دعوت از طالبان برای مذاکره در خاک افغانستان

رئیس جمهور افغانستان تاکید می‌کند که دور دوم مذاکرات صلح باید در داخل افغانستان برگزار شود

رئیس‌جمهور افغانستان می‌گوید ما آماده هستیم هر مکانی را که طالبان در خاک افغانستان محل مذاکرات صلح انتخاب کند قبول کنیم -RAHMAT GUL / POOL / AFP

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان تاکید دارد که دور دوم مذاکرات صلح بین‌افغانی باید در داخل این کشور برگزار شود تا مردم ببینند مذاکرات چگونه انجام می‌شود و روی کدام موضوعات متمرکز است و چرا؟

آقای غنی، گفت: «من سخنان حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان در رابطه با این که دور دوم مذاکرات صلح بین‌افغانی در افغانستان انجام شود قویآ تایید و حمایت می‌کنم.»

آقای غنی، به طالبان گفت: «ادعا دارید که در داخل افغانستان هستید، پس چرا در خاک افغانستان مذاکره نمی‌کنید. آماده‌ایم در هرجایی از قلمرو کشور که طالبان بخواهند، دولت افغانستان با آنان مذاکره نماید.»

رییس جمهور افغانستان تاکید کرد: «افغان‌ها در خیمه و هوای سرد هم می‌توانند مذاکره کنند و وقت آن نیست که هتل‌ها محل پیش شرط برای مذاکرات باشند. ما می‌خواهیم که مذاکرات صلح در داخل افغانستان صورت گیرد تا همه مردم ببینید مذاکرات چگونه انجام می‌یابد و روی کدام موضوعات تمرکز می‌شود و چرا؟»

هفته گذشته حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی افغانستان نیز تاکید کرد که مراحل بعدی مذاکرات صلح بین‌افغانی باید در داخل افغانستان برگزار شود.

حمدالله محب، در رابطه به آغاز دور دوم مذاکرات صلح بین‌افغانی گفت: «مراحل باقی‌مانده صلح بین دولت و گروه طالبان در داخل افغانستان برگزار شود و دولت افغانستان درباره مکان مذاکرات با طالبان ملاحظه‌ای ندارد. دولت آماده است در هر مکانی که طالبان بخواهد با آنان مذاکره کند.»

آقای محب، افزود: «تجربه نشان داده است که صلح خارج از کشور از شرایط بیرونی متاثر می‌شود و به نفع افغانستان نیست. پیشبرد گفت‌وگوهای صلح در داخل کشور نه تنها هزینه‌های اضافی را کاهش می‌دهد، بلکه برای مردم امکان نظارت بر مذاکرات را نیز فراهم می‌‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاکید محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان و حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی این کشور در رابطه با آغاز دور دوم مذاکرات صلح در داخل افغانستان در حالی صورت می‌گیرد که دور اول مذاکرات صلح میان هیات مذاکره‌کننده افغانی و طالبان پس از سه ماه بدون آن که دو طرف دستاورد مهم و چشم‌گیری داشته باشند پایان یافت و هیات افغانی و طالبان، دوحه را برای یک وقفه ۲۳ روزه ترک کرده و به مرخصی رفتند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان در رابطه با پایان دور اول مذاکرات صلح بین‌افغانی نیز در توییترش نوشت: «نیاز است تا در آغاز دوباره گفت‌وگوهای صلح هیچ تاخیری به وجود نیاید و مذاکرات همان گونه که توافق شده است از تاریخ پنجم ماه ژانویه آغاز شود.»

آقای خلیل‌زاد گفت: «متاسفانه جنگ در افغانستان ادامه دارد و نیاز برای یک راه‌حل سیاسی و کاهش خشونت‌ها و آتش‌بس همچنان عاجل باقی می‌ماند.»

شماری از تحلیل‌گران سیاسی افغانستان نیز در رابطه با این گفته‌های محمد اشرف غنی رئیس جمهور و حمدالله محب، مشاور شورای امنیت ملی این کشور دیدگاه‌های متفاوت دارند.

نوریالی صمدی، آگاه سیاسی می‌گوید: «ما در روزهای نخست روند مذاکرات صلح بین‌افغانی بارها تاکید کردیم که این روند برای افغانستان است و باید در داخل همین کشور برگزار شود و مردم بدانند که هیات دو طرف روی کدام موضوعات بحث و توافق می‌کنند و نیز بتوانند وضعیت را از نزدیک دیده و زودتر به توافق برسند. اکنون نظر من این است که نباید دولتمردان ما با این گفته‌هایشان موانع تازه را روی روند مذاکرات صلح ایجاد کند. بگذارند بدون کدام تاخیر روند دوم صلح آغاز شود و هرچه زودتر به یک توافق برسند.»

آقای صمدی گفت: «حالا اگر دولت ما تاکید کند که روند صلح در داخل افغانستان به پیش برده شود و طالبان در مقابل مخالفت نشان دهند، جنگ شدت خواهد یافت و مردم و نیروهای امنیتی بیشتر قربانی خواهند داد که ما اصلآ مخالف این وضعیتیم و نباید به وجود بیاید.»

شیرشاه پردیس، نیز آگاه سیاسی است. وی با حمایت از گفته‌های آقای غنی و محب، می‌گوید: «موضع‌گیری‌‌های تازه آقای غنی و حمدالله محب، به جا و به خواست و اراده‌ مردم ما است. جنگ در افغانستان جریان دارد و زمینه مذاکرات نیز فراهم است. باید دو طرف در داخل افغانستان روی موضوعات سیاسی بحث کنند و به یک توافق برسند. اگر روند صلح مانند دور نخست، بیرون از افغانستان به پیش برود سال‌ها خواهد گذشت، اما نتیجه مثبت و دل‌خواهی که خواست همه در آن دخیل باشد نخواهد رسید. چند ماه مذاکرات صلح دوحه نشان داد که مذاکرات خارج از کشور بی‌نتیجه و اتلاف وقت چیزی بیش نیست. طالبان اگر واقعا خواستار صلح، ثبات دائمی و خروج خارجی‌ها از افغانستانند باید به صدای رئیس جمهور لبیک گفته روند دوم مذاکرات صلح را در داخل کشور آغاز کنند تا با دیدن واقعیت‌ها و شنیدن درد و رنج مردم به این وضعیت نقطه پایان بگذارند.»