شهردار تهران: املاکی که در اختیار قالیباف و همسرش بود بازپس ‌گرفته شده‌اند

پرویز حناچی: از تیم قالیباف ملکی به مساحت حدود ۶ هزار متر مربع را در محدوده بزرگراه همت پس گرفتیم

پیروز حناچی شهردار تهران- عکس از ایرنا

پیروز حناچی شهردار تهران می‌گوید املاکی که در اختیار محمدباقر قالیباف شهردار اسبق، همسرش و نمایندگان سابق شورای شهر تهران، که متعلق به شهرداری بوده‌اند، بازپس ‌گرفته شده‌اند.

وی در پاسخ به پرسش ایلنا درباره سرنوشت ملک در اختیار قالیباف در خیابان شهید عراقی و املاک در اختیار مرتضی طلایی و معصومه آباد نمایندگان دوره چهارم شورای شهر گفت: ما اقدامات خود را انجام داده‌ایم، خیلی هم بی‌سر و صدا آن را انجام دادیم. همین املاکی که نام بردید، مستقیما از آنها تحویل گرفته شده است.

آقای حناچی در ادامه مصاحبه با این خبرگزاری، که گزارش آن روز چهارشنبه منتشر شد، گفت: از تیم آقای قالیباف ملکی به مساحت حدود ۶ هزار متر مربع را در محدوده بزرگراه همت، تقاطع بزرگراه امام علی، پس گرفتیم. همچنین از خانم زهرا مشیر همسر آقای قالیباف و آقای طلایی نیز املاک را پس گرفتیم.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شهردار تهران اضافه کرد: بخشی از املاکی که می‌گویید، در لیست املاک نجومی است. املاک نجومی سند خورده‌اند و بازپس‌گیری آنها از عهده ما بر نمی‌آمد. سیستم قضایی تعقیب کرد و قیمت واقعی خیلی از آنها را گرفتیم.

اصطلاح «املاک نجومی» نخستین بار در سال ۱۳۹۵ و زمانی مطرح شد که طبق گزارش سازمان بازرسی کل کشور مشخص شد که در دوران شهرداری قالیباف، املاک متعددی نه تنها به قیمت‌های ارزان و غیرواقعی، بلکه همراه با تخفیف‌های ۵۰ درصدی با امکان پرداخت قسطی بلندمدت به برخی افراد واگذار شده است.

محمود میرلوحی از اعضای شورای شهر تهران مرداد ماه گذشته در گفت‌وگو با روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد، گفته بود در گزارش اولیه مربوط به املاک نجومی، بحث واگذاری ۶۷۴ ملک به صورت غیرقانونی مطرح شده بود، اما با پیگیری‌های بعدی، اکنون تعداد آنها به بیش از ۲ هزار ملک رسیده است.

محمدباقر قالیباف، که اکنون رئیس مجلس شورای اسلامی است، از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۶ شهردار تهران بود. پس از کنار گذاشته شدن از شهرداری توسط شورای شهر تهران، او و نزدیکانش همواره در مظان اتهام‌های متعدد فساد مالی قرار داشته و فهرستی از تخلفات مالی و بدهکاری‌های آن نهاد در زمان قالیباف نیز منتشر شده است؛ فهرستی که هیچگاه مورد تایید قالیباف قرار نگرفت.