نخست‌وزیر لبنان کابینه‌اش را معرفی کرد

این نخستین اقدام برای خروج از بن‌بست پس از انفجار بندر بیروت در مردادماه است

نخست‌وزیر لبنان دیروز ۱۹ آذرماه کابینه جدید را به رئیس‌جمهور معرفی کرد - STRINGER / DALATI AND NOHRA / AFP

سعد حریری، نخست وزیر لبنان که ماه گذشته در این سمت ابقا شد، پس از ماه‌ها بحث درباره جلوگیری از طرح فرانسه برای خروج کشور از بحران مالی، کابینه جدید را به رئیس‌جمهور میشل عون معرفی کرد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، پیش از سفر به بیروت در اواخر ماه جاری میلادی، هشدار داد که بدون داشتن یک دولت معتبر، هیچ تضمینی برای نجات لبنان وجود نخواهد داشت.

به گزارش الشرق‌الاوسط، فرانسه برای هماهنگی کمک‌های خارجی پیشگام شده و تلاش کرده بود رهبران لبنان را پشتیبانی کند اما با گرفتار شدن در سیاست‌های نامتوازن این کشور ناامید شد.

به نوشته این روزنامه، سیاستمداران لبنان نه تنها نتوانسته‌اند در مورد اصلاحات به توافق برسند، بلکه حتی درباره سرمایه‌گذاری‌ها هم توافق نکرده‌اند. این در حالی است که این کشور چنانچه آژانس‌های سازمان ملل هشدار داده‌اند به «یک فاجعه اجتماعی» دچار شود.

حریری که در ماه اکتبر برای چهارمین بار به عنوان نخست‌وزیر معرفی شد، گفت که رئیس‌جمهور فهرست ۱۸ نفره وزیران «غیرحزبی و خبره» او را بررسی خواهد کرد. او این فهرست را دیروز ۱۹ آذرماه تحویل داد و فضا را «مثبت» توصیف کرد.

دفتر عون هم گفت که رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر در جلسه روز چهارشنبه توافق کردند که سعی کنند فاصله میان پیشنهادهای خود را برطرف کنند.

این اولین حرکت سیاستمداران لبنانی پس از هفته‌ها دست روی دست گذاشتن بود زیرا ذخایر خارجی مورد استفاده برای یارانه کالاهای اساسی رو به کاهش است و زنگ هشدار را به صدا درآورده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لبنان با بدترین بحران خود از زمان جنگ داخلی ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ مواجه است که نیمی از مردم را فقیر کرده و موجب سقوط ارزش پول این کشور شده است.

یک منبع ارشد سیاسی لبنان گفت که فشارهای تازه‌ای از خارج بر سیاستمداران وارد می‌شود تا نسبت به شکستن بن‌بست اقدام کنند اما هنوز مشخص نیست که آیا موفقیتی در این زمینه حاصل می‌شود.

دولت لبنان پس از انفجار بزرگ در بندر بیروت که مردادماه رخ داد و منجر به کشته‌شدن بیش از ۲۰۰ نفر و ویران کردن مناطق بسیاری از پایتخت شد، استعفا داده بود.

بیشتر از جهان