مجمع گزینندگان آمریکا،‌ آغاز رای‌گیری برای تایید ریاست جمهوری بایدن

در انتخابات ریاست جمهوری، بایدن ۳۰۶ رای الکترال و ترامپ ۲۳۲ رای الکترال آوردند

پس از تایید کالج الکترال، کنگره ایالات متحده هم باید روز شنبه بر نتایج انتخابات صحه بگذارد- JIM WATSON, Brendan Smialowski / AFP

امروز دوشنبه مجمع گزینندگان (کالج الکترال) ایالات متحده، رای گیری برای به رسمیت شناختن انتخاب جو بایدن را به عنوان رئیس جمهوری آینده آمریکا را آغاز کرد.

 ۵۳۸ عضو این مجمع از ۵۰ ایالت آمریکا و نیز واشنگتن دی‌سی پایتخت این کشور، همه در این شهر گرد آمده‌اند و آرای خود را به صندوق می‌ریزند که بنا به عرف سیاسی آمریکا، در تایید نتیجه انتخابات در هر یک از ایالت‌ها خواهد بود.

مجمع گزینندگان آرای خود را ۴۱ روز پس از برگزاری انتخاباتی می‌دهند که در آن جو بایدن با بیش از هفت میلیون رای در برابر دونالد ترامپ، رییس جمهوری کنونی آمریکا، پیروز شد.

در انتخابات ریاست جمهوری، آقای بایدن ۳۰۶ رای الکترال و آقای ترامپ ۲۳۲ رای این مجمع را به خود اختصاص دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از تایید کالج الکترال، کنگره ایالات متحده هم باید روز شنبه بر نتایج انتخابات صحه بگذارد.

آقای ترامپ هنوز نتیجه انتخابات را نپذیرفته و شکایت‌های متعددی را در مورد «تقلب» و «سرقت آرا» در دادگاه‌ها طرح کرده،‌ که جملگی رد شده‌اند.

همزمان با رای‌گیری در کالج الکترال،‌ دادگاهی در ویسکانسین هم شکایت دیگری مبنی بر تقلب در شمارش آرای این ایالت را رد کرد.

روز جمعه، دیوان عالی ایالات متحده، شکایت حقوقی کِن پاکستون، دادستان کل ایالت تگزاس را که عضو حزب جمهوری‌خواه است، رد کرد. آقای پاکستون خواستار لغو نتایج انتخابات چهار ایالت کلیدی پنسیلوانیا، ویسکانسین، جورجیا و میشیگان شده بود که جو بایدن در تمام آنها پیروز اعلام شده است.

۹ قاضی دیوان عالی، که سه نفرشان در چهار سال گذشته از سوی دونالد ترامپ انتخاب شده و به تایید سنا رسیدند، این شکایت را رد کردند. این اقدام، با استناد به اینکه ایالت تگزاس حق شکایت از نحوه برگزاری از انتخابات در دیگر ایالات را ندارد، به انجام رسید.

در ماه‌های پیش از انتخابات و در هفته پس از آن، گروهی از جمهوری‌خواهان، بدون ارائه شاهد و مدرک ادعا کردند در انتخابات به گونه‌ای گسترده تقلب شده است.

ده‌ها ایالت و دادگاه فدرال، یکی پس از دیگری، شکایت قانونی کارزار ترامپ را که روند انتخابات ایالتی را زیر سوال برده بود؛ رد کردند. قضاتی که رسیدگی به این پرونده را در دست دارند، در رد شکایت ترامپ به کمبود یا اغلب نبود مدارک کافی در اثبات شکایت اشاره کرده‌اند. 

قانونگذاران راست‌گرای آمریکا یا از پرزیدنت ترامپ حمایت کرده یا در مورد جنجالی که به‌وجود آورده است با احتیاط واکنش نشان داده‌اند.

روز یکشنبه، استیو اسکالیس، رهبر اقلیت کنگره گفت حتی پس از رای کالج الکترال که انتظار می‌رود روز دوشنبه به نفع جو بایدن باشد، ترامپ، آقای بایدن، رئیس جمهور منتخب را به رسمیت نخواهد شناخت.

آقای اسکالیس گفت که روند قانونی باید تا انتها طی شود.

آقای ترامپ در مصاحبه‌اش با فاکس نیوز در روز یکشنبه، بار دیگر برایان کِمپ، فرماندار جمهوری‌خواه جورجیا را به‌خاطر خودداری از لغو نتیجه انتخابات این ایالت، به‌ باد انتفاد گرفت. این اقدام آرای میلیون‌ها شهروند را در ناحیه «پیچ استیت» که به جو بایدن رای داده‌اند، باطل می‌کرد.

آقای ترامپ گفت: «ما فرمانداری داریم که جمهوری‌خواه است اما از یک دموکرات بدتر است.» آقای ترامپ افزود که این اقدامات آقای کِمپ و نه لفاظی‌های نادرست خود او است که کارزارهای دو سناتور جمهوری‌خواه – کلی لوفلر و دیوید پردو – را به خطر انداخته است.

آقای ترامپ در ادامه گفت: «او (آقای کمپ) بسیار بد است و سخت به کِلی و دیوید که انسان‌ها و سناتورهایی عالی هستند، لطمه می‌زند.» قرار است شهروندان جورجیا روز پنجم ژانویه به این دو سناتور رای دهند.

بیشتر از