سازمان ملل: سیستم موشکی‌ ضدتانک در لیبی منطبق با موشک «دهلاویه» ایرانی است

گوترش «منشاء ایرانی» سلاح‌های استفاده شده در حمله به آرامکو را نیز تایید کرده بود

موشک ضد‌زره دهلاویه در سال ۹۱ به ارتش و سپاه تحویل شد. این موشک به نام محل کشته شدن چمران، «دهلاویه» نامیده شده است-عکس از باشگاه خبرنگاران

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در گزارشی اعلام کرد که «برآوردها از تصاویر مربوط به چهار سیستم موشکی هدایت‌شونده ضدتانک در لیبی حاکی از آن است که مشخصات این موشک‌ها، مشابه موشک «دهلاویه» تولید جمهوری اسلامی ایران است».

بنابراین گزارش، یکی از سیستم‌های هدایت‌شونده موشکی همان مشخصات موشک دهلاویه را دارد، البته تاریخ ساخت آن در تصاویر مشخص نیست.

با این حال گوترش به این نکته اشاره می‌کند که سازمان ملل نمی‌تواند انتقال این سامانه‌های ضدتانک به لیبی در مغایرت با تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران را تایید کند.

گوترش پیش از این نیز در گزارشی تایید کرده بود، سلاح‌های استفاده شده در حمله به تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی در شهریور ۹۸، «منشاء» ایرانی دارند.

مقامات تهران این اتهام‌ها را تکذیب کرده‌اند.

طبق قطعنامه شورای امنیت که ۱۵ عضو این شورا آن را ۱۳ سال پیش به تصویب رساندند، ایران نمی‌تواند سلاح صادر کند. البته بخشی از محدودیت‌های تسیلحاتی، مربوط به سلاح‌های سبک در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ که برجام ضمیمه آن است، پنج سال پس از اجرای برجام در ۲۷مهرماه سال جاری لغو شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آمریکا همچنان می‌کوشد از طریق اعمال تحریم‌های ثانویه تجارت سلاح با جمهوری اسلامی را متوقف کند. اما گزارش‌های متعددی از سوی آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای منطقه منتشر شده که ایران را به نقض تحریم‌های تسلیحاتی متهم می‌کنند.

تصاویری که در مورد این سیستم‌های ضدتانک به ثبت رسیده مربوط به زمانی قبل از خردادماه سال جاری است. رویترز می‌گوید اسرائیل این تصاویر را در خردادماه امسال در اختیار دبیرکل سازمان ملل قرار داده است. تنها چند هفته پس از آنکه جمهوری اسلامی در نامه‌ایی خطاب به دبیرکل سازمان ملل اتهام‌های مطرح شده از سوی اسرائیل را «کاملا بی‌اساس» خواند.

اسرائیل می‌گوید که تصاویری که در آبان ۹۸ از سیستم ضدتانک به دست آمده با گروه‌های شبه‌نظامی در لیبی و خلیفه حفتر مرتبط است که با دولت آشتی ملی در جنگ داخلی به سرمی‌برد. سازمان ملل از سال ۲۰۱۱ و پس از سرنگونی حکومت معمر قذافی، ارسال سلاح به لیبی را ممنوع کرده است.

بیشتر از جهان