یک و نیم میلیارد درخت در برابر تغییرات اقلیمی قد علم می‌کنند

درختکاری در مساحت وسیع حجم گازهای گلخانه‌ای را کاهش می‌دهد

Pexel

مشاورین دولت هشدار داده‌اند که اگر بریتانیا بخواهد به تعهد خود مبنی بر به صفر رساندن گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰ عمل کند، باید یک و نیم میلیارد درخت بکارد و این کار باید «خیلی سریع انجام شود».

«کمیته تغییرات اقلیمی» پیشنهاد داده است که سالانه سی هزار هکتار درخت کاشته شود. این کمیته با این حال تاکید می‌کند در صورتی که سایر اقداماتِ لازم جهت پایین آوردن میزان تولید کربن عملی نشود، این میزان باید به پنجاه هزار هکتار افزایش یابد.

بریتانیا سال گذشته فقط ۱۳ هزار و ۴۰۰ هکتار زمین جنگل‌کاری کرده است که بیشتر این زمین‌ها در اسکاتلند بودند. این کمیته می‌گوید جنگل‌کاری باید از ۱۳ به ۱۷ درصد افزایش پیدا کند که برابر است با کاشت یک و نیم میلیارد درخت.

اِوا کمیتوویچ، رهبر تیم ترابری و کشاورزی «کمیته تغییرات اقلیمی» به بی‌بی‌سی گفته است: «دولت باید روش‌هایی اتخاذ کند تا بتواند به هدف جنگل‌کاری ۳۰ هزار هکتار زمین دست یابد و این اقدام باید هرچه سریع‌تر انجام شود. زمان می‌برد تا این درخت‌ها رشد کرده و کربن را جذب کنند».

این کمیته هنوز در مورد افزایش این میزان به ۵۰ هزار هکتار برنامه‌ریزی نکرده است.

اَبی بانکر، مدیر حفاظت و امور خارجی «وودلند تراست» می‌گوید: «این‌که برای به صفر رساندن میزان کربن چه کارهایی باید انجام بگیرد، کاملا مشخص است. برای رسیدن به این هدف باید اقدامات فعلی را سه برابر کنیم. بیایید رودربایستی را کنار بگذاریم. این اقدامات چالش‌برانگیز وهزینه‌بر خواهد بود. ما باید تصمیمات سختی بگیریم، اما در حال حاضر در شرایطی هستیم که بشر باید در خصوص آینده محیط زیست تصمیم بگیرد».

او می‌افزاید: «اگر می‌خواهیم جلوی نابودی محیط زیست را بگیریم، باید دست به کار شویم. این یک حقیقت است، تصمیمات سخت و چالش‌های بزرگی در پیش است، اما همه با هم می‌توانیم با آن مواجه شویم».

زمین‌داران مناطق روستایی می‌توانند برای جنگل‌کاری هر یک هکتار، ۶ هزار ۸۰۰ پوند بودجه از دولت دریافت کنند. همچنین برای کاشت ۱۳ هزار درخت در مناطق شهری نیز یک بودجه جدید ۱۰ میلیون پوندی اختصاص داده شده است.

خانم بانکر می‌گوید که رسیدن به هدف افزایش کاشت درخت به ۱۷ درصد امکان‌پذیر است.

او توضیح می‌دهد: «ما باید همگی با هم به بحران‌های اقلیمی و محیط زیست رسیدگی کنیم. ما باید بپذیریم که این دو به هم مرتبطند و دو چالش جدا از هم نیستند. این بدان معناست که جنگل‌های بومی و زیستگاه‌های طبیعی هر دو نقش مهمی در کاهش کربن و همچنین تنوع زیستی بازی می‌کنند».

درختان علاوه بر کاهش میزان کربن، باعث ثبات خاک شده و کیفیت آن را بهبود می‌بخشند، اثرات مخرب سیل را کاهش می‌دهند و زیستگاه مناسبی برای حیات وحش ایجاد می‌کنند.

سخنگوی «سازمان محیط زیست، غذا و امور مناطق دور افتاده» می‌گوید: «از سال ۲۰۱۰، دولت بیش از ۱۵ میلیون درخت کاشته است. طبق طرح ۲۵ ساله "برنامه محیط زیست" ما متعهدیم تا پوشش جنگلی را افزایش دهیم. ما جنگل‌کاری در مناطق شمالی را آغاز کرده‌ایم و ۱۰ میلیون پوند بودجه به کاشت درخت در مناطق شهری اختصاص داده‌ایم. همچنین این هفته ما بار دیگر فردی را مسئول برنامه «قهرمان درخت» کردیم، برنامه‌ای که هدفش افزایش نرخ درخت‌کاری است».

این سخنگو ادامه داده است: «با این‌حال ما می‌دانیم که باید بیش از این‌ها کار کنیم. به همین منظور امسال بررسی طرح جدید «استراتژی درخت انگلیسی» را با هدف افزایش جنگل‌کاری در دست داریم و همچنین می‌خواهیم مصوبه مهم محیط زیست را که هدفش رسیدگی به مهم‌ترین اولویت‌های زیست‌محیطی دوره ما است، ارائه کنیم».

اوایل ماه جاری، تحقیقاتِ انجام شده توسط آزمایشگاه «کراوتر» در زوریخ نشان داد که کاشت درخت در مکانی به وسعت آمریکا می‌تواند «موثرترین راه حل ممکن برای تغییرات اقلیمی باشد».

طبق مطالعات انجام شده که در نشریه «سایِنس» منتشر شده است، درخت‌ها می‌توانند ۲۰۵ میلیارد تن کربن را جذب کنند. این میزان برابر است با دو سوم کربن اضافی‌ای که از زمان انقلاب صنعتی به دلیل فعالیت‌های انسانی در جو منتشر شده است.

دانشمندان می‌گویند این تحقیق نشان‌ می‌دهد که «درختکاری در سطح جهانی موثرترین راه حل برای مقابله با تغییرات اقلیمی است».

© The Independent

بیشتر از جهان