عضو حزب‌الله متهم به ترور رفیق حریری به پنج بار حبس ابد محکوم شد

سلیم جمیل عیاش اواخر مرداد به دلیل ارتکاب به قتل و عمل تروریستی از سوی دادگاه گناهکار شناخته شده بود

دادگاه رفیق حریری- PETER DEJONG / ANP / AFP

دادگاهی که با حمایت سازمان ملل متحد برای رسیدگی به پرونده ترور رفیق حریری نخست‌وزیر اسبق لبنان تشکیل شده است، روز جمعه یکی از اعضای حزب‌الله را در این ارتباط به حبس ابد محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این دادگاه مستقر در لاهه هلند «سلیم جمیل عیاش» را در پرونده ترور آقای حریری در زمستان ۱۳۸۳ گناهکار شناخته و برای او حکم «پنج بار حبس ابد» صادر کرده است.

دیوید ری قاضی استرالیایی دادگاه هنگام قرائت حکم گفت، «حمله با هدف بسط ترور و وحشت در لبنان انجام شد و حقیقتا این کار را کرد.» وی گفت دادگاه متقاعد شده، اشد مجازات برای او باید در نظر گرفته شود.

این عضو حزب‌الله، گروه شبه‌نظامی شیعه لبنانی که از حمایت ایران برخوردار است، اواخر مرداد ماه سال جاری به دلیل ارتکاب به قتل و عمل تروریستی، از سوی قضات این دادگاه ویژه گناهکار شناخته شده بود.

آن حمله، که علاوه بر رفیق حریری جان ۲۱ تن دیگر را هم گرفت، موجی از اعتراضات مردمی را در لبنان به دنبال داشت و تظاهرکنندگان انگشت اتهام را متوجه دولت وقت کردند که طرفدار سوریه بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خودروی رفیق حریری ۱۴ فوریه ۲۰۰۵ در بیروت هدف حمله قرار گرفت و با انفجار یک بمب جاسازی شده در یک وانت کشته شد. نخست‌وزیری این سیاستمدار سنی‌مذهب سال ۲۰۰۴ به پایان رسیده بود.

دولت لبنان و سازمان ملل متحد پس از گردآوری مدارک مرتبط با حادثه این دادگاه ویژه کیفری را در سال ۲۰۰۷ مامور تحقیق کردند، که در نهایت چهار متهم نهایی آن به صورت غیرحضوری محاکمه شدند.

بر اساس رأی این دادگاه که اواخر مرداد ماه قرائت شد، تنها سلیم عیاش مجرم شناخته شده و سه متهم دیگر – اسد صبرا، حسن حبیب میری و حسن یونسی که همگی از اعضای حزب‌الله هستند – تبرئه شدند.

دادگاه همچنین برای مصطفی امین بدرالدین، یکی دیگر از متهمان که از بستگان عماد مغنیه فرمانده کشته‌شده حزب‌الله بود، به دلیل نبود شواهد کافی و این که در سال ۲۰۱۶ کشته شده است، حکمی صادر نکرد.