کره‌شمالی «فرصت ریاست‌جمهوری ترامپ» را از دست داد

معاون وزیر خارجه آمریکا: «متأسفانه همتایان ما در کره شمالی فرصت زیادی را  در دو سال گذشته هدر دادند»

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار در سنگاپور با هم دیدار کردند - SAUL LOEB / AFP

کاردار ارشد واشینگتن در کره شمالی، ضمن اعلام اینکه کیم جونگ اون، فرصت تغییر اساسی در روابط بین دو کشور را در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ از دست داد، از رهبر کره شمالی خواست به مراودات خود با ایالات متحده ادامه دهد.

معاون وزیر خارجه آمریکا، استفن بیگان، طی سخنانی در روز پنج شنبه، گفت از اینکه مذاکرات هسته‌ای متوقف شد و پیشرفت بیشتری پس از ملاقات دو رهبر صورت نگرفت، بسیار دلگیر است.

او در سخنرانی خود در سئول گفت: «متأسفانه همتایان ما در کره شمالی فرصت زیادی را  در دو سال گذشته هدر دادند. آنها بیشتر به دنبال یافتن موانع مذاکره بودند تا پیدا کردن فرصتی برای همکاری.

آقای بیگان اما از تصمیم رئیس جمهور ترامپ، برای تمرکز روی دیپلماسی سطح بالا با رهبر کره شمالی، و پرهیز از قدم‌های کوچک برای رسیدن به توافق بزرگ، تقدیر کرد؛ سیاستی که باعث ترک کره شمالی از برنامه هسته‌ای خود و عادی‌سازی روابط بین دو کشور می‌شد.

او گفت: «چنین بینشی جسورانه بود و بسیاری از مدافعان شیوه تغییر تدریجی را ناخرسند کرد.»

ترامپ و کیم پس از رد و بدل کردن اتهام‌ها و تهدیدهای هسته‌ای، که دو کشور را تا آستانه جنگ برد، در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار در سنگاپور با هم دیدار کردند. حاصل این دیدار، بیانیه‌ای عمومی جهت کنار گذاشتن برنامه هسته‌ای و آغاز روابط جدید بین دو کشور بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بیگان پس از مذاکرات مقدماتی مقامات، در سال ۲۰۱۹ کمک کرد رهبران دو کشور در هانوی، پایتخت ویتنام، یک بار دیگر ملاقات کنند، اما هیچ توافقی از این ملاقات حاصل نشد.

مذاکرات بعدی هم به جایی نرسید و پیونگ‌یانگ با اظهار اینکه آمریکا ظاهرا جدیتی در کوتاه آمدن از سیاست‌های خصمانه خود ندارد، تماس‌های بیگان برای مراودات بیشتر را رد کرد.

بیگان در ماه‌های بعدی، از کره شمالی خواست که به مذاکرات برگردد. او در حال حاضر برای یک سفر چهار روزه در حالی به سئول رفته است که تا یک ماه دیگر باید کاخ سفید را ترک کند.

با جانشینی رئیس جمهور دموکرات جو بایدن پس از ترامپ در ماه ژانویه، بیگان می‌گوید برای تیم تازه وارد پیامی دارد: «جنگ تمام شده است. اختلافات به پایان رسیده و زمان صلح رسیده است.»

رئیس جمهور منتخب اما پیشتر گفته است که قصد دارد روابط را با سئول تجدید کند. از زمانی که ترامپ از کره جنوبی خواست میلیاردها دلار بیشتر، برای نگهداری سربازان آمریکایی در این شبه جزیره بپردازد، روابط آنها دچار تنش شد. اقدامات آمریکا برای مراوده با کره شمالی نیز روابط با کره جنوبی را خدشه‌دار کرد.

گزارش بیشتر از سوی خبرگزاری‌ها

© The Independent