توصیه پارلمان بریتانیا به دولت: سپاه را «سازمان تروریستی» معرفی کنید

«دولت بازداشت خودسرانه بریتانیایی‌ها در ایران را گروگانگیری دولتی بخواند»

سپاه «به وضوح از تروریسم و عاملان غیر دولتی برای تضعیف ثبات منطقه حمایت می‌کند» و مقابله با این اقدامات طبق قوانین بریتانیا مجاز شناخته شده است-AFP

نمایندگان پارلمان بریتانیا از دولت خواستند ضمن مقابله موثر‌تر با «فعالیت‌های بی‌‌ثبات‌کننده تهران در منطقه» و «گروگانگیری دولتی»، رهبری تلاش‌ها برای جایگزین کردن برجام را بر عهده گیرد و طیف گسترده‌ای از اقدامات را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، شامل معرفی آن به عنوان یک «سازمان تروریستی» انجام دهد. اقدامی که دولت دونالد ترامپ در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۸ انجام داد.

کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا تاکید کرد که سپاه پاسداران «به وضوح و به طور ادامه‌دار از تروریسم و عاملان غیر دولتی برای تضعیف ثبات منطقه حمایت می‌کند» و مقابله با این اقدامات طبق قوانین بریتانیا مجاز شناخته شده است.

نمایندگان پارلمان بریتانیا بازداشت خودسرانه شهروندان این کشور در ایران را «گروگانگیری دولتی» خوانده و تاکید کرده‌اند که «استراتژی کنونی بریتانیا در مقابل ایران کارساز نیست».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پارلمان بریتانیا به دولت توصیه کرد: «ضمن تمدید محدودیت‌های جاری نظام تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از تصمیم آمریکا برای قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی پیروی کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گروگانگیری دولتی

در بخش دیگری از این گزارش به بازداشت خودسرانه شهروندان خارجی و دوتابعیتی در ایران اشاره شده و که مصداق «گروگانگیری دولتی» است.

این درحالی است که تنش‌ها بین ایران و بریتانیا بر سر پرونده نازنین زاغری رتکلیف، شهروند ایرانی-بریتانیایی زندانی در ایران همچنان ادامه دارد. نازنین زاغری که برای بنیاد تامپسون رویترز کار می‌کرد، هنگام سفر به ایران به اتهام کمک به «براندازی نرم» بازداشت شد. مقامات تهران بارها پیشنهاد مبادله او را مطرح کرده‌اند و یکی از پیشنهادهای تهران برای مبادله پرداخت بدهی بریتانیا بابت قرارداد تانک‌های چیفتن است که در زمان محمدرضاشاه پهلوی منعقد شده بود.

پارلمان بریتانیا از دولت خواسته که بازداشت خودسرانه شهروندان خارجی در ایران را «گروگانگیری» بخواند. بنا بر این گزارش: «بازداشت و محاکمه شهروندان بریتانیایی در خاک ایران تمسخر سیستم قضایی است.»

این گزارش می افزاید که «استفاده از یک مادر جوان و بازنشستگان به عنوان ابزار معامله و امتیازگیری یک شیوه غیرقابل پذیرش از دیپلماسی است.»

توافقی که تنها پوسته‌اش باقی مانده است

در بخش دیگری از این گزارش به برجام اشاره و به دولت توصیه شده است که رهبری تلاش‌های بین‌المللی برای جایگزین کردن توافق هسته‌ای با ایران را بر عهده بگیرد.

کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا می‌گوید این توافق در مهار برنامه‌های موشکی دوربرد ایران موثر نبوده و «تنها پوسته‌ای از توافق باقی‌مانده که قابل ترمیم نیست».

دولت دونالد ترامپ با تاکید بر همین نکته و لزوم دستیابی به توافقی گسترده‌تر با ایران شامل فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی در اردیبهشت ۱۳۹۷ از برجام خارج شد. از آن پس تلاش زیادی برای همراه کردن اروپا با هدف توافق گسترده‌تر با ایران انجام داد. اما اروپا از این رویکرد دولت ترامپ حمایت نکرد و همواره بر پایبندی و بازگشت به برجام تاکید داشت.

اکنون نمایندگان پارلمان بریتانیا می‌گویند که برجام «بر بنیادی سست بنا نهاده شده و بریتانیا باید ضمن کمک به جایگزینی برجام به نگرانی‌های موجود در مورد امنیت منطقه بپردازد.»

پارلمان بریتانیا از دولت و متحدان در اروپا می‌خواهد «با دولت جدید آمریکا در راه دستیابی به یک راهکار دیپلماتیک بپیوندند و اقدامات قاطعانه‌تری علیه رفتار بی‌ثبات‌کنننده ایران انجام دهد».