هشدار در آمریکا در مورد سرقت اطلاعات واکسن کرونا

توزیع محموله‌های واکسن فایزر از اواخر هفته آینده آغاز می‌شود

حفاظت از واکسن‌ها به عهده ایالات مختلف آمریکا است - JOEL SAGET / AFP

نشریه «دیلی بیست» به نقل از مقامات ایالتی گزارش داد که احتمال دارد افرادی درصدد سرقت یا تخریب واکسن‌های کرونا در حین نقل و انتقال آن در کشور برآیند.   

سه مقام ارشد ایالتی به این نشریه گفته‌اند این هشدار به مقامات بلندپایه وزارت دفاع و گارد ملی داده شده است. همچنین این سؤال مطرح شد که آیا دولت فدرال به عملیات حفاظت از نقل و انتقال واکسن‌ها کمک خواهد کرد یا نه. 

اما این مقامات گفته‌اند که این به عهده ایالت‌های مختلف آمریکا خواهد بود که از واکسن‌های تحت اختیارشان محافظت کنند. 

چند ایالت آمریکا اعلام کرده‌اند که به منظور حفاظت از عملیات توزیع واکسن کرونا در میان همه‌گیری کووید-۱۹، به گاردهای ملی‌شان متوسل خواهند شد. 

جولیت کایِم، معاون سابق امور میان-دولتی در وزارت امنیت کشور تحت رهبری اوباما به «دیلی بیست» گفت: «متوجه خواهید شد که ایالت‌ها از گارد ملی به دلایل امنیتی استفاده خواهند کرد زیرا گارد در محافظت از محموله‌های بزرگ ماهر است. ایالت‌های آمریکا خواهان آنند که در مقابل واکسن‌هایی که در بازار سیاه عرضه می‌شوند یا هدف تخریب مخالفان واکسن قرار می‌گیرند، حفاظت شوند.»  

گرِچِن ویتمِر، فرماندار میشیگان یکی از مقاماتی است که اعلام کرد از گارد ملی این ایالت در توزیع واکسن کرونا کمک گرفته است. 

خانم ویتمر در اعلامیه‌ای گفت: «گارد ملی میشیگان همچنان نقشی حیاتی در مبارزه ما علیه همه‌گیری کووید-۱۹ ایفاء می‌کند. 

می‌خواهم از زنان و مردان یونیفورم‌پوش (عضو گارد ملی ایالتی) برای تعهد بیست و چهارساعته‌شان در حفاظت از مردم ایالت ما و کمک به آزمایش کرونا در جامعه و حصول اطمینان از برآوردن نیازهای مردم در این بحران، سپاسگزاری کنم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود که گارد ملی میشیگان، همچنین، پس از دریافت محموله واکسن‌های کرونا به نقل و انتقال و امور تدارکاتی آن کمک خواهد کرد. 

نگرانی‌های امنیتی در مورد واکسن کرونا در حالی ابراز شد که توزیع محموله‌های آن - منوط به صدور مجوز از طرف اداره نظارت بر غذا و داروی آمریکا (اف دی اِی) برای استفاده اضطراری از واکسن فایزر - احتمالا از آخر هفته پیش رو آغاز خواهد شد. 

یک هیات مستقل منتخب از طرف «اف دی ای»، در روز ۱۰‌ دسامبر داده‌های مرتبط با واکسن شرکت تولید داروی فایزر را بررسی کرده و رای خواهد داد که آیا «اف دی ای» می‌تواند به واکسن‌های این شرکت مجوز استفاده اضطراری بدهد یا نه.     

اداره نظارت بر غذا و داروی ایالات متحده پس از بررسی رای این هیات، تصمیم نهایی خود را در مورد صدور مجوز برای این واکسن اتخاذ خواهد کرد. درصورت تایید، محموله‌های واکسن‌های فایزر از آخر هفته‌ای که در پیش روست روانه ایالات محتلف آمریکا خواهد شد. 

گزارش‌ها حاکی از آن است که میزان واکسن‌هایی که در مرحله نخست به دست ایالت‌ها خواهد رسید به مراتب کمتر از آن است که پیش‌تر تصور می‌شد. این امر موجب شده مقامات مسئول روی حفاظت و توزیع موثر واکسن در میان شهروندانشان تمرکز بیشتری نشان دهند. 

ژنرال گوستاو پِرنا، یکی از رهبران برنامه موسوم به «عملیات سرعت فوق‌العاده» (وارپ اسپید) - برنامه‌ای که دستگاه رهبری ترامپ برای کمک به تولید و توزیع واکسن ایجاد کرده – می‌گوید شرکت‌ها همواره ۵ درصد تولیدات خود را به دلایل حفاظتی نگاه می‌دارند.   

آقای اُسترُوسکی گفت: «فروشنده (شرکت تولید دارو) این مقدار (واکسن) را محض احتیاط که کامیون حامل آن واژگون شود، محموله واکسن‌ها گم شود یا فاجعه‌ای طبیعی آن را هدف قرار دهد یا برق قطع شود، نگاه خواهد داشت.» 

این تدبیر به دولت فدرال امکان می‌دهد در صورت وقوع حادثه برای واکسن‌های انتقالی در هر ایالت، ذخیره واکسن‌های موجود را به آن‌ها ارسال کند.

© The Independent

بیشتر از جهان