انتقاد روحانی از مجلس؛ من خط‌مشی تعیین می‌کنم نه شما

«باید صدای ما در سیاست خارجی واحد باشد»

تنش بین روحانی و قالیباف بر سر ابلاغ قانون لغو محدودیت‌های هسته‌ای افزایش یافته است - رکنا

حسن روحانی صبح امروز در جلسه هیئت دولت با انتقاد شدید از مجلس شورای اسلامی گفت: «خط‌مشی در دولت جزو اختیارات خاص رئیس‌جمهور است. کسی نمی‌تواند برای دولت خط‌ مشی تعیین کند، خط‌ مشی را فقط رئیس‌جمهور می‌تواند تعیین کند. کسی نمی‌تواند برای دولت برنامه تعیین کند، برنامه را رئیس‌جمهور تعیین می‌کند.»

او که از ابلاغ قانون «لغو محدودیت‌های هسته‌ای» توسط رئیس مجلس ناراحت به نظر می‌رسید، افزود: «باید صدای ما در سیاست خارجی واحد باشد. رفتار ما هرچه پخته‌تر، سنجیده‌تر، با دوراندیشی بیشتر و در یک کلمه منافع ملی برای ما اصل باشد.»

روحانی با کنایه با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس که از سوی برخی به‌عنوان کاندیدای ریاست‌جمهوری سال آینده به شمار می‌رود، اضافه کرد که «باید ملت و ایران برای ما اصل باشد نه انتخابات ۱۴۰۰، بگذارید ملت شادمان و فعال باشند. انتخابات هم خودش درست می‌شود و مردم پای صندوق می‌آیند و هرکس را خواستند انتخاب می‌کنند و او سکان‌دار دولت بعدی و سیزدهم خواهد بود.»

اشاره روحانی به ابلاغ قانون «مصوبه مجلس درباره لغو محدودیت‌های هسته‌ای» توسط محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی است. روز گذشته، پس از آنکه حسن روحانی قانون مصوب مجلس را به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ نکرد، قالیباف به‌جای او این کار را انجام داد.

مجلس شورای اسلامی، هفته گذشته قانونی با نام «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» تصویب کرد که بر اساس آن در صورت تداوم تحریم صدور نفت و عدم اجرای تعهدات برجامی از سوی پنج به‌علاوه یک، دولت ملزم به غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصدی و توقف اجرای پروتکل الحاقی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این موضوع با واکنش دولت مواجه شد. علی ربیعی، سخنگوی دولت جمهوری اسلامی، گفت که این قانون با هماهنگی شورای‌عالی امنیت ملی انجام شود این در حالی است که دبیرخانه این شورا در بیانیه‌ای اعلام کرد که این مصوبه مغایر با منافع ملی نیست و مشکلی ایجاد نمی‌کند. این درحالی است که حسن روحانی رئیس شورای امنیت ملی است و به نظر می رسد از این بیانیه اطلاعی نداشته است.

همچنین، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه گفته بود که ما موافق این نبودیم که نظرات تخصصی در قانون لحاظ نشود. طبیعی است که مجلس شورای اسلامی مسیری را رفته و بر اساس برداشت‌های خود مصوبه‌ای را داشته است.

در همین راستا، حسینعلی امیری معاون امور مجلس رئیس‌جمهور دررابطه‌با این موضوع گفته بود تصمیمات مربوط به برجام و احکامی که در این مصوبه در نظر گرفته شده، نیاز به تصمیمات فرا قوه‌ای و عمدتاً هم شورای امنیت ملی دارد که این موضوع هم یکی از دلایل مخالفت دولت با آن است.

این واکنش‌ها در حالی صورت می‌گیرد که دولت تصویب این قانون مجلس را، نوعی سنگ‌اندازی در برابر خود تلقی می‌کند.

پس از انتشار خبر وعده جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده برای بازگشت به برجام، بسیاری در دولت و تیم وزارت خارجه آن، به لغو تحریم‌ها و مذاکرات جدید امیدوار شدند. در همین رابطه امروز روحانی گفت: «امروز فضایی است که بهتر می‌توانیم با دنیا، منطقه، همسایگان و غرب و شرق کار کنیم.»

آمریکا در سال ۲۰۱۸ با فرمان دونالد ترامپ، به‌صورت یک‌جانبه از قرارداد هسته‌ای موسوم به برجام بیرون آمد و تحریم‌های سختی را علیه ایران اجرا کرد.