نگرانی از آماده‌باش «شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی»

«احتمال حمله به منافع آمریکا یا اسرائیل در واکنش به کشته شدن سلیمانی و فخری‌زاده»

عکس آرشیوی از اعضای گروه شبه‌نظامی حشد‌الشعبی-BULENT KILIC / AFP

مقام‌های وزارت دفاع آمریکا که در جریان تازه‌ترین برآوردهای اطلاعاتی قرار دارند، می‌گویند «در روزهای اخیر گروه‌های شبه نظامی تحت حمایت جمهوری اسلامی در عراق در بالاترین سطح آمادگی قرار گرفته‌اند.» به گفته آنها بیم آن می‌رود که تلاش‌هایی برای «اقدام علیه نیروهای آمریکایی یا منافع دیپلماتیک آمریکا در عراق» در جریان باشد.

ژنرال مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) نیز با اشاره به کشته شدن قاسم سلیمانی و محسن فخری‌زاده و تحرک‌های نظامی و نقل و انتقال سیستم‌های دفاعی ایران به احتمال برنامه‌ریزی برای یک اقدام تلافی‌جویانه علیه آمریکا یا اسرائیل اشاره کرده است. به گفته او پس از کشته شدن فرمانده سابق نیروی قدس در عراق و اکنون فخری‌زاده به عنوان چهره کلیدی برنامه‌های هسته‌ای-نظامی، حکومت برای اقدام متقابل تحت فشار قرار دارد.

فخری‌زاده هفتم آذرماه در عملیاتی که هنوز نحوه انجام آن روشن نیست در منطقه آبسرد دماوند کشته شد. با این حال برخی مقامات تهران انگشت اتهام را به سوی اسرائیل نشانه رفته‌اند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که سفارت آمریکا در عراق اخیرا بخشی از نیروهای خود را از عراق خارجی کرده است. دلیل این اقدام نیز نگرانی‌های امنیتی گزارش شده است. البته مقامات آمریکا این گزارش‌ها را تایید نکرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سی‌ان‌ان به نقل از منابع خود می‌نویسد: «نشانه‌ها حاکی از آمادگی شبه‌نظامیان است و ذخیره تسلیحات مورد نیاز این گروه‌ها نیز هم اکنون در عراق موجود است.» این خبرگزاری آمریکایی در ادامه می‌نویسد که هنوز هیچ مدرکی دال بر تصمیم‌گیری برای انجام حمله در دست نیست اما به گفته مقامات تحرک‌ها برای آماده‌سازی گروه‌های شبه‌نظامی در جریان است.

برخی ناظران بر این باورند که جمهوری اسلامی در آستانه سالگرد کشته شدن قاسم سلیمانی دست به اقدامی انتقام‌جویانه می‌زند. فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران ۱۳ دی‌ماه ۹۸ در جریان حمله پهپادی نیروهای آمریکایی در عراق کشته شد.

ژنرال مک‌کنزی بر این باور است که در نتیجه اقدامات دولت ترامپ در قبال ایران، سطحی از بازدارندگی ایجاد شده است. با این حال دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا همواره هشدار داده که آسیب دیدن شهروندان آمریکایی خط قرمز او است و واکنش او نیز بسیار جدی و سخت خواهد بود.

عملیات پنتاگون برای کشتن سلیمانی پس از آن انجام شد که یک پیمانکار آمریکایی در جریان حمله‌های راکتی گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در عراق کشته شد. گروه‌هایی مانند حشد‌الشعبی که حمایت لجستیکی و مالی آنها به جمهوری اسلامی نسبت داده می‌شود. تهران این گزارش‌ها را تایید نکرده است.

این گروه‌های شبه‌نظامی شیعه همواره در انجام حمله‌های راکتی و موشکی در عراق دخالت داشته‌اند.

گزار‌ش‌ها در مورد احتمال حمله علیه نیروهای آمریکایی در عراق در حالی منتشر می‌شود که برخی ناظران بر این باورند کاهش شمار نیروهای آمریکایی در عراق می‌تواند به نفع تهران باشد و به افزایش حمله‌های گروه‌های شبه‌نظامی در این کشور منجر شود.