارج از افغانستان و ترجیحا هند اقدام صورت بگیرد. با توجه به گسترش سریع این ویروس، روند تشخیص آن در بیرون از کشور امکان تلفات ناشی از بیماری را بالا می‌برد. در کنار آن دولت مجبور می‌شود تعداد زیادی از افرادی را که آنفلوانزای عادی گرفته‌اند، به ظن داشتن ویروس کرونا قرنطینه کند که این خود مشکلات می‌افزاید.

تنها موضوعی که تا حدی خوش‌بینانه است، پراکندگی جمعیت در افغانستان است. وزیر بهداشت افغانستان می‌گوید، پراکندگی جمعیت در افغانستان باعث می‌شود روند ابتلا به این بیماری پایین بیاید. بر اساس پیش‌بینی‌ وزارت بهداشت افغانستان، در صورت ورود این ویروس به افغانستان، احتمالا سه هزار نفر در شش ماه به آن مبتلا خواهند شد.

هرچند با توجه به نبود امکانات در افغانستان، احتمال مرگ بر اثر ویروس کرونا بسیار بالا است. اما باید امیدوار بود که پراکندگی جمعیت در افغانستان و امکان کنترل این ویروس تا چند روز دیگر، افغانستان را از این ویروس کشنده در امان بدارد. هرچند نگرانی مردم نسبت به ورود این ویروس به شدت بالاست، که خود می‌تواند آسیب‌های جسمی و روانی زیادی به مردم بزند.

بیشتر از