کاهش چشمگیر چرخه خشکسالی در افغانستان

اشرف غنی می‌گوید، افغانستان از آسیب‌پذیرترین کشورهای جهان به لحاظ تغییرات اقلیمی است

رئیس جمهور افغانستان در نشست تغییرات اقلیمی که بصورت مجازی برگزار شد - ارگ

اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان در نشست مجازی تغییرات محیط‌زیستی هشدار داد که چرخه خشکسالی در کشورش به‌شدت کاهش یافته و از هر ۳۳ سال یک‌بار در گذشته به هر پنج سال رسیده است.

او گفت که افغانستان از آسیب‌پذیرترین کشورهای جهان به لحاظ تغییرات زیست‌محیطی به شمار می‌رود.

نشست تغییرات محیط‌زیستی از سوی سازمان ملل متحد و با همکاری بریتانیا و فرانسه به منظور دستیابی به جهانی عاری از کربن برگزار شد. بیش از ۷۰ رهبر جهان در این نشست سخنرانی کردند.

اشرف غنی در این نشست گفت:‌ «در حال حاضر باران‌های فصلی در کشور ما به جای زمستان، در فصل بهار می‌بارند که پیامد آن سیلاب‌های مرگبار و فرسایش شدید خاک است. باور بر این است که در جریان ۴۰ سال گذشته، مناطق جنوب شرقی کشور، یک و نیم درجه گرمتر شده است. جنگل‌زدایی بی‌رویه از عواقب جنگ چهار دهه‌‎ گذشته است.» او همچنین تاکید کرد که افغانستان دارای ظرفیت عظیم تولید انرژی پاک و ایجاد صنعت سبز است.

آلودگی هوا

افغانستان همچنین از آلوده‌ترین‌ کشورهای جهان است و با کمبود شدید انرژی روبه‌رو است. سازمان بهداشت جهانی به‌تازگی پیش‌بینی کرده است که سطح آلودگی هوا در کابل، پایتخت أفغانستان، به خطرناک‌ترین حالت خود خواهد رسید. طبق پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی درجه آلودگی هوا در کابل در فصل زمستان، ۵۰۰ درجه خواهد بود که بالاترین درجه آلودگی هوا در جهان است. طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، استفاده از سوخت‌های فسیلی بی‌کیفیت، استفاده بیش‌ازحد از زغال‌سنگ برای گرم کردن خانه‌ها و سوزاندن پلاستیک و دیگر آلاینده‌های محیطی باعث بالا رفتن میزان آلودگی هوا می‌شود. هم‌اکنون و با وجود شروع فصل سرما درحالی که هنوز به صورت عمومی استفاده از وسایل گرم‌کننده آغاز نشده، هوا در کابل به ‌شدت آلوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمبود انرژی

افغانستان هم‌اکنون حدود یک هزار و ۴۰۰ مگاوات برق در اختیار دارد اما میزان موردنیاز این کشور حدود هفت هزار و ۵۰۰ مگاوات است. شرکت برشنا برآورد کرده است که این کشور ظرفیت تولید ۵۶ هزار مگاوات برق پاک را دارد اما تنها ۲۰ درصد منابع تامین انرژی این کشور داخلی است و بقیه آن عمدتا از کشورهای آسیای مرکزی وارد می‌شود. کمبود انرژی، بحران بزرگی برای شهروندان افغان است و در دو دهه گذشته هم به‌رغم کمک‌های چشمگیر جامعه جهانی حل نشده است؛ با این حال آقای غنی در نشست تغییرات محیط‌زیستی گفت:‌ «ما منابع فراوان انرژی خورشیدی و آبی و بادی داریم که در صورت مدیریت درست، برای تولید مجموعا ۳۰۰ هزار مگاوات برق ظرفیت دارد. انرژی سبز می‎تواند به تحرک صنعت سبز در افغانستان منجر شود؛ اقداماتی در این راستا جریان است.»

رئیس‌جمهور افغانستان به پروژه‌های منطقه‌ای انرژی مانند لوله گاز تاپی، خط انتقال انرژی کاسا – یک‌هزار اشاره کرد و گفت که کشورش به‌تازگی با شرکت «زیمنس انرژی» موافقتنامه امضا کرده است تا یک مرکز تولید انرژی قابل‌اتکا و پایدار با قیمت مناسب ایجاد کند.

اگر امنیت و اوضاع سیاسی اجازه دهد، اجرای این پروژه‌های بزرگ انرژی می‌تواند بخش عمده نیازمندی افغانستان به انرژی را رفع و به بهبود زندگی در افغانستان کمک کند.

بیشتر از جهان