رأی دادگاه رفیق حریری تا ساعاتی دیگر اعلام می‌شود

وضعیت اضطراری بیروت تمدید شد

رفیق حریری در فوریه سال ۲۰۰۵ در بیروت ترور شد-ANWAR AMRO / AFP

تا چند ساعت دیگر رأی دادگاه درباره متهمان پرونده انفجار انتحاری که به مرگ رفیق حریری انجامید، اعلام می‌شود. در آستانه اعلام حکم دادگاه، وضعیت اضطراری بیروت هم یک ماه دیگر تمدید شده است.

پس از ۱۵ سال انتظار، دادگاهی که به پشتیبانی سازمان ملل متحد برای متهمان ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر لبنان در لاهه هلند تشکیل شده، حکم خود را اعلام می‌کند.

چهار عضو گروه شبه‌نظامی حزب‌الله محکوم به دست داشتن در کشتاری هستند که گفته می‌شود شکافی عمیق در این کشور کوچک ایجاد کرد.

درحالی‌که دو هفته از انفجار بیروت می‌گذرد، انتظار می‌رود که اعلام رأی این دادگاه تنش‌ها را در لبنان افزایش دهد.

در انفجاری که گفته می‌شود به دلیل احتراق حدود سه هزار تن نیترات آمونیوم در بندر بیروت رخ داد، حدود ۱۸۰ نفر کشته و بیش از هشت هزار نفر مجروح شدند. در پی این انفجار و اعتراض‌های مردمی در خیابان‌های بیروت، اعلام رأی دادگاه ترور حریری تا روز ۲۸ مرداد (۱۸ اوت) تعویق افتاد.

حزب‌الله که نقش زیادی در سیاست لبنان دارد، آماج خشم معترضانی قرار گرفت که پس از انفجار لبنان به خیابان‌ها رفتند.

حتی پیش از انفجار لبنان هم رهبران این کشور نگران خشونت‌هایی بودند که پس از اعلام رأی دادگاه ممکن است رخ دهد. حریری برجسته‌ترین سیاستمدار سنی‌مذهب زمان خود بود، درحالی‌که حزب‌الله که ایران حامی آن است، یک گروه شیعی است.

تنش‌ها میان مسلمانان شیعه و سنی خاورمیانه موجب درگیری‌های مرگباری در عراق، لبنان و در مقیاسی کوچک‌تر، در لبنان شده است. به نوشته آسوشیتدپرس، برخی لبنانی‌ها این دادگاه را راهی منصفانه برای افشای حقیقت درباره قتل حریری می‌دانند. این در حالی است که حزب‌الله نقش خود را در ترور حریری رد کرده و آن را نقشه اسرائیل برای بدنام کردن این گروه شیعی می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مایکل یانگ، تحلیل‌گر مرکز خاورمیانه کارنگی معتقد است که تحقیقات و محاکمه طولانی، نتیجه این دادگاه را تقریباً لوث کرده است. او اخیراً نوشته است که این دادگاه، «فقط کمی بیش‌تر از نوشته‌ای است که به یک کتاب در حال چاپ اضافه می‌شود.»

اما برای افرادی که ارتباط نزدیک‌تری با خشونت‌های لبنان داشته‌اند، رأی این دادگاه بیشتر معنی‌ دارد. مروان حماده، یک قانون‌گذار و وزیر کابینه سابق که در انفجار دیگری چهار ماه قبل از ترور حریری به‌شدت مجروح شد، می‌گوید: «این یک لحظه بزرگ است، نه فقط برای من که قربانی هستم، بلکه برای من که یک لبنانی هستم، یک عرب هستم و به عنوان یک شهروند جامعه بین‌الملل، خواستار اجرای عدالت در همه‌جا هستم.»

انفجار انتحاری که در سال ۲۰۰۵ در یک کامیون رخ داد، به مرگ حریری و ۲۱ نفر دیگر منجر شد و ۲۲۶ نفر دیگر را مجروح کرد.

این درحالی است که به نوشته آسوشیتدپرس، حتی اگر این چهار نفر بر اساس حکم دادگاه محکوم شوند، گروه حزب‌الله به‌طور رسمی محکوم نمی‌شود چون دادگاه فقط مربوط این اشخاص، و نه یک گروه یا دولت بوده است.

بیشتر از جهان