احتمال تعطیلی دو روزه و منع عبور و مرور برای شب یلدا

«از مردم عاجزانه درخواست می‌کنیم شب یلدا را مجازی برگزار کنند»

با اوج‌گیری مجدد شمار مبتلایان و جان‌باختگان بر اثر ابتلا به کرونا، ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، از پیشنهاد تعطیلی شنبه و یکشنبه در آستانه شب یلدا خبر داد.

همزمان، وزیر بهداشت ایران نیز گفت که تا بهار سال آینده واکسن کرونای ایرانی نخواهیم داشت. آقای نمکی گفت که اجازه نمی‌دهد که مردم ایران از واکسن‌های نمونه کشورهای دیگر جهت تست شدن استفاده کنند و موش آزمایشگاهی هرجریانی شوند. 

با افزایش مجدد آمار ابتلا به کووید-۱۹ در ایران، نگرانی‌ها در خصوص شکل‌گیری گردهم‌آیی‌ها در شب یلدا و کریسمس در کشور به هشداری جدی تبدیل شده است. 

با آن که تزریق واکسن کرونا نیز در برخی کشورهای دنیا آغاز شده است، امروز سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران، اعلام کرد:«تا بهار سال آینده واکسن کرونا را خواهیم داشت و  اجازه نمی‌دهیم هموطن ما گروه هدف تست واکسن شود.» پیش‌تر نیز مینو محرز، عضو ستاد مقابله با کرونای ایران، از تولید واکسن تا اواخر تیرماه خبر داده بود.  

 ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، نیز امروز (یکشنبه ۲۳ آذر) در برنامه «سلام صبح بخیر» در تلویزیون رسمی ایران، در واکنش به ابراز نگرانی مجری برنامه که گفت، «ما یک ذره هراس داریم از شب یلدا»، گفت:«نه، یک ذره هراس نداریم، خیلی هراس داریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون وزیربهداشت افزود:«شب یلدا می‌تواند قسمت قابل‌توجهی از زحمات قابل‌توجه یکی دو ماه اخیر را خدشه‌دار و دچار مشکل کند.»

هفته گذشته نیز آقای حریرچی با حضور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در استان اردبیل با طرح پیشنهاد برگزاری «یلدای مجازی»، گفته بود:«از مردم عاجزانه درخواست می‌کنیم با برگزاری یلدای مجازی و پرهیز از حضور در اجتماعات بتوانیم زمستان آرام و رو به نزولی را از لحاظ بیماری تجربه کنیم.»

حریرچی در ادامه همچنین افزود:«۵۱ درصد عوامل انتقال‌مان (انتقال ویروس کرونا) در دورهمی‌های خانوادگی و دوستانه است.»

به گفته ایرج حریرچی، رعایت پروتکل در گردهم‌آیی‌‌های خانوادگی و رفتن به رستوران، «شوخی و مسخره است.» او با اشاره به این که مساحت منازل بیشتر مردم بین ۷۰ تا ۱۵۰ متر بیشتر نیست، گفت که در گردهم‌آیی‌‌ها و دیدارهای خانوادگی از تمام این فضا استفاده نمی‌شود و فقط محدوده‌های کوچک ویژه پذیرایی از مهمانان استفاده می‌شود، و افراد حین صرف غذا و تنقلات یا حافظ‌خوانی یا گفت‌و‌گوهای خانوادگی، از ماسک استفاده نمی‌کنند. 

معاون وزیربهداشت از شهرداران، دهیاران و فرمانداران در نواحی و شهرستان‌های کوچکی که پایبندی به چنین سنت‌هایی ریشه‌دارتر و نیرومندتر است، خواست که از هرگونه تجمعی جلوگیری کنند. 

ایرج حریرچی همچنین نسبت به برگزاری هرگونه مراسمی، چه رسمی، چه مخفیانه و زیرزمینی، در «کافی شاپ‌»ها، قهوه‌خانه‌ها، رستوران‌ها، باغ‌های اطراف شهرها و تالارهای پذیرایی، هشدار داد و گفت که با برگزارکنندگان چنان مراسمی برخورد قاطع خواهد شد.  

همزمان، علیرضا رئيسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، نیز  از احتمال ممنوعیت تردد از ساعت ۱۸ و تعطیلی اصناف از این ساعت به بعد در روزهای منتهی به شب یلدا، یعنی شنبه و یکشنبه آینده (۲۹ و۳۰ آذر) خبر داد. این طرح همچنان در دست بررسی است و در انتظار تایید ستاد ملی مقابله با کرونا است. 

بر اساس آمار رسمی وزارت بهداشت ایران، با درگذشت ۲۴۷ بیمار دیگر از مبتلایان قطعی کووید-۱۹ در ۲۴ساعت گذشته، شمار جانباختگان قطعی این بیماری در کشور به ۵۲ هزار و ۱۹۶ نفر رسیده است. طی روزهای گذشته آمار جان‌باختگان کرونا به ۲۲۱ نفر در شبانه‌روز رسیده بود و این افزایش مجدد، موج تازه‌ای از نگرانی در جامعه برانگیخته است. 

به گفته سخنگوی وزرات بهداشت ایران، شهرستان‌های زرین‌دشت در استان فارس، بافت در استان کرمان، گمیشان در استان گلستان، آستارا، بندرانزلی، رودسر، و تالش در استان گیلان، و آمل، بهشهر، رامسر، گلوگاه، و نکا در استان مازندران، همچنان در وضعیت قرمز به سر می‌برند.

بیشتر از جهان