پولتیکو: نیروهای آمریکایی در خاورمیانه در «وضعیت هشدار بالا» قرار دارند

آمریکا نگران «حمله تلافی‌جویانه ایران» است

تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان و عراق قرار است تا دی‌ماه امسال به ۵۰۰۰ نفر کاهش یابد-JOHN MOORE / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

گزارش پولتیکو به نقل از منابع آگاه حاکی از آن است که «ارتش آمریكا در وضعیت هشدار بالا برای مواجه با حمله احتمالی ایران در خاورمیانه» قرار دارد.

بنابراین گزارش، پنتاگون نگران است که ایران بخواهد از «خلأ قدرت احتمالی در دوران انتقال ریاست جمهوری و عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عراق و افغانستان برای انجام حمله‌های نظامی استفاده کند».

تعداد نیروهای آمریکایی در افغانستان و عراق قرار است تا دی‌ماه امسال به ۵۰۰۰ نفر کاهش یابد. تعداد این نیروها اکنون بالغ بر ۷۵۰۰ نفر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احتمال آن داده می‌شود که ایران یا شبه‌نظامیان تحت نفوذ ایران از فرصت پیش‌آمده برای حمله انتقامی کشته شدن محسن فخری زاده برنامه‌ریزی کنند.

پنتاگون روز پنجشنبه اعلام کرد که دو بمب‌افکن بی-۵۲ را از پایگاه هوایی بارکسدال لوئیزیانا به خاورمیانه فرستاده است. دلیل این مأموریت «جلوگیری از تجاوز» عنوان‌شده است. ارتش آمریکا همچنین طی هفته‌های اخیر ناو هواپیمابر USS Nimitz را نیز به خاورمیانه برگردانده است به‌علاوه اعزام یک اسکادران جت جنگنده اضافی از اروپا.

امریکا می‌خواهد این اقدامات و نقل و انتقالات نظامی تنها در قالب بازدارندگی از وقوع یک اتفاق ناخواسته در جریان انتقال قدرت در ایالات‌متحده دیده شود اما مشخص نیست موضع ایران در قبال این موضوع چه باشد.

در سال گذشته پس‌ازآنکه قاسم سلیمانی در عراق کشته شد، ایران موشک‌های بالستیک را به پایگاه هوایی عین الاسد در غرب عراق پرتاب کرد.

وزارت دفاع آمریکا اعلام کرده بود که دستور حمله‌ای که منجر به کشته شدن قاسم سلیمانی در عراق شد را دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری و فرمانده کل قوای این کشور صادر کرده است.

هرچند منابع خبری چون نیویورک‌تایمز، اسرائیل را عامل پشت حمله به محسن فخری زاده در تهران می‌دانند اما برخلاف کشته شدن قاسم سلیمانی، دونالد ترامپ و دولت آمریکا رسماً موافقت یا اطلاع خود را از این اقدام اعلام نکرده است.

بیشتر از جهان