کنایه‌ تند روحانی به مجلس: دولت فرصت پرداختن به حاشیه‌ها را ندارد

«دولت به اتفاق آرا قانون برجامی مجلس را مفید نمی‌داند»

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، در نشست خبری با رسانه‌ها - محمدرضا عباسی/ خبرگزاری مهر

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران، امروز در نخستین نشست خبری خود با رسانه‌ها بعد از شیوع کرونا با اشاره به جدال‌های چند ماه گذشته مجلس و دولت گفت دولت به اتفاق آرا، قانون برجامی مجلس را مفید نمی‌داند و فرصتی برای پرداختن به حاشیه‌ها ندارد.

جدال میان مجلس و دولت که در چندین هفته گذشته تیتر نخست بسیاری از روزنامه‌های جریان اصلی در کشور بوده است، امروز یکی از سرفصل‌های اصلی سخنرانی حسن روحانی در مورد عملکرد دو دوره دولتش بود.

حسن روحانی با بیان این که زمانی برای توجه به حاشیه‌ها نداریم، عنوان کرد: «پاسخ ندادن ما دال بر نداشتن جواب نیست به دلیل این است که فرصت نداریم.»

روحانی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با عنوان این که دولت به اتفاق آراء قانون برجامی مجلس را مفید نمی‌داند، در اشاره به ایرادهای مجلس در مورد لایحه بودجه ۱۴۰۰که به تازگی برای تصویب به مجلس شورای اسلامی فرستاده شده است، اضافه کرد: «ما نقطه ضعف برای لایحه بودجه قائل نیستیم و به بهترین نحو تنظیم شده است.»

حسن روحانی در ادامه دفاع از لایجه بودجه اضافه کرد: «ما مشکلی در بودجه نمی‌بینیم، بودجه خوبی تهیه کردیم که نیمی از آن را ما اجرا خواهیم کرد و نیم دیگر را دولت آینده اجرا خواهد کرد. به نظرم بودجه دارای نقاط قوت برای حمایت از اقشار کم‌درآمد، توسعه کشور و تکیه کافی بر مالیات است. بقیه امور به عهده مجلس شورای اسلامی است که اقدامات و بررسی‌های خود را انجام دهند.» در روزهای گذشته و پس از ارسال لایجه بودجه به مجلس جریان سیاسی مخالف با سیاست‌های حسن روحانی به کرات گفته است که از جمله دلایل رد شدن بودجه پیشنهادی دولت در مجلس، غیرواقعی بودن منابع درآمدی و کسری بودجه برای سال آینده خواهد بود. معترضان به بودجه ۱۴۰۰ معتقدند قیمت ارز، درآمدهای حاصل از فروش نفت و بودجه‌های جاری لحاظ شده در لایحه همه غیرواقعی است و کمکی برای سرمایه‌گذاری در آینده نمی‌کند.

بحث دیگر در خصوص اختلاف‌ میان مجلس و دولت در مورد تصویب قانون اخیر مجلس برای خروج از برجام است که دولت و بسیای از کارشناسان امور بین‌الملل آن را غیرکارشناسانه و با غرض‌ورزی سیاسی دانسته‌اند.

حسن روحانی نیز امروز در مورد این که آیا دولت طرح مجلس در مورد برجام را اجرا خواهد کرد یا نه؟ بیان داشت: «آن چه مجلس تصویب کرده است اقدام راهبردی برای رفع تحریم است، اما آیا این قانون با هدفی که دارد منطبق است یا نه؟ بحث دیگری است. ما هر زمانی که ۴+۱ یا ۵+۱ به تعهدات خود عمل کنند، به تعهدات خود بازخواهیم گشت.»

او همچنین در مورد بازگشت به برجام اضافه کرد: «دولت همه تلاش خود را انجام می‌دهد تا در اولین فرصت ممکن تحریم غلط و ظالمانه را از دوش مردم بردارد. همین ساعت هم اگر امکان‌پذیر باشد من به ساعت بعد منتقل نخواهم کرد، اگر ۴+۱ یا ۵+۱ به تمامی تعهدات عمل کنند، دولت به تمامی تعهدات عمل خواهد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای روحانی همچنین اضافه کرد: «دولت به اتفاق آرا قانون برجامی مجلس را مفید نمی‌داند.»

حسن روحانی همچنین با اعتراض به نادیده گرفته شدن برخی طرح‌های دولت که برای تصویب به مجلس فرستاده می‌شود، عنوان کرد: «مجلس متاسفانه به طرح‌های خود اهمیت می‌دهد.»

او در اشاره به لوایح باقیمانده دولت در مجلس همچنین اضافه کرد: «دولت لایحه بسیار مهم درباره انتخابات به مجلس قبل ارائه کرد که مورد توجه قرار نگرفت، این لایحه بسیار خوب ماه‌ها در دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در همین مجلس ما لوایح مجلس پیشین را فرستادیم اما هیچکدام در دستور کار نیست، سه لایحه در اولویت برای مردم است اما مجلس متاسفانه به طرح‌های خود اهمیت می‌دهد نه لوایح دولت، که این به نفع کشور نیست.»

در بخش‌هایی از جلسه امروز، حسن روحانی به عملکرد دولت، لایحه بودجه ۱۴۰۰، برجام و بازگشت آمریکا به آن، تحریم‌ها و انتخابات ۱۴۰۰، شعرخوانی اردوغان و اعدام روح الله زم پرداخت و در خصوص توهین‌هایی که در ماه‌های گذشته نسبت به دولت و عملکرد آن مطرح شده است نیز گفت: «نقطه نظر من این است که چرا فقط به دولت حمله می‌کنیم و به بقیه حمله نمی‌کنیم و اگر کسی به دولت توهین، فحاشی و تهمت زد چرا تشویق می‌شود؟ در این دولت کسی به جز دولت جرات می‌کند به حوزه دیگری توهین کند؟ نقص وجود دارد و باید برطرف شود.» حسن روحانی مشکل ساختاری، جنگ اقتصادی، همکاری مخالفان دولت با مخالفان نظام و نواقص مدیریتی را از جمله موارد موجود در شرایط کنونی دانست که باید مورد توجه قرار بگیرند.